INKÖRNING Switchback

andreazz

Aktiv medlem
9 jan 2009
60
0
6
Norrbotten
hur länge ska en skoter "köras in"?

och hur ska den köras in?
något speciellt man ska tänka på att göra och inte göra


skotern är en switchback 600-08
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Sv: INKÖRNING

10-20 mil kanske? Och inkörning sker lugnt utan fullgas.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: INKÖRNING

50mil minst skulle jag säga. Du ska köra som du alltid gjort dock inga snabba uppvarvningar och inga långa fullgas repor annars är det bara köra helt normalt.
Om du nu inte är en sådan person som pumpgasar vilket jag aldrig sett syftet i? Dvs håll jämna å fina varv och var inte rädd för att varva lite grann dock som sagt inge varvstopp i 10sek då går det illa.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: INKÖRNING

Inte koppla på kälken och dra omkring typ familjen förrän inkörning färdig. Ej heller ledsladden eller timmerdoningarna med fullt timmerlass...
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Sv: INKÖRNING

Kör som vanligt men kör inte på samma varv hela tiden och inga lakerace. Kör så kanske 10-20 mil sen är det bara att tuckta på som vanligt!
 

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
Sv: INKÖRNING

jag körde in min enligt handboken 50mil så jag skulle rekommendera det, är väl lika att vara noga när det är en ny maskin.
 

ZeRo

Aktiv medlem
30 sept 2007
54
0
1
Erikslund
Sv: INKÖRNING

ää kör som du brukar göra men undvik å köra gärnet på sjön..

så har jag kört med min..
 

andreazz

Aktiv medlem
9 jan 2009
60
0
6
Norrbotten
Sv: INKÖRNING

Inte koppla på kälken och dra omkring typ familjen förrän inkörning färdig. Ej heller ledsladden eller timmerdoningarna med fullt timmerlass...
hehe dra familjen? så då måste de vara en familjeskoter jag köpt? ;) ja som trodde de var en lekmaskin :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Sv: INKÖRNING

det jag fick höra när jag köpte polarisen att det spelar ingen roll hur du gasar bara du inte håller full gas länge sen så sa återförsäljarn att man skulle köra så ojämt som möjligt allså inte hålla jämn gas länge då fick skotern sämst smörning men vet inte om man ska lita på allt dom säger :p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Sv: INKÖRNING

Ta skotern på släp till en crossbana och kör in skotern där... det är det bästa för motorn.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sv: INKÖRNING

Ta skotern på släp till en crossbana och kör in skotern där... det är det bästa för motorn.
Visste att du inte skulle kunna hålla dig ifrån ämnet :p

Asker har rätt iaf (han instruerade mig), motorn ska intervall köras och ska belastas rätt hårt.
Inga långa fullgas repor men grundprincipen är _ordentlig_ varmkörning och sedan intervall köra den med stundtals hård belastning.
Finns en amerikansk kille som har testa detta på över 300 motorer (enligt honom iofs) och har en mer fullständig FAQ/guide på sin hemsida.
Hur resten av drivlinan mår av denna behandling på en helt ny maskin vet jag däremot inte.


Edit
Googlade fram hemsidan :)
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: INKÖRNING

Visste att du inte skulle kunna hålla dig ifrån ämnet :p

Asker har rätt iaf (han instruerade mig), motorn ska intervall köras och ska belastas rätt hårt.
Inga långa fullgas repor men grundprincipen är _ordentlig_ varmkörning och sedan intervall köra den med stundtals hård belastning.
Finns en amerikansk kille som har testa detta på över 300 motorer (enligt honom iofs) och har en mer fullständig FAQ/guide på sin hemsida.
Hur resten av drivlinan mår av denna behandling på en helt ny maskin vet jag däremot inte.


Edit
Googlade fram hemsidan :)
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Ehh. *Host*
Ta en titt på inlägg 12...:)