inslagsvarv

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
tjenare har nu bytt primärfjäder på min mxz 600 -99 till en 260-420 start/final force.
jag har ställt sekundären på 3an men det blev lite för mycke varvtal då så ska ställa om den så fort jag har tid. till frågan, sänks inslagen när man slackar sekundären? har inslag på ca 5k rpm nu och blir det någon skillnad när sekundären ger efter lite lättare? bara en teori och ja vet inte alls om det funkar så men svar önskas.
 
R

RevMan

Hur menar du att du har ställt sekundären? Har du förspännt fjädern? Annars är det enda som går att ställa på sekundären rempänning.

Vad satt det för fjäder orginal i primären?
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
jag har förspännt fjädern till 3an från 6an.
kan inte siffrorna på andra fjädern men det var org iaf.
 
R

RevMan

en för lös rem kan orsaka högre inkopplingsvarv men annars är det bara rampens höjd och fjäderns starttryck som avgör inkopplingsvarvet, alltså har du samma ramper som innnan så har du satt i en fjäder somär för hård. 5000rpm är för högt inkopplingsvarv
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
tjenare har nu bytt primärfjäder på min mxz 600 -99 till en 260-420 start/final force.
jag har ställt sekundären på 3an men det blev lite för mycke varvtal då så ska ställa om den så fort jag har tid. till frågan, sänks inslagen när man slackar sekundären? har inslag på ca 5k rpm nu och blir det någon skillnad när sekundären ger efter lite lättare? bara en teori och ja vet inte alls om det funkar så men svar önskas.
Sekundären har inget att göra med tillslags varv. Justerings # på sekundären är till för att justera in rätt höjd på remmen. Varför har du satt i en så hård fjäder i primären? Ett start tryck på 200 hade nog get dig 41-4200.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
han jag köpte den av sa att jag skulle ha inslag på ca 4200-4500 så de var därför ja köpte den. vet inte så mycket om start/final så jag litade på honom.
va händer om jag har bredare rem?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
han jag köpte den av sa att jag skulle ha inslag på ca 4200-4500 så de var därför ja köpte den. vet inte så mycket om start/final så jag litade på honom.
va händer om jag har bredare rem?
Du kan inte kör med en bredare rem än 35mm på TRA II. Åter till fjädern. Med den hårda fjädern så kommer du att få dåligt driv, bara varv. Om du nu vill ha runt 4500 så köp en 230-350 och ett justerbart pin set typ 14-19g, och ställ justerskruven på primären på #3(alla 3) och fin justera sedan med pin vikten +/- 1-2g(i runda slängar 1g=100rpm +/-) tills du har 8000rpm på full sula.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
hade egentligen inte tänkt lägga ut en krona till på skotern men jag får väl kolla om jag får tag i en annan fjäder...
betalade bara 200kr för fjädern men kan tänka mig att ja fick ett bra pris och att en annan kan kosta betydligt mer?