Injector Perfector

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
det är vanligt fel på artic cats.
om jag inte minns fel finns det ett kit som ska motverka att den går så fett.
men det överlämnar jag till dom som kan det bättre än jag
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
munstycket bestyckar enbart ner motorn på toppvarv och bränsleförbrukningen kommer inte att påverkas speciellt mycket , däremot lär den behöva viktas tyngre då effekten ökar för att den inte ska övervarva ..
 

raceman

Medlem
29 nov 2007
18
0
1
åNGERMANLAND
Tänk på att inte prova en trimpipa eller så,för då ryker en kolv eller två,jag vet:argh: Märkte ingen större skillnad med inj per ,också håller motorn bättre med fetare blandning ......
 

Happy_Chris

Medlem
2 aug 2007
28
0
1
Kiruna
Det är ju redan tyngre vikter än original, och den varvar just nu en aning för lite om jag förstått det rätt, ca 7800 rpm. Så övervarvning tror jag inte blir några problem.
Hur kommer det sig att bränsleflödet bara sänks på toppvarv? Det borde väl vara över hela registret?

Vad finns det mer för tänkbara orsaker till att skotern går så fett? Det känns som att den är mycket törstigare nu än den var tidigare.
Dålig kylning? För lite insugsluft?
 

Happy_Chris

Medlem
2 aug 2007
28
0
1
Kiruna
Tänk på att inte prova en trimpipa eller så,för då ryker en kolv eller två,jag vet:argh: Märkte ingen större skillnad med inj per ,också håller motorn bättre med fetare blandning ......
Nej det är inte aktuellt med någon pipa. Men tack för varningen hursomhelst!
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
munstycket bestyckar enbart ner motorn på toppvarv och bränsleförbrukningen kommer inte att påverkas speciellt mycket , däremot lär den behöva viktas tyngre då effekten ökar för att den inte ska övervarva ..
eller släppa på sekundären kanske???
Jag tror inte jag behöver inte vikta på, då jag inte varvar mer än 7850 med injektor perf. Däremot ska jag snart få se vad en krysskil 2,2 graders ställer till med :D
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
jag har 1.5 graders kil och 290 mj på min, har även ett ods variatorkit och den drar till 8000 när man pressar den lite men då är min sekundär ganska hårt spänd, dock kvarstår bluddret från botten
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Hur kommer det sig att bränsleflödet bara sänks på toppvarv? Det borde väl vara över hela registret?
Därför att på lägre varv stryps inte flödet till injektorerna, hålet i munstyckena flödar mer än injektorn sprutar in = ingen förändring!
Ska du förändra hela registret linjärt är det nog en justerbar bränsletrycks regulator det du söker ..eller ett annat chip.. eller ett annat läge på tps:en.
....Jag tankar i stället för att byta kolvar :rock:
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
man kan ju gå den "andra" vägen om det bara är bluddret man vill bli kvitt och det är ju att ge mer luft till motorn typ highflow tratten eller bara ett par bullseyes eller liknande på luftburken.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om högflödes tratt eller liknande ger ngt (osäkert) så är det på toppen där luftflödet är som högst , på låga varv där bluddret är kommer motorn garanterat inte få nå mer luft ...