Inställning av stötdämpare

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Funderar på om det inte finns någon guru här på stötdämpare som kan förklara grunderna lite i hur man ska ställa in stötdämparna för att få till den bästa komforten. jag har en Renegade 1200 x 09 med både inställning för både hög och lågfart.. men hur fan ska jag veta i vilka farter som låg respektive högfart ska ökas eller minskas eller kanske ska jag släppa eller öka på fjäderförspänningen ja frågorna är många men kanske finns det någon som kan göra en "Stötdämpar kalibrering för dummies" tror att det kan vara många som åker omkring med dålig komfort pga okunskap..

Mvh Alexander

Moderator får ändra om det är postat på fel ställe . Har raderat tråden från Allmänna forumet
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Fjädern ska bära upp maskinen och dig. Spänn fjädern så att du får maskinen att sätta sig lite när du sitter fullastad. För mycket spänd och den blir "stum" och för lite den blir låg och mjuk.

Lågfart avser fjädringsrörelsen på dämparen, inte maskinen. Tänk längre fjädringsröreleser.

Högfart avser snabba fjädringsrörelser typ pukelpistled.

Fjäder och dämpning ska var i balans. Du ska åka maskinen / fjädringen ska jobba. Det är bara att prova olika underlag och känna när man tycker att det passar en själv. Utgå från någon mellan väg och prova.

OT. Hoppas man får se den i action vid tillfälle i vinter. Har inte stött på er än så länge vad jag vet iår...
 

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
Tack så mycket för svar..

altså om det är en massa små Gupp i tät fäljd tex så är det högfart.. medans om det är längre gropar som inte stöter så hårt men trycker skotern ner ordentligt så är det lågfart.. hoppas du förstår hur jag menade...

Nej inte mött någon Mc iår tror jag ..
brukar du vara uppe i gideå å köra??
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Hej.

Fjädern ska bära upp maskinen och dig. Spänn fjädern så att du får maskinen att sätta sig lite när du sitter fullastad. För mycket spänd och den blir "stum" och för lite den blir låg och mjuk.

Lågfart avser fjädringsrörelsen på dämparen, inte maskinen. Tänk längre fjädringsröreleser.

Högfart avser snabba fjädringsrörelser typ pukelpistled.

Fjäder och dämpning ska var i balans. Du ska åka maskinen / fjädringen ska jobba. Det är bara att prova olika underlag och känna när man tycker att det passar en själv. Utgå från någon mellan väg och prova.

OT. Hoppas man får se den i action vid tillfälle i vinter. Har inte stött på er än så länge vad jag vet iår...
Liten ändring bara, När fjädern är jättespänd blir skotern MJUK och studsig, kickar i baken (Snabb retur) eftersom att dämparn ligger och slår i ett högre läga så känns den mjukare, och om fjädern är jätteslapp så får dämparen jobba längst ner hela tiden vilket innebär att den kan kännas hård. Mvh Jesper
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Liten ändring bara, När fjädern är jättespänd blir skotern MJUK och studsig, kickar i baken (Snabb retur) eftersom att dämparn ligger och slår i ett högre läga så känns den mjukare, och om fjädern är jätteslapp så får dämparen jobba längst ner hela tiden vilket innebär att den kan kännas hård. Mvh Jesper
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Är det någon form av progressiv dämpare eller något med boggie geometrin du menar? Annars är jag inte med på varför dämparen själv skulle bete sig olika på olika lägen.
En spänd fjäder gör att man får största fjäderkraft. Vilken kan ta upp kraft men även kicka tillbaka mest om inte dämpkraften i dämparen också är större.

Med en överdrivet slapp fjäder så lär du inte ha många cm fjädringsväg kvar. Så ligger du ju väldig nära att bottna fjädringen. Oavsett hur stum dämparen blir av någon anledning även i detta fall.

Ursäkta om jag missat...

Tack så mycket för svar..

altså om det är en massa små Gupp i tät fäljd tex så är det högfart.. medans om det är längre gropar som inte stöter så hårt men trycker skotern ner ordentligt så är det lågfart.. hoppas du förstår hur jag menade...

Nej inte mött någon Mc iår tror jag ..
brukar du vara uppe i gideå å köra??
Utgå från det och testa lite.

Har maskinen där ikring så det händer väl...:weird: