Inget lyse på -10 commander

Kallepalle

Medlem
2 jul 2010
34
0
1
öjebyn/piteå
Tjena. Som rubriken lyder så har jag inget lyse på skotern. varken hel eller halvljus funkar, och inte heller bak och bromsljus. allt detta tvärdog förra helgen när jag var ute och körde. alla säkringar i säkringsboxen är hela, och alla annan utrustning förutom laporna fungerar. provat mäta med multimeter till lampkontakterna, och där finns bra jord, men ingen ström som kommer fram. provade då mäta i säkringsboxen, och skotern levererar ingen ström till säkringen för framljus, bakljus. sitter det något annat relä någon stans som jag missat att kolla? alternativt någon som har någon idé, eller ett komplett elschema att dela med sig av?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Troligen är det så att lyset och handtagsvärmarna matas med växelström från "lysspolen" i svänghjulsmagneten, medan all annan elutrustning matas med likström från en annan spole via likriktare och ev batteri.
Det är i så fall separata spänningsregulatorer för växelströms- och likströmssystemen, och den vanligaste orsaken när man blir utan växelström är att regulatorn för det systemet har gått sönder. Å andra sidan är det sällsynt med säkringar i växelströmssystemet på en skoter, kortslutningsströmmen brukar inte bli så hög att den kan ställa till med nämnvärda skador.
Säkrast är såklart om man kan få fram ett elschema och studera det. Finns det inte kompletta verkstadshandböcker att ladda ner nånstans?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kan vara R3 reläet , det är det som på 600 SDI sluter kretsen över ca 800 rpm och då ger ström till belysning, handtagsvärmare och tillbehörsuttag .

Testa att byta alternativt tillfälligt "bygla över" R3 för att se om det kommer ström via säkringen och mot belysningen.
 

Kallepalle

Medlem
2 jul 2010
34
0
1
öjebyn/piteå
ska prova byta relät, men samtidigt känns det väldigt långsökt. i säkringsboxen står de såhär:

R1 - Run Relay
R2 - Load Relay
R3 - Fan Relay
R4 - Capacitor

eftersom elfläkten till kylaren går, och handtagsvärmare fungerar så låter det otroligt.

@ Torbjorn
Som jag skrev tidigare så fuingerar all annan elektrisk utrustning, så som handtagsvärmare, 12voltuttag mm.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
ska prova byta relät, men samtidigt känns det väldigt långsökt. i säkringsboxen står de såhär:

R1 - Run Relay
R2 - Load Relay
R3 - Fan Relay
R4 - Capacitor

eftersom elfläkten till kylaren går, och handtagsvärmare fungerar så låter det otroligt.
Kanske var R1, minnet från 09:an och tidigare SDI:er har bleknat....
Märkligt att det ena men inte det andra fungerar inom samma krets!

Nåväl, om alla relän slår av/på, säkringarna och alla lampor/lamphållare är hela så borde det finnas kabelbrott någonstans på vägen.
(Har ju hänt på BRP maskiner att kabelbrott eller ärgad lamphållare till baklyset gett olika mystiska följdfel)
 

Kallepalle

Medlem
2 jul 2010
34
0
1
öjebyn/piteå
Har iaf mätt upp alla relän. Dom fungerar allihop. Lokala åf säger också att det är kabelbrott ngn stans. jag är inne på samma bana själv. då det känns som att börja gå igenom kabelhärvan är ett jäkla lotteri så tror jag det blir att göra en ny kabeldragning till lysena. tänker isåfall sätta ett relä och ta matning direkt från batteriet, och andra ändan in i säkringsdosan. styrspänning till relät tänker jag att man kan ta från tex bränslepumpen. då ska ju lamporna fungera precis som innan utan att man behöver tänka på ngn strömbrytare etc. är jag inne på rätt bana?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har iaf mätt upp alla relän. Dom fungerar allihop. Lokala åf säger också att det är kabelbrott ngn stans. jag är inne på samma bana själv. då det känns som att börja gå igenom kabelhärvan är ett jäkla lotteri så tror jag det blir att göra en ny kabeldragning till lysena. tänker isåfall sätta ett relä och ta matning direkt från batteriet, och andra ändan in i säkringsdosan. styrspänning till relät tänker jag att man kan ta från tex bränslepumpen. då ska ju lamporna fungera precis som innan utan att man behöver tänka på ngn strömbrytare etc. är jag inne på rätt bana?
Låter rimligt ja !

Kan eventuellt finnas risk för "spökfel" beroende på hur ECM hanterar lösningen.
Strömpåslaget till lyset, handvärmare samt övriga tillbehör sker normalt några sekunder (ca 800 rpm som sagt) efter uppstart och komponenterna i SDI systemet kan anses ha stabil matning .

