Inställning av styrning

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Har lite problem med att mitt styre är ställt åt höger när skidorna pekar rakt fram. Därför vill jag rikta upp det genom att ändra skidinställningarna. Instruktionsmanualen säger 2mm toe out. Hur ska jag mäta det?
Finns det något bra knep för att få det rakt direkt?
Är tacksam för alla tips.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Oftas sitter justeringen för få styret rakt taskigt till så ett trix är att man kan lyfta
styrstagen ute på spindeln där det oftas är splines och på så sätt få styret rakt
och ja det finns inget värre en ett styre som står snett sen för att justera toeout
så brukar jag ställa skotern på ett plant golv med full tank, alltså maxvikt sen lägger
jag ett profilrör som är 2,5>3m längs hela mattlängden alltså dikt mot mattan så att
det når ända ut till skidspetsen sen är det bara att mäta mot balken 25cm framför och bakom
spindel och då ska måttet vara 4mm större framför spindel än det bakre måttet.
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Inte skitsnygg bild men... :)
Det bör finnas mått i manualen från tex axeln på skidan om hur långt fram och bak mätpunkterna är. Vi säger 2dm (blåa pilar), sen är det bara att mäta tills du får rätt mått tvärs mellan skidornas centrum.
Känns inte som mitt inlägg kommer hjälpa dig något vidare :) Men så går det till på Polaris iaf.

 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Hittade lite info i servicemanualen dock lite luddigt och på engelska, nu tror jag att jag förstår hur jag ska göra! Tack för tipsen, nu ut i garaget och justera :)