Det beror ju på, förstås. Även om tillverkaren skryter med att det inte behövs någon inkörning alls så lönar det nog sig i längden att ta det lugnt i början. Framför allt undvika maxvarv, och se till att inte köra länge på konstant varvtal. På en tvåtaktsmotor är det lämpligt att ge den lite mer olja än vanligt i första tanken, blanda 2-3 % i bensinen förutom separatsmörjningen.
VW påstod redan på 50-talet att deras motorer inte behövde någon speciell inkörning...
och nu på senare år är det ganska vanligt att bilmotorer körs i provbänk en stund på fabriken, med en specialolja med "slipmedel".
När det gäller moderna skotermotorer så förekommer det tändsystem med en drifttidräknare. Under de första timmarnas körning med en ny skoter går den med senare tändning än annars, för att hålla större marginal till spikning och hålla ner maximitrycket i cylindrarna. Det är ju ett sätt att flytta en del av inkörningsansvaret från föraren till maskinen
Hur det än är, om man köper en ny skoter så finns det säkert anvisningar för inkörning i instruktionsboken eller något annat papper som följer med. Läs på noga, och var MINST så försiktig som det föreskrivs där!