Inslagsvarv

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har nyss köpt en edge 500. Är det någon som vet vad det ska vara för inslagsvarv orginal på denna skoter? Just nu ligger den på ca 4800 vilket jag tycker är lite väl högt..
 

Powder 700

Aktiv medlem
9 aug 2004
64
6
8
Edsbyn
Har nyss köpt en edge 500. Är det någon som vet vad det ska vara för inslagsvarv orginal på denna skoter? Just nu ligger den på ca 4800 vilket jag tycker är lite väl högt..
Osäker på exakta tillslaget på edge men den BÖR ligga kring 3800 original.
Kolla vad du har för fjädrar och vikter i primär och sekundär först och främst. Kolla även så inte bussningarna är slut så dom fastnar i primär en, det kan ge en massa konstiga fenomen.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Kolla också så att det inte är slitet på vikten där rullen ligger emot.
Är det en grop där rullen ligger när primären är isär så blir det som en startgrop, med väldigt högt tillslag som följd.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Kolla även att alla viktarmar är hela. Ungarnas Cougar fick plötsligt betydligt högre tillslagsvarv förra påsken. Nu visste jag att variatorn var sliten och behövde renoveras eller bytas så jag tittade inte så noga då men nu innan jul tog jag tag i problemet...ena viktarmen saknades det 2/3 av så den blev lite ettrig:). Nu sitter det en ny variator där för den gamla var sopslut.