inkörning

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Såg någonstans på forumet att inkörning inte är mer än 20.25 mil. har hört andra säga 50-60 och vissa till och med 100 mil..vad är de som gäller? är de skillnad på en mindre fläktkyld jämnfört med en stor väskekyld 800?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Inkörningssträckan beror inte i första hand på hur stor motorn är och om den är luft- eller vattenkyld, utan den beror mer på hur släta de ytor som ska köras in är från början.
En skum piratkolv i ett cylinderlopp som är uppborrat på en verkstad med dålig utrustning (och alltså har en ganska rå och grov yta) kräver försiktigare inkörning och längre tid än om det t ex är ett slätt och fint cylinderlopp med hårdförkromningen kvar från fabrik, som man sätter en ny originalkolv i.


 

Attachments

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
ok, men en ny motor behöver alltså ingen längre inkörings sträcka? har hört att nya bilar inte behöver någon särskild inkörning pga det perfekta samspel motorn redan har från fabrik.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det beror ju på, förstås. Även om tillverkaren skryter med att det inte behövs någon inkörning alls så lönar det nog sig i längden att ta det lugnt i början. Framför allt undvika maxvarv, och se till att inte köra länge på konstant varvtal. På en tvåtaktsmotor är det lämpligt att ge den lite mer olja än vanligt i första tanken, blanda 2-3 % i bensinen förutom separatsmörjningen.

VW påstod redan på 50-talet att deras motorer inte behövde någon speciell inkörning...
och nu på senare år är det ganska vanligt att bilmotorer körs i provbänk en stund på fabriken, med en specialolja med "slipmedel".

När det gäller moderna skotermotorer så förekommer det tändsystem med en drifttidräknare. Under de första timmarnas körning med en ny skoter går den med senare tändning än annars, för att hålla större marginal till spikning och hålla ner maximitrycket i cylindrarna. Det är ju ett sätt att flytta en del av inkörningsansvaret från föraren till maskinen :)

Hur det än är, om man köper en ny skoter så finns det säkert anvisningar för inkörning i instruktionsboken eller något annat papper som följer med. Läs på noga, och var MINST så försiktig som det föreskrivs där!
 
H

hgfloh

Är inte maxvarvet som kan orsaka haveri, det är när man släpper från full gas ner till 3/4 gas som det kan gå åt h-e.

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det beror på vilken slags haveri man menar.

Om man har kört på fullgas länge och släpper gasen plötsligt så riskerar man brännskador på kolvtoppen, eftersom kolvtoppen innan var mycket het men ändå fick kylning av den feta bränsleblandningen på fullgas, när man släpper gasen får man också magrare bränsleblandning som inte kyler på samma sätt. Då kan värmen vandra till någon olämplig del av kolven innan den hinner ledas bort.
Denna slags skada har ingenting med inkörning att göra.

Däremot ökar risken för att kolv eller kolvring ska skära i cylindern, ju högre kolvhastigheten (och alltså varvtalet) är.
Vevlager och kolvbult utsätts för större krafter vid höga varvtal, det behövs mycket kraft för att slita i kolven när det är dags för den att vända.
Här har vi att göra med glid- och rullfriktion mellan rörliga delar, som ju kommer att fungera bättre när de väl är inkörda.


 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Hej Torbjörn

Jag har honat cylindrarna och satt in nya kolvar på min indy 500.
Vad rekommenderar du för inkörning?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
"Lagom" är väl det bästa man kan säga.
Men om man har honat om cylindrarna själv, eller om en liten verkstad har gjort det, så är det säkrast med rätt lång och försiktig inkörning. Det finns ju risk att ytan är ganska "rå".

Man behöver ju inte köra lika försiktigt under hela inkörningsperioden utan det går för sig att börja köra lite hårdare mot slutet.
Det är ändå början av inkörningen som är mest kritisk.

Förutom det som har sagts förut, så försök undvika lång tomgångskörning också. Det är bättre att köra lugnt från början än att varmköra på tomgång.
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Lynx fläktkylda modeller har 20 timmars inkörning med max 3/4 gas under korta perioder..