Inköp av GPS!?

F

FlewFish

Vilket träsk alltså, jag behöver en bra GPS till skotern.. Max 5.000:-
även bra batteritid.. Och ja den måste klara 20-30 minusgrader också..

Hur är det med GPS-kartorna som finns förinstallerade!? Ser man skog, vatten osv bra fast man är i näst-in-till DÖDA BYAR?

Sen behöver jag tips på vilken typ av ställ jag behöver, för att sätta fast den på skotern... (Har en v-max sx600) om någon missat det :D
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Rekommenderar Garmin 60Csx, men du bör fixa spänningsmatning oavsett vad för GPS du än väljer. Batterier har en tendens att mattas i kyla. SXen har färdigt kablage för att koppla in batteri (har jag för mig), kolla vid variatorskyddet eller broms-oket och verifiera med kopplingsschemat så det är korrekt.

Jag kör själv med 276C, dock så spränger du din pengagräns då och minnena är dessutom svindyra. Men ack så fin och stor färgskärm. :)

Kyla klarar de av relativt bra, vid -20 och kallare så blir skärmen lite seg.

Inga kartor (annat än baskartan som man knappt ser Stockholm på) medföljer, men ibland så säljs GPSen tillsammans med Friluftskartan som 'jaktpaket' eller liknande. Annars så kostar Frilufts Pro ca 1200:- och då får du 2 GPS-licenser.

Fästet beror på GPS, men fäst den i styret och inte i huven då styret vibrerar minst. Många använder s.k RAM-mounts (cykelfästen), kostar väl ca 200-300 :-

Fler frågor?
 
F

FlewFish

Tack, var väl ungefär detta jag var ute efter.. Men priset var mindre roligt..
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag kör med en Garmin Quest och MC fäste. Fördelen med Questen är att den passar lika bra i bilen som i fickan eller på crossen, nackdelen är att den har lite för liten display.
 
F

FlewFish

Tack för svar, ännu lite osäker på vilken jag ska köpa..
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Jag kör med en Garmin Etrex Legend c Med cykelfäste på styret. Funkar bra.
Kostar under 4000 kr. Liten skärm men jag vill kunna ha den i fickan på sommaren. Har elstart så jag matar den med likspänning från batteriet. Kör
med gamla friluftskartan. Var och körde bil i Polen i sommar funkar bra även där med grundkartan.
 

toonan

Medlem
30 aug 2006
10
0
1
Dalarna
Hallå där ute! har du köpt någon gps än? Jag är också på jakt efter en, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Har en beg garmin quest på gång(EJ quest 2 tyvärr), men det var väldigt litet minne i den tror jag? Får man in en skoterled/friluftskarta i den?:confused:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hallå där ute! har du köpt någon gps än? Jag är också på jakt efter en, men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Har en beg garmin quest på gång(EJ quest 2 tyvärr), men det var väldigt litet minne i den tror jag? Får man in en skoterled/friluftskarta i den?:confused:

Quest har 115Mb med inbyggd minne. Ett helt område av Frilufts Pro tar ca 230Mb och lederna tar 2-3Mb så du klarar dig utan problem. Jag klarar mig med ett ynka 64Mb minne, men det är precis, mest för att stora minnen till 276C är horribelt dyra.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Magellan Xplorist XL har stor fin skärm men är i största laget för att anses fickvänlig. Även pris i klass med Garmin 60 CSx så kanske i överkant av din budget. Magellan har också en fin lite enklare GPS kallad "Crossover" som ändå har skapligt stor skärm (3,5") http://www.magellansverige.se/products/mrm/pdf/MRMCrossoverGPS_print.pdf. Denna funkar både med vägkartor i tex bilen och friluftskartor tex på skotern samt också med sjökort. Annars finns ju Garmins nya "motorcykel-GPS" som heter zümi, verkar ganska najs:) (väderskyddad och lättanvänd). Denna verkar dock inte kunna använda sig av alla detaljer i Friluftskartan Pro vilket är synd om man tänkt sig ha den på skoter:(

Magellan Xplorist-serien ger möjlighet till ett fint karturval som extra tillbehör. Många olika kartvarianter. Bla kan du få ekonomiska kartan (1:50000) med fastighetsgränser vilket är ovärderligt om man använder GPS:en vid jakt.

Kolla senaste Snowmobile....där testas ett antal GPS:er för skoterbruk :cool:

mvh / Matti
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Varför inte köpa en på blocket..såg flera garmin 60 csx för 3200..samt att man kan köpa dem i usa öer disk för ca 290 dollares..x 6.5..så får du va den kostar..be de skikka över den som gåva el dyligt o inget högt värde..vips så har du en billig men mkt bra Gps för dryga 2 tuss!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Annars finns ju Garmins nya "motorcykel-GPS" som heter zümi, verkar ganska najs:) (väderskyddad och lättanvänd). Denna verkar dock inte kunna använda sig av alla detaljer i Friluftskartan Pro vilket är synd om man tänkt sig ha den på skoter:(
Vet ett par stycken som kör med Zümo'n på skotern med Friluftskartan Pro inmatad. Funkar helt perfekt enligt dem.

