Intressekoll: Gruppköp MadFab EZ Boards

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Trodde jag hade intalat mig själv till att detta tillbehör inte skulle behövas och därmed ej heller behöva införskaffas.
Gårdagens säsongspremiär i goda snöförhållanden fick mig dock åter till minnes att snö är ett helvete, och värst är det när den sitter fulla fotstegen!
Var inne på ett par "cut-outs" från RSI, men har en föraning om att det inte riktigt löser mitt problem.

Har pga detta gjort upp ett hyffsat pris vid gruppköp av MadFab EZ Boards.
Jag själv var tidigare skeptisk till idéen om hur dessa plastinserts "bygger upp" och nästintill eliminerar de utstansade piggarna som är som standard. Leverantören vill inte alls kännas vid några problem runt detta, utan motiverar det rätt enkelt med att utan plastinserts så är det ändå snö där som totalt överbygger fotstegen till en halkig yta.

Nej, dessa i sig ger inte mer fäste.
Dessa gör det så mycket enklare att hålla borta snö och is från fotstegen och ger en viss förbättring i stadga.

Fördelarna jag ser med EZ Boards:
- Enkel och snabb installation (lägg dit, borra, nita)
- Prisvärt (jmfr. Airframes för 4000:-, som ändå passar "sådär")
- Förträfflig fit'n'finish (se bilder)
- Plast av HDPE-typ (snön glider lätt av och spricker inte)

Med dagens dollarkurs kan jag ordna så att mina ev. medköpare har sin uppsättning hemma i brevlådan för ungefär 1300:-. (beroende på hur valutakursen ändras och hur mycket tull/moms man åker på)
Det priset gäller vid gruppköp av 5 st. uppsättningar till Arctic Cat Proclimb 2012-2013, ju fler man blir desto billigare blir det.

Utan att ha frågat leverantören om pris på övriga modeller så gissar jag:
- Gamla M-serien +200:-
- XP Summit +200:-
- 2011-2012 RMK +0:-

Det finns massor skrivet om dessa på ex. Snowest-forumet.
1. http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=325884
2. http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?p=3239927
3. http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?p=3216153
4. http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?p=3065683



-------------------------------------------------------------------------

Samma tillverkare har även Footy Walls, som är "block-offs" i fotstegens främre ände. Alltså där det är som värst med isbildning efter en dags issparkande på fotstegen.
De är i samma HDPE-plast, monteras lika enkelt och har lite ventilation upptill.
Det huvudsakliga säljargumentet tillverkare har är att dessa håller viss värme borta från fotstegen, och därmed bildas där mindre is.
Makes sense to me!

Footy Walls har jag dock inget gruppköpspris på än, men gissningsvis 500:- för en uppsättning.
Tokig mycket pengar för två plastbitar.
Två plastbitar som passar perfekt, är lätt att installera och som teoretiskt är en riktigt fullträff.
Vad är man inte villig att lägga ner på sin kära skoter..? :)
Finns till Proclimb, M-serien och ProRMK/RMK.




"Köp mer, spara mer!"



Om någon annan modell önskas så ska jag efterfråga den. (gäller förmodligen endast nyare/aktuella modeller, där de har en nyutvecklad modell som inte kommit fram kommersiellt än)



Polaris








"The pics were after normal riding and just stepping around the boards normally, no intentional kicks or swipes."



Arctic Cat







PMa mig vid intresse!
Om jag låter detta gro fram till i mitten på nästa vecka så har jag en överblick av ev. intresse.
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Inte för att sabba för dina planer men ser ingen bra funktion med fotstegssakerna, snön kanske inte fastnar lika lätt men tror ändå att det samlas endel plus att det blir sämre grepp för fötterna (?) fotholkssakerna kan däremot vara en bättre idé!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Inte för att sabba för dina planer men ser ingen bra funktion med fotstegssakerna, snön kanske inte fastnar lika lätt men tror ändå att det samlas endel plus att det blir sämre grepp för fötterna (?) fotholkssakerna kan däremot vara en bättre idé!
Hellre lyssna till de som har erfarenhet av dem än de som inte har det.
Snö som inte fastnar kan inte heller "samlas", rent logiskt.

Dina spruckna fotsteg kan behöva lite EZ Boards.
Passa på nu, och uttala dig om dina erfarenheter sen!
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Än fast problemet med snön försvinner, så kvarstår ju ändå problemet med dåligt grepp.
Om det är så sjukt bra så borde väl all använda det?
Och sedan att plastbiten kostar över 1000kr gör ju inte saken bättre.

Det bästa alternativet är ju betterboards om du vill komma billigt undan, men vill du lägga mer så är ju skinz det bästa som Daniel säger :)
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Än fast problemet med snön försvinner, så kvarstår ju ändå problemet med dåligt grepp.
Om det är så sjukt bra så borde väl all använda det?
Och sedan att plastbiten kostar över 1000kr gör ju inte saken bättre.

Det bästa alternativet är ju betterboards om du vill komma billigt undan, men vill du lägga mer så är ju skinz det bästa som Daniel säger :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Camata, var det inte du som sågade mig i min projektråd när jag tänkte montera dessa? ;)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hördu King of the hill, nu ska du inte vara så kort i tonen :) jag tror själv på idén faktiskt, dom har fått fantastiskt bra betyg på snowest. Tog det säkra före de osäkra om monterade själv WRP boards och kan inte vara nöjdare.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hördu King of the hill, nu ska du inte vara så kort i tonen :) jag tror själv på idén faktiskt, dom har fått fantastiskt bra betyg på snowest. Tog det säkra före de osäkra om monterade själv WRP boards och kan inte vara nöjdare.
Forumet lät mig inte svara med enbart ett citat.

RSI's Dumpers har varit på tapeten, men där tillkommer det kostnad i pris och frakt.
Tror def. att EZ Boardsen kommer att lösa mitt bekymmer med isbildning.
 
E

ejwbegysv

Jag är jävligt nöjd med mina betterboards som jag tycker ser bättre ut om man vågar kapa i skotern..