Inkoppling av volt och temp mätare:D

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Hejs. Nu har jag vart på feltema och köpt två mätare till min polaris rxl-92(batteri). Men jag har inte en aning om hur jag ska koppla in skiten och hoppades på lite hjälp från de som förstår sig på:p.
Bild nr1. Mätarna. Ser likadana bak på anslutnings sidan.
P1010829.jpg

Bild nr2. Givaren till tempmätaren. Behöver jag mer än bara givare och mätare för att det ska fungera eller har jag allt som behövs
P1010833.jpg

Bild nr3. Lite text så att ni lättare kan hjälpa mig. Jag vet hur jag ska få dom att lysa men jag förstår inte ett dugg hur jag ska koppla med säkringar via tändningslåset och sånt ;)
voltmätarn.jpg VOLT.
temp mätarn.jpg TEMP.

Extremt tacksam till den som ger mig svar.//Joel.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Till voltmätaren behövs bara och minus, det gäller bara att du hittar nått ställe där det finns och regleras av nyckeln? Bränslepumpen?
Till temp kopplar du samma fast du drar även en sladd från givaren till utgång S på mätaren. Tänk på att du måste jorda givaren. Det finns en liten skruv på adapter, från den drar du en kabel till jord på tex motorn. Lycka till.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Det var alltså så enkelt:D Såg en annan på forumet som gjort typ lika men han hade likriktare och termostat så jag vart lite fundersam ett tag. Tack tack.//Joel
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Ska jag koppla in givaren vid kylaren eller kan jag koppla in den precis efter det att vattnet lämnat cylindrarna. Skulle ju vilja veta tempen på vattnet då och inte hur varm kylaren är. Eller blir det fel då så att den visar alldeles för mycket.//Joel.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hejsan.
Jag har kopplat in både volt och tempmätare från Biltema i min skoter och jag har monterat tempgivaren precis vid utloppet från motorn.

Om det är rätt eller inte kan nog diskuteras men jag ville ha koll på tempen på vattnet i motorn innan den passerar någon kylare.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Tänkte lika ja mä eftersom min skoter sägs kyla dåligt så vill jag veta när det händer och det kan vara försent när kylarn kokar :p Ser att du har ganska lika skoter :)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
OT:
Det är min första skoter och jag har inte provkört den än :)

Hoppas att jag får ihop det sista nu i helgen så att jag kan frakta upp den till snörikare områden än detta.
Fast både voltmätare och tempmätare fungerar som de ska.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Har de precis lika här, köpt skotern för 2 veckor sen, men bara kört den 20m, taggad som satan tills vintern! Vart ska du och åka då?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag kommer främst att använda min skoter strax norr om Falun.
Ska bli väldigt intressant att se om allt fungerar som det ska då jag är ny inom skoterområdet och har själv fixat allt på skotern inför säsongen.

Vet inte hur många timmar man har suttit här och läst om andras lösningar.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Finns det snö där redan, i djurås trakten har vi ingen alls:) Har kört pappas gubbskoter ett tag men beslutade förra vintern att jag skulle skaffa eget tills iår! Bara snön kunde komma snart.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
När jag nu bestämt vart jag ska sätta givaren, måste jag troligen tömma den på vatten, finns det nån "plugg" nånstans eller måste jag ta bort en slang från kylaren och tömma den på de viset?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Varmaste delen på motorn är topplocket, och man bör sätta givaren så nära detta som möjligt, så jag tycker att rätt placering redan har diskuterats, på den slang som är utgående från motorn.
Jag har en likadan mätare som din, och den har fungerat hela förra säsongen, så den får betraktas som prisvärd.
Blev lite förvånad över hur "kall" en skotermotor går under normala förhållanden.
Och alla motorer har inte heller termostat, så där flödar vattnet fritt redan från start.
De flesta tvåtaktare som har termostat verkar ligga på mellan 40 och 50 grader.
Min går inte över 40 grader vid normal körning, endast när jag kör på hårt underlag och sakta, så att kylningen uteblir.
Roligt projekt, som också gör nytta.
Lycka till.
M.V.H
/Tobias
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Jag har somsagt hört att den lätt skär för att cylindern mot primären inte får nog kylning då de andra två snor åt sig allt vatten:p Tyckte att det var lika bra att montera dit en när det var så billigt:D