Intercom för skoterkörning!

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Alltså såhär är läget, min kusin sa att vi borde köpa intercom för att kunna kommunicera när vi kör skoter.:bigsmile:

Och jag undrar då alltså om ni vet några billiga och bra modeller som fungerar med ganska långt avstånd.:nuts:

Jag har sökt lite och hittat följande: http://www.motorbolagetumea.se/scala-rider-g4-p-12465-c-1383.aspx
Men tycker att den är ganska dyr och undrar om någon vet någon billigare men ungefär lika bra variant?

Mvh.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
även jag vart nyfiken på detta. såg att amerikanarna verkar köra chatterbox och collett.
Men någon som testat något dom kan rekommendera.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Scala Rider går att hitta lite billigare om man köper dubbel pack "team set" men de är ändå dyra.

Oavsett märke så är nackdelar med Bluetooth är att frekvensen är relativt hög 2.4GHz och godkända sändareffekter räckvidden inte blir så bra jämfört med andra komradio. typ MAX 200-500meter. Begränsat antal anslutna. Denna verkar klara max 3st andra "förare".
Men det som är riktigt bra. Någon form av aktiv brus reducering, inkoppling av telefon, FM-radio etc

Det finns många olika PMR komradio. Till många märken finns många olika varianter på headset och dyligt.
Fördel man får 5-10km räckvidd med anständiga radio.
Men hur det är med brusredusering skulle vara intressant att ta reda på.
Sedan får man nog räkna med att glömma anslutning av mobiltelefon.
Pris för tillräckligt bra lösning ...

Angående amrerikanarnas favoriter:
Collett verkar ha haft en bra lösning men sådär byggkvalitet. Dock inget alternativ då företaget har gått i konkurs.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Jag kör med Scala Rider G4 när jag kör motorcykel, du kan som sagt köra max 3st förare men det går också att koppla upp mellan 2st par

länk till bild mellan 3 eller 4st headset

Ljudet är enligt tester det bästa på marknaden och jag kan utan problem ligga i 120 på motorväg och prata i telefon.
och då ska ni som inte kör hoj veta att på en MC så dånar fartvinden oerhört runt hjälmen vilket det inte gör på skoter.
räckvidden är också med sina 1,6kilometer alldeles tillräcklig.
tal och standbytid är riktigt lång så strömmen räcker länge, kör jag mp3 så tar telefonens ström slut innan headsetet.
det som är riktigt uselt är att det är dålig mottagning på radion, men jag gissar att ingen här tänker åka omkring och lyssna på P3
Oerhört praktiskt att kunna tala med varandra, för hur ofta måste man inte försöka köra om den andra för att göra en uppmärksam på något
Jag köpte ett Teamset från tyskland och då blev kostnaden 1600kr per hjälm vilket är 900kr billigare per hjälm än svenska priser.
i ett Teamset är det dubbelt av laddare och allt så du kan gå ihop och köpa det med någon du känner.
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Jag kör med Scala Rider G4 när jag kör motorcykel, du kan som sagt köra max 3st förare men det går också att koppla upp mellan 2st par
Vad är skillnaden mellan 3 förare och 2 st par ?
Hur växlar man mod ? Är det några funktioner du haft nytta av eller rekommendera mer.
4-Way (2 drivers and 2 passengers)
3-Way (3 separate bikers)
2-Way (rider-to-rider or rider-to-passenger)
Click-to-Link: for spontaneous intercom connections with any G4 user
Mobile Phone Conference Mode (rider, passenger, outside caller)

Hade du använt den på skoter ? Visst körs den bara i röst aktiverad sändning och ingen PTT.
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Scala Rider går att hitta lite billigare om man köper dubbel pack "team set" men de är ändå dyra.

Oavsett märke så är nackdelar med Bluetooth är att frekvensen är relativt hög 2.4GHz och godkända sändareffekter räckvidden inte blir så bra jämfört med andra komradio. typ MAX 200-500meter. Begränsat antal anslutna. Denna verkar klara max 3st andra "förare".
Men det som är riktigt bra. Någon form av aktiv brus reducering, inkoppling av telefon, FM-radio etc

Det finns många olika PMR komradio. Till många märken finns många olika varianter på headset och dyligt.
Fördel man får 5-10km räckvidd med anständiga radio.
Men hur det är med brusredusering skulle vara intressant att ta reda på.
Sedan får man nog räkna med att glömma anslutning av mobiltelefon.
Pris för tillräckligt bra lösning ...

Angående amrerikanarnas favoriter:
Collett verkar ha haft en bra lösning men sådär byggkvalitet. Dock inget alternativ då företaget har gått i konkurs.
Tror inte att ett team set går att använda mellan två förare?
Köpte Scala Rider Q2 för några säsonger sedan. Finns inte mycket att klaga på, klart och tydligt ljud under 80km/h. Därefter lite brus men det är aldrig värre än att det går att höra vad motparten säger. Beror ju såklart mycket på placering utav mikrofonen. Räckvidden duger gott och de gånger jag använt radion har den fungerat bra. Enligt mig är det helt klart värt pengarna. :)
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
här har ni ett riktigt bra tips....
Jag lirar paintball skogsspel och upptäkte cobras komradios/walkie talkies köpte 800 modellen 437:- 2st hand enheter inklusive en laddarstation och tro om inte teknikmagasinet hade cobras strupmickrofoner också 299:-/st....
Fungerar kanon, strupmick=tar inte upp en massa vindbrus och den börjar sända automatiskt då du börjar prata.
Och ja denna fungerar på skotern också...
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Vad är skillnaden mellan 3 förare och 2 st par ?
Hur växlar man mod ? Är det några funktioner du haft nytta av eller rekommendera mer.
4-Way (2 drivers and 2 passengers)
3-Way (3 separate bikers)
2-Way (rider-to-rider or rider-to-passenger)
Click-to-Link: for spontaneous intercom connections with any G4 user
Mobile Phone Conference Mode (rider, passenger, outside caller)

Hade du använt den på skoter ? Visst körs den bara i röst aktiverad sändning och ingen PTT.
när man pratar så aktiveras den och sen så ligger den aktivt ett par sekunder innan den går i viloläge efter man slutat prata.
man har en A och en B kanal så därför kan man inte synka upp fler personer än 3st eller 2 par (Se bild jag länkade i mitt första inlägg) det dom däremot inte ritat upp på den bilden är att passageraren har en kanal ledig och kan synka upp mot någon annan, i exemplet så är dom 2st på varje hoj men det kan ju också vara parsynkning på 4st helt olika fordon så länge alla håller sig inom 1,6km.
det finns ju gamla Q2 versionen också men där gäller det ju max 500meter och det är inte mycket om det kommer några snötäckta granar och hindrar signalen.
känner du någon som har en Q2 så kan du prata med honom med din Q4, fast då gäller ju maxgränsen 500meter.

Det där med strupmikrofon som andra rekommenderar är jag skeptisk till, måste vara i vägen med alla kläder man har på sig. och så kan man ju inte prata i telefon med det alternativet.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
uppar denna lite.

Någon som har tips på komradio samt strupmic för skoteråkning?
Har fått tips om Puxing px-777, men hade gärna tagit imot råd från fler.