Inout om dessa Quick Clickers?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Input om dessa Quick Clickers?

Jag har köpt dessa Quick Clickers men fick meddelande på min facebooksida att denna model inte är så bra.

Nån som har använt dessa och kan bekräfta eller dementera? Om dessa nu är "värdelösa" har ni tips på andra bättre?

 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
risken med dom där är att den ändrar läge när man kör, men om man kollar att det stämmer innan varje körning så är det väl inga större problem
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag körde tidigare med den du har på bild, men jag tyckte det kändes lite halvdant. De sitter ju inte riktigt fast-fast.
Ringnyckeln måste ju ändå fram om du ska klicka upp.
Sen var det oftast så att fjädern var ocentrerad när jag skulle bottna den blåanodiserade muttern mot variatorn, vilket gjorde att fjädern klämdes emellan och bultskallen således inte låstes upp för rotation.
"Köp det här och slipp risken med att tappa bort muttern när du är och klickar om" är ett säljargument som inte biter på mig.
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Köpte lika från USA.
Åkte en säsong ca 200mil funkade kanon. Dom ändrade sej aldrig av sig själv, iallafall inte för mej. Se till att justera in dom så att du bara behöver använda det medföljande verktyget. Har bytt skoter nu och ska beställa lika igen:)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Joe som gör variatorkit säger i någon av hans filmer att BRP gjorde sexkantskallen lägre från 2011 el 2012 vilket gör att de kan snurra med Quick clickers på dessa maskiner o nyare.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tips! Montera någon form av QC som baseras på org bult, eftermarknads kan ha lite "diffusa" lägen, dom bör man mäta mellan lägena, även std har olika mellan lägena, tex 1-2 är ca 0,6 mm på toppen av rampen medan 2-3 gör typ 1mm. Jag hade exakt dom blå på bilden på min 11a, dom funkade kanon och hoppade aldrig över.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Input om dessa Quick Clickers?

Kör du på sådana ställen där höjdskillnaden är så stor så du behöver klicka om då du kommer upp på fjället?

Om inte så behöver du aldrig röra dom så länge variatorerna fungerar som dom ska.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jag sitter i samma sits. Får clicka om varje gång jag byter mellan kusten och fjällen. Vad konstaterar vi om dessa? Fågel, fisk eller mittemellan?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller oxå med brygg, om allt är justerat väl så är det bara när det blir riktigt tungföre man klickar, i vanliga fall tycker jag att ett steg brukar vara för mycket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Sv: Input om dessa Quick Clickers?

Jag behöver inte klicka om i tungföre. Min går som bäst då det är djup blöt snö =)
Klickar inte häller om om det är stenhårt. varvar det den ska oavsätt före. klickade inte änns om 17 maj förra året då jag körde i ca +20. =)

Men Om ni ska köpa se till det är bra spännst i fjädrarna annars kommer dom justera sej själv...

Vissa hävdar det går att klicka om en klicker för att finjustera pga ett steg på alla blir som Macke säger för mycket. Men jag tycker det känns lite fel så jag klickar om alla om jag ska göra nått.

För er som bor vid kusten och drar till fjälls ibland. Lyft av lite vikt istället innan ni åker.
hela registret blir konstigt om man rör klickern. Ända gångerna jag klickar om är om jag justerat bort mej i variatorerna så jag kan rädda dagen genom att nödlösa det med att ändra klicker.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Kört med dom där i 4 år,aldrig haft problem med dom. (På 09-13 tra ) Aldrig haft egentlig nytta av dom heller å andra sidan,men som nödlösning funkar dom och har väl räddat nån dag när jag justerat bort mig :)
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Ok, då är det kanske samma som jag har sneglat på ett tag, det var ju ingen gigantisk summa så det kan ju vara värt att testa iaf, funkar det inte så får man väl montera dit orginalmuttern igen bara.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
De funkar bra ..bara man monterar de rätt ..med gänglåsning osv. och snurrar de med insexnyckeln så man inte drar lös muttern.