Innermått på övre drev Ski-doo

Sotis

Medlem
11 jan 2009
24
0
1
Västerbotten
Har planerat att ta lös sekundärvariatorn på en 2013 Renegde 800e-tec. Tänkte innan jag skruvar isär den ordna en "axel" för att skruva ihop med variatoraxeln, för att sedan hålla uppe övre drevet. Hittar inte inre måttet för orginaldrevet 504091000. Någon som har en aning om vilken största axeldiameter jag kan använda.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Ta av kedjehuslocket, det är inte så otroligt besvärligt faktiskt. Och på dom där XP modellerna är det rätt knepigt att få till kedjesträckningen ändå, så ska man ha någon chans få det rätt, om man inte testat många gånger förr, så måste man ändå se vad man gör.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Enklaste och billigaste sättet att ta lös sekundären på XP/XM/G4 (även lynx rex/rex2 och radien) tycker jag är att ta lös bulten som håller fast övre drevet (om den sitter hårt kan man bromsa fast den), lossa kedjespänningen, ta en relativt lång (<10 cm) M10 bult och gänga in den i axel istället. Lossa överfallet på sekundärsidan och sen knacka lös sekundären (lagret brukar kärva fast). När allt är löst drar man ur axel med den långa bulten en lite bit och gängar lös bulten igen. Då hänger drev samt en liten spacerring innanför drevet och kedjan kvar på den långa m10bulten. DRA ABSOLUT INTE LÖS DEN BULTEN FÖR DÅ RAMLAR ALLT NER I KEDJEHUSET och då kan du börja dela på det...vilket som JAAG skriver inte heller är allt för jobbigt men det är söligare än den metoden jag skriver.

När man ska ihop med allt igen så trär man bara in axeln igen och gängar på den långa bulten (innan man trär in axeln i kedjehuset). Sen är det lite pilligt att få på drevet på splinesen men med hjälp av en lite mejsel går det ganska bra. Underlättar om man har en kompis som kan hålla i på sekundärsidan också. När drevet sitter där skruvar man ur den långa bulten och drar fast originalbulten samt spänner kedjan. Sen är det klart...

Kan vara bra att rengöra hålet för bulten i axeln och jag brukar lägga på lite loctite så den inte skruvar upp sig igen.

Kostnad för specialverktyg (lång M10) typ 20 spänn på en dyr affär...funkar med gängstång också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Se för bövulen till att rengöra lagerläget i sekundärtornet också innan återmontering!! =)

Kan man inte "knuffa in" sekundären/lagret i tornet så gör man fel eller så finns det skit kvar. Börjar man kika efter en hammare så gör man alltså fel! (smörj även i tornet så inte lagret ärgat fast nästa gång det ska loss)
Går det trögt in så ta ena handen och dra lite utåt i tornet samtidigt som du knuffar inåt på sekundären, tornet är så mjukt axiellt att det gärna flexar inåt och då nyper lagret fast.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Se för bövulen till att rengöra lagerläget i sekundärtornet också innan återmontering!! =)

Kan man inte "knuffa in" sekundären/lagret i tornet så gör man fel eller så finns det skit kvar. Börjar man kika efter en hammare så gör man alltså fel! (smörj även i tornet så inte lagret ärgat fast nästa gång det ska loss)
Går det trögt in så ta ena handen och dra lite utåt i tornet samtidigt som du knuffar inåt på sekundären, tornet är så mjukt axiellt att det gärna flexar inåt och då nyper lagret fast.
Exakt...det ska gå få in relativt lätt när man sätter ihop allt.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Finns även en låsring (504152576) vid det övre lagret som kan lossna om man våldför sig på grejerna. När den ramlat ner kostar det kedja, drev och spännblock i bästa fall $$$ - reparerade en sån skada för nån vecka sedan :)