inkörning samt läcker glykol från bultarna i RK-TEK TOPP

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tja! Ha just satt ihop skotern (en mxz 440/800ho, el från 440-06, motor från summit 800HO-03), men saknar gnista. Hade gnista då jag rev den pga haveri. Ska börja kolla lite på fredag, men ha ni lite tips på vart jag ska börja? Någon som kan tala om för mig kablarna till tändspolen vilken färg som ska sitta uppe på stiftet respektive nerepå stiften? Alltså på tändspolen och inte ner till till tändstiften. Kopplade ur dödarn där snöret sitter och ingen gnista då heller.

Sitter även och funderar på hur jag ska göra om ja nu får igång den eftersom jag bytt till en högkompstopp från rRK-TEK med lösa förbränningsrum eftersom jag vill åka och bänka den och få den inställd innan jag åker något. Hur ska jag göra med inkörningen?

En sista grej. Fyllde upp glykol och försökte starta den så man röck till dö dagar utan att defanns gnista. Kika lite på RRK-TEK toppen och de ser ut son att den trycker glykol ut genom bulthålen där bultarna sitter. Va fan ska ja göra åt de? Är helt vilse då de gäller sådan topp.

Bild på topp


Mvh Magnusson91
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ohm mät statorn för det är stor risk den är väck då dessa motorer äter statorer när de passerat ett vist milantal pga vibrationer.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Va inget fel på statorn då jag plockade isär den pga rave giljotin som gått sönder och trillat ner och förstört toppen, cylinder och kolv. Är väldigt säker på de. Hade stora problem med kontakterna till voltregulatorn att få ihop och isär dom förut så jag funderar om de kanske är där felet är? Spela de någon roll om man kopplar kablarna in till tändspolen fel? Är två kablar så?

Varför läcker min topp för?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Bredvid svänghjulet har du trigger och då du inte har rer sitter det bara en trigger där :) Den har en separat kabel ut med två stift i en kontakt.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Den kopplas direkt till mpem boxen, men trigger har jag aldrig hört någon haft problem med. Mät hellre upp stator som boost säger :)
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Brukar/kan bli fel på triggern om man har haft haveri på magnapullen då kan det lossna delar ifrån den som skadar den och vipps så har man en skoter som inte startar,men dom går också att mäta upp
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
All el har funkade innan jag plockade isär den. Voltregulator, svänghjul, trigger, cdibox, stator, tändspole har funkat och allt har legat för sig inlindat i papper i ett år tills jag började plocka ihop den. Den har dock åkt ut och in från värmegarage och fått stått ute i omgångar. Inte haft fel på magnapull samt ägaren innan Ha inte haft de. Hur mät man upp statorn och vilka värden ska man ha på en stator från 440-06?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Mät värden vid 20c är följande knappt mätbara värden så det är svårt se ett fel förutom om det är kortis för det syns väl.

Stora kontakten 4 stift. Mät från någon av de gula till grön 00,2 ohm
Lilla kontakt 2 stift. Mät från grön till gula i stora kontakten 00.4 ohm
Lilla kontakt 2stift. Mät från grå till grön och även från grå till grön och gula i den stora kontakten. Ingen kontakt alls ska det vara där för då är den kortsluten!

De här statorerna är stryktåliga så jag tror i första hand du har ett annat fel men jag har en ny sådan stator här för 1000 kr så du vet.

Den här statorn har jag det är från 06a 440 http://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500beca4f87002314436d4bd/magneto
 

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
ang att den läker i topplocksbultarna, har du smetat packningsklet under skallarna där då?, det höll jag på att missa på min rush när jag satte ihop den, åkte med en kille förra helgen, han hade missat på sin rev 600, den tröck ur sig ur varenda bult men han körde 10 mil ändå och efterfyllde.
Kanske inte så smart med nya kolvar, vet inte men som sagt har du inte packningsklet där så läker det :)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Okej, tackar så mkt, ska se om ja få tid över i helgen. Ha aldrig hört att man ska ha packningklet till bultskallarna förut :p få ta lös toppen och göra de :p återkommer med resultat sen :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har då heller aldrig sett eller hört det, använder då aldrig nå klet under bultskallarna och har aldrig haft problem med läkande toppar :)

Finns heller inget på sprängskiss som säger att det ska vara något under skallarna..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag har en rk- tech topp här som ska fast på en rotax III 800a. Det är en beg topp och inga brickor eller andra tätningar följde med. Enda sättet jag fattar att man ska få tätt är som redan nämnts kopparbrickor. Det blir förmodligen tätt med vanliga koppar brickor men annars finns kopparbrickor med gummibeläggning runt hålet i brickorna. Om den skulle läka med vanliga kopparbrickor kommer jag testa rödglödga dem med gasollåga för då blir de väldigt mjuka och tätar ännu bättre.