Inkörning av fyrtaktare

CLEVERT

Ny medlem
15 mar 2006
2
0
1
SUNDSVALL
Har precis skaffat en yamaha venture -06 och är på väg till fjälls för att härda lite. Men så läste jag att en fyrtaktare ska köras in i cirka 100 mil (!) innan man kan dra på för fullt. Stämmer detta verkligen och i så fall av vilken anledning.? Kan man förstöra motorn om man gasar fullt? Känns ju nästan omöjligt att glida runt i 100 mil på halvgas när man går runt med abstinensspasmer i gastummen!

Tacksam för svar!

mvh

Clevert
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
CLEVERT skrev:
Har precis skaffat en yamaha venture -06 och är på väg till fjälls för att härda lite. Men så läste jag att en fyrtaktare ska köras in i cirka 100 mil (!) innan man kan dra på för fullt. Stämmer detta verkligen och i så fall av vilken anledning.? Kan man förstöra motorn om man gasar fullt? Känns ju nästan omöjligt att glida runt i 100 mil på halvgas när man går runt med abstinensspasmer i gastummen!

Tacksam för svar!

mvh

Clevert
Yamaha handlaren här sa iaf att dom måste köras in försiktigt i 50mil tror jag men det kan ha varit mer jag minns inte säkert men anledningen är iaf att Yamaha fått en hel del reklamations krav på att dom drog en massa olja och det berodde tydligen på att motorerna inte var riktigt inkörda.
Det bästa är väl att kolla med din handlare vad som gäller det är ju dumt att sabba puffran direkt.
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Eftersom motorn är alldeles ny ska du undvika att belasta den hårt de första 50 milen. De olika delarna i motorn slits ner och anpassas til de korrekta spelen. Under den här tiden måste man undvika att köra motorn på full gas under längre perioder, liksom alla omständigheter som kan leda till att motorn överhettas.

0-16 mil
undvik att köra motorn under längre tid med mer än 6.000 v/min.

16-50 mil
undvik att köra motorn under längre tid med mer än 8.000 v/min.

Vid 80 mil
byt olja och filter

Allt enligt instruktionsboken.

jag tror motorn mår bra av att ta de lite lungt i början, sedan märker man att det går trögt i början ínnan alla delar nötts in bra, du kommer att märka skillnad efter en 80-100 mil då den kommer att verka rappare överhuvudtaget.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
cubaxx skrev:
Eftersom motorn är alldeles ny ska du undvika att belasta den hårt de första 50 milen. De olika delarna i motorn slits ner och anpassas til de korrekta spelen. Under den här tiden måste man undvika att köra motorn på full gas under längre perioder, liksom alla omständigheter som kan leda till att motorn överhettas.

0-16 mil
undvik att köra motorn under längre tid med mer än 6.000 v/min.

16-50 mil
undvik att köra motorn under längre tid med mer än 8.000 v/min.

Vid 80 mil
byt olja och filter

Allt enligt instruktionsboken.

jag tror motorn mår bra av att ta de lite lungt i början, sedan märker man att det går trögt i början ínnan alla delar nötts in bra, du kommer att märka skillnad efter en 80-100 mil då den kommer att verka rappare överhuvudtaget.
Dessa varvtal är väl för RXsnurran, RSen har helt annorlunda varvtalsområde.
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Informationen är hämtad från den bok som hör till RS-modellerna. för övrigt finns ju allt att hämta hos Yamahas Service-sida under "View Ownwers Manuals".
De står exakt lika som i boken för RX- modellerna så där är det tydligen lika oavsett motor.
Visst har RS motorn Lägre toppvarv än RX men du är ju ändå långt över 8.000 v/min då du toppar.