Törs inte gissa om det kan bli en dipp i strömmen till bränslepumpen som ECM kan reagera på och skicka felkoder på !

Har de inte en fungerande lös kabelhärva hos ÅF/CF ? , en smart mekaniker brukar ha en bukett kabelhärvor liggande för att snabbt kunna felsöka.

Btw, det kan inte vara så att hel/halvljusomkopplaren (invändigt)fastnat i någon form av mellanläge?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har den där skotern enbart likströmssystem eller förekommer växelström också för vissa förbrukare?

Hel-halvljusomkopplaren är knappast troligt fel i det här fallet eftersom inte heller bak- och bromsljus fungerar.

Har du kollat att inte alla lampor har gått sönder? Om spänningsregulatorn har lagt av och slutat reglera ner spänningen så håller lamporna bara några sekunder.

Vid mätning, så tänk på att en normal multimeter inte gör något utslag alls om du försöker mäta en växelspänning när den är ställd på likspänning.
 

Kallepalle

Medlem
2 jul 2010
34
0
1
öjebyn/piteå
Har den där skotern enbart likströmssystem eller förekommer växelström också för vissa förbrukare?

Hel-halvljusomkopplaren är knappast troligt fel i det här fallet eftersom inte heller bak- och bromsljus fungerar.

Har du kollat att inte alla lampor har gått sönder? Om spänningsregulatorn har lagt av och slutat reglera ner spänningen så håller lamporna bara några sekunder.

Vid mätning, så tänk på att en normal multimeter inte gör något utslag alls om du försöker mäta en växelspänning när den är ställd på likspänning.
Provat mäta både växel och likström, men kom fram till att det bara är likström efter voltregulatorn. regulatorn levererar ström, och rätt mängd av den. lamporna är hela.


@Lynxfun
Förstår hur du tänker, men iochmed att jag bara tänkte ta styrspännigen till relät från bränslepumpen så tror jag inte detta blir något problem. Tips annars på något annat att ta styrspänning ifrån? vill ju ha något som går konstant från det skotern startar, och stängs av när skotern stängs av.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tips annars på något annat att ta styrspänning ifrån? .
Ok, statorn levererar tillräckligt via VR dvs 15 Vdc +/- 0,5 vid ca 5000 rpm .

Kontakter/pinnar** är hela*
*Ibland kan kontakter brytas/vikas inne i kontaktstycken om någon varit slarvig vid montering eller tidigare ägare, funkar ofta ett bra tag till dess beläggningar förhindrar det.
** Kolla även de som går in på baksidan av säkringsboxen

Skulle föredra att ta styrström från de komponenter som ej är involverade vid uppstart dvs slås på av reläet när motorn stabiliserats över 800 rpm alltså handvärmare eller ciguttag .
 

Kallepalle

Medlem
2 jul 2010
34
0
1
öjebyn/piteå
Ok, statorn levererar tillräckligt via VR dvs 15 Vdc +/- 0,5 vid ca 5000 rpm .

Kontakter/pinnar** är hela*
*Ibland kan kontakter brytas/vikas inne i kontaktstycken om någon varit slarvig vid montering eller tidigare ägare, funkar ofta ett bra tag till dess beläggningar förhindrar det.
** Kolla även de som går in på baksidan av säkringsboxen

Skulle föredra att ta styrström från de komponenter som ej är involverade vid uppstart dvs slås på av reläet när motorn stabiliserats över 800 rpm alltså handvärmare eller ciguttag .
Det ligger väl ändå ingen spänning på handtagsvärmare föräns man slår på dom, samma med 12volt om man inte pluggar i en laddare i 12 voltuttaget? eller är jag helt ute och cyklar nu kanske?

Run relay sköter tändning och insprutning, blir därmed samma som att ta från bränslepump
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det ligger väl ändå ingen spänning på handtagsvärmare föräns man slår på dom, samma med 12volt om man inte pluggar i en laddare i 12 voltuttaget? eller är jag helt ute och cyklar nu kanske?

Run relay sköter tändning och insprutning, blir därmed samma som att ta från bränslepump
Ja !

Men, om du nu skall göra en som jag uppfattar ytterst tillfällig lagning för att kunna köra "lagligt" till helgen eller årets sista sväng så får man ta det "onda med det goda" och t ex leva med att hand eller tumvärmaren är påslagen på lägsta effekt .

Jag förutsätter att du sedan felsöker kabelhärva mm , identifierar orsaken och reparerar ordentligt för att inte skapa gråa hår för näste eventuelle ägare av maskinen .

Att jag är tveksam till att koppla in på start eller run kretsarna är mot bakgrund att SDI maskiner precis som E-TEC med varierande inkopplingar av extrautrustning typ ledljusramper,Gps osv ibland kan få ECM att reagera och ibland larma i den eviga "kontrolloop" som körs.