Det är snarare vissa navigeringsfunktioner som saknas, kommer dock inte ihåg vilka, tro det var nåt med backrack osv.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Vet ett par stycken som kör med Zümo'n på skotern med Friluftskartan Pro inmatad. Funkar helt perfekt enligt dem.

Det är snarare vissa navigeringsfunktioner som saknas, kommer dock inte ihåg vilka, tro det var nåt med backrack osv.
OK, va' bra, tack för info:) Då kanske det blir en Zümo för min del, att användas både i bil och på skoter (kanske på båt oxå!?). Vet du Mikael om Blue Chart funkar på Zümon!? Har nu en liten handburen Legend C och den är både seg i satellitkontakten och har för liten skärm för det skall vara användbart "under färd".

mvh / Matti
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
garmin 60csx har överlägset bäst satelit motagning ,den vann dessutom snowmobiles gps test med råge ,höjd mätare ,elektronisk kompass har den också .

stömkabel + 1g minne .400$ i usa i fjolhöst 7000 i sverge och den har dykt i pris här hemma nu 1200 frilufts pro + skoterledskartan
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
garmin 60csx har överlägset bäst satelit motagning ,den vann dessutom snowmobiles gps test med råge ,höjd mätare ,elektronisk kompass har den också .

stömkabel + 1g minne .400$ i usa i fjolhöst 7000 i sverge och den har dykt i pris här hemma nu 1200 frilufts pro + skoterledskartan
Ett lite billigare alternativ till 60csx är ju eTrex Vista HCx. Den har elektronisk kompass, höjdmätare och plats för ett microSD minneskort. Den har även den senaste GPS-modulen (sirf 3 eller vad den heter...).

Edit: Jag har köpt en via en kompis i USA och gav ca 255 dollar inkl deras skatt för den.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
OK, va' bra, tack för info:) Då kanske det blir en Zümo för min del, att användas både i bil och på skoter (kanske på båt oxå!?). Vet du Mikael om Blue Chart funkar på Zümon!? Har nu en liten handburen Legend C och den är både seg i satellitkontakten och har för liten skärm för det skall vara användbart "under färd".

mvh / Matti
Bluechart fungerar också i Zümo men som jag sa så har Zümo bara kartläge som navigation. Bäst är nog att du åker till en ÅF och leker runt lite i menyerna testnavigerar till endast koords med fågelvägen osv.
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
Jag lånar tråden lite...
Ni som kör Garmin 60 csx, tycker ni inte att skärmen är lite liten? Jag har kört en Magellan Meridian Color i några år (går säkert inte att jämföra), fungerar skapligt men jag känner att jag vill byta för att få en större skärm alt. en skärm med mycket bättre detaljåtergivning.

Just skärmens storlek tycker jag är rätt viktigt när man vill scrolla runt lite i bilden och tex se hur terrängen ser ut "bakom nästa berg", Kanske inte är ett problem med Garmin 60 csx iomed att skärmen/upplösningen är bättre en vad jag är van med??

Vad tycker ni om Quest2, vad jag förstår är det samma storlek på skärm som 60 csx men liggande (?), Quest 2 saknar SIRF III chip'et om jag fattat det rätt?

Magellan kommer med en ny GPS som verkar vara i samma segment som Garmin's 60CSX, den heter tydligen Triton 1500 och har också samma skärmstorlek som 60 csx men JAG VILL HA EN STÖRRE SKÄRM...

Garmin har en Crossover GPS (2500T)med större skärm, tydligen är inte kapslingen tillräcklig för att vara vattentät (endast IPX4), MEN om man bortser från det (Väska eller liknande löser ju det problemet), Fungerar den GPS'n bra på en skoter med Topo Sweden PLUS? Någon som VET??

//Thomas
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kan inte svara på Magellan+Topo Sweden Plus (har ej någon sådan själv). Har dock hört lite från andra, men sådant får de stå för.

Om nu priset inte avskräcker dig helt och hållet så ta en kik på Garmin GPSMAP 276C eller 278.

Stor, skarp och framför allt ljusstark skärm. Och en GPS som kan mycket, och skrolla skärmen med Friluftskartan inladdad går ryckfritt.

Nackdel... minnespriserna....
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Lade bort min Garmin för ett antal år sedan och använder i stället en PDA (handdator)
Fördelarna i mitt tycke är många
Du kan ladda in i stort sett vilka kartor du vill, typ Lantmäteriets blå karta, terrängkartan, skannade kartor, sjökort mm mm, jag har tex helformatsskannade fjällkartor från "röset" tom Jämtland
Större display än på de flesta "vanliga" gps
Min senaste sen ca ett år tillbaka är en ruggad PDA men inbyggd gps (sirf III) helt suverän enl min åsikt
Ett kartprogram typ Ozi eller Fugawi är vad som behövs
Om man så vill kan man dessutom maila från fjällsidan eller kolla på nätet om man så önskar
Kolla här http://www.andres-industries.de/rugged_pda/
Säljs även i Sverige www.soltek.se