Inställning av variator

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
har ett variatorkitt monterat på min enduro 500. Det kittet är i grunden gjort för en 670 men helixen är omfräst för att passa 500:an bättre.

Jag har märkt att skotern inte orkar varva ur riktigt om jag starta från stillastående och har kanonfäste. Det är som att variator växlar för tidigt så motorn tappar orken.
Men efter ett par meter så varvar den ur perfekt!

Går det på något sätt justerat variatorn så den matar på lite senare. Tillslaget är nu på 4500rpm och det är i princip on/off hugg vid tillslag
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
men går det inte att ställa helixen på olika sätt? samt skruva på dom där muttrarna där man ställer mellan 1-7 eller nått..
sen finns det ju a, b, c osv...

har för mig att jag sett en sida där det stog beskrivet hur man skulle ställa variatorn typ b7 eller liknande...
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
Muttrarna med märkning 1-6 justerar ramphöjden (du kan justera maxvarvet på motorn) .
Du skulle ju kunna prova med att öka tillslaget med att byta fjäder till nån med högre starttryck . Hade samma problem med en Formula SLS .
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
Om variatorn hugger vid tillslag har du säkert ramper med startklack i TRAn byt fjäder till en med högre starttryck men samma sluttryck, och putsa av startklacken på ramperna. Alt. byt enbart till ramper som är brantare i början för att få upp varvet i starten.

Vad inehöll det där kittet egentligen?
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
vad det inehöll.. jag minns inte vilka färgerna var på fjädrarna men det var iaf en helix, nya fjädrar till båda variatorerna och nya vikter. måste nog ta isär variatorn och kolla efter lite.

Vet inte riktigt vad rotax 494 ska varva men den ligger kring 7500rpm och när man ligger man maxvarvar den efter sjön så stiger den till ca 7800rpm vid maxfart.

jag vill få att den inte ska växla få förbaskat fort.. alltså tillslaget är på 4500rpm och då hugger den rätt fint sen vid kanske 5-55000rpm så matar variatorn på riktigt mycket. skulle gärna vilja att motorn fick varva ut lite innan den börjar mata på variatorn. det är nästan som att köra en automatbil om ni förstår =)

kan jag byta ut någon fjäder eller liknande mot en orginal del? kanske man kan justera lite olika på helixen så man får den att inte mata på så mycket från börja?
jag är inte så insatt i det här med variatorer men kan det vara att det sitter för tunga vikter i variatorn? för variatorkittet är ju orginal till en 670... och dom har ju en helt annan motorkarraktär.
men enligt första ägaren som öven han hade haft det där variatorkittet monterat så hade han inte haft det problemet jag har. han hade även kört med dubbad matta.

som sagt tidigare det går bra när man inte har så bra fäste men greppar det bra är det som att motorn dör/tappar ork när man tvärstartar men efter att den fått upp varva så funkar allt bara fint

/usch vad mycke jag skrev
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Jan-04 kl 00:09 AM (CET)]Ja, enklast är nog som sagt att byta fjäder i TRAn. Plocka ut fjädern & kolla färgmärkningen, sedan hör du endra med en res. dels handlare om det finns en fjäder med högre starttryck, eller så lägger du upp färgerna här (jag har listor på TRA fjädrarna). Kolla också om du har en startklack i ramperna, jag hade samma symptom när jag körde med 583a i min cobra, den högg hejvilt, gick inte att göra en mjuk start, jag gick upp ett snäpp i fjäder och fick höjt tillslag från 4000rpm till 4500rpm, rundade sedan av startklackarna med Dremel & sliprulle lite, då gick tillslaget nästan ner till 4000rpm igen, men huggen försvann!
Den kommer också att varva lite bättre i starten.

Men, problemet är att dom flesta maskiner "dör" lite om man får riktigt bra fäste, det vet alla som startat på en startmatta! speciellt motorer med låg kubik (mindre vrid), de flesta skotrar är injusterade med "dåligt" fäste i starten, visst går det att justera så att maskinen varvar exakt på en startmatta, men då kommer den troligtvis att övervarva i lössnö istället! Det handlar om att kompromissa helt enkelt...

 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
ok då kanske inte variatorn är så taskigt inställd... du ska ha stort tack!
äntligen så får jag ett bra svar!
ska iaf förska ta in skotern till garaget och kika upp lite mer vad det är för grejjer jag har... vet iaf att helixen var omsvarvad så den skulle passa 500:an bättre.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Om du tänker efter lite nu. I starten påverkar ju inte sekundärvariatorn så mycket, den växlar inte förrän du börjar komma upp i fart. Det är TRA-variatorn som växlar på för fort. Och du SKA ha en hårdare fjäder, alternativt lättare vikter i den så att den tillåts varva upp mer innan den börjar växla.

Personligen skulle jag byta fjäder eftersom lättare vikter kan göra att den övervarvar när det är kallt ute. MXZ 500 av samma årsmodell har ju samma motor men tillslagsvarv på 5500 varv, den känns mycket sportigare att köra.

Lycka till Tim!
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
men blir det inte lite svårkört med ett så pass högt tillslag?
vad borde jag satsa på för fjäder då?
om man vill ha ca 5000 som tillslag
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Här har du ju lite info om frädrar och grejjer..
http://www.lindblomsmarina.se/racing/variator_fjadrar.htm bläddra ner så finns det även listor för primärfjädrarna.