Inkörning av RS?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tjabba

Efter att ha snackat med en kompis som tävlar i superbike, samt läst följande http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm är jag lite tvekande hur jag skall "fortsätta inkörningen" av min RS Rage.

Kompisen menar att de kör in de nya tävlingsmaskinerna (Suzuki fyrtakt) på följande sätt om de skall gå riktigt bra sen. Kör lugnt en ½ timme. Låt maskinen kallna, därefter olje och filterbyte. Värm sedan upp den ordentligt och därefter är det "makaron" 15-20 minuter på racebanan som gäller! Detta är ju i god överensstämmelse med artikeln jag länkar till ovan!

Jag har nu kört 8 mil lugnt med RS:en. Funderar starkt på att hissa trottlarna rejält vid nästa tur......vad tror ni???

mvh / Matti

PS! Hoppas man inte "sabbat" rovan iom de första 15 minutrarna på tomgång (se ånyo artikeln ovan) som man så noga följde enligt instruktionsboken :-( DS!
 
Last edited:

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Tror inte på det.. Är ju på doms tävlings maskiner det gäller.... Vet dom som har gjort på det sätte och då ha maskinen börja dra olja=/
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Åhåja....

.....man kanske skall passa sig ändå för denna typ av inkörning!? Yamahas motortekniker är väl bland dom främsta i världen.....vore ju ytterst knepigt om dom angav en inkörningsrutin som inte är optimal i instr.boken. Tack för svaret Heggan!

Finns ingen "motorguru" på forumet som har någon synpunkt på artikeln jag länkar till ovan???

/Matti
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag kan väl hävda mig som motorguru... ;)
jag har haft isär å renoverat de mesta i motorväg, 2t 4t diesel m.m... jobbar som bilmek och är allmänt motorintresserad.

ang inkörning, jag har själv en RS Mtn, ja låter den gå varm sen hissas trottlarna, inte plåga den länge med fullgas men varierande belastning är att föredra, de KAN börja ta olja om man börjar plåga på innan de gått ett par mil iaf, men de viktigaste iaf är att låta den gå varm innan man börjar hissa trottlarna för mkt..

kör 16mil lugnt som de föreskriver, sen låter man den bara gå varm innan man far å brassar å börjar hissa trottlarna, så kan man undvika att ligga å hålla stumt för länge, de är väl så man ska tyda deras inkörning iaf, det är så ja kommer inköra min oxå, jag kommer byta olja å filter vid 50mil oxå, då den olja som generellt är i en motor som är ny inte håller ens i närheten av samma kvalite som den olja de rekomenderar.


hoppas du fick lite mer kött på bena nu ;)
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
yel_low skrev:
hoppas du fick lite mer kött på bena nu ;)
Jajjemen......tackar för tipsen......då blir det nog att gasa lite nästa sväng.....KUL!!!! Som du säger är det bästa väl att pressa lite efter kurvig led så det blir korta påställ och även en del motorbroms (bra enligt artiklen ovan) och inte någon långpressning över sjöar el myrar.

Änengång tack för infon!!!

mvh / Matti
 

freespeed

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Torsby Sverige
yel_low skrev:
jag kan väl hävda mig som motorguru... ;)
jag har haft isär å renoverat de mesta i motorväg, 2t 4t diesel m.m... jobbar som bilmek och är allmänt motorintresserad.

ang inkörning, jag har själv en RS Mtn, ja låter den gå varm sen hissas trottlarna, inte plåga den länge med fullgas men varierande belastning är att föredra, de KAN börja ta olja om man börjar plåga på innan de gått ett par mil iaf, men de viktigaste iaf är att låta den gå varm innan man börjar hissa trottlarna för mkt..

kör 16mil lugnt som de föreskriver, sen låter man den bara gå varm innan man far å brassar å börjar hissa trottlarna, så kan man undvika att ligga å hålla stumt för länge, de är väl så man ska tyda deras inkörning iaf, det är så ja kommer inköra min oxå, jag kommer byta olja å filter vid 50mil oxå, då den olja som generellt är i en motor som är ny inte håller ens i närheten av samma kvalite som den olja de rekomenderar.


hoppas du fick lite mer kött på bena nu ;)
Håller med fullständigt! Finns bara ETT sätt att köra i en motor på... -FULLT DIREKT!