Inget framlyse på lynx enduro -03

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hej!

En kompis har lite problem med skotern..

När vi starta den i veckan för att ta in den i mitt garage och göra lite genomgång och service inför kommande sesong på skotrarna våra så funkade inte framlyset..

Funkade förra vintern, och funkade även när han provstartade den i sommras..


Finns ström fram till kontakten till huven när man mäter med multimeter, men så fort man pluggar ihop kontakten igen så försvinner strömmen..

Har summrat kablarna från kontakten och fram till lyset och inget fel på kablarna, även provat dragit en "tjuvkabel" från kontakten till en lampa utan resultat, så fort man pluggar in kontakten eller en kabel på lyskablarna så försvinner strömmen..

Så min tanke var att lysspolen är väck, men baklyset fungerar, samt instrumenteringen och instrumentbelysningen så då borde det inte inte vara spolen?


Någon som har något tips? Det är en Enduro 600HO -03.


Mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man kan misstänka ärg eller dålig kontakt i något kontaktdon eller jordanslutning, så att spänningsfallet blir för stort när man kopplar in en lågohmig last som strålkastarlampan.
Det är en bra början att skaffa fram ett elschema för skotern, titta där för att se vilka kontaktdon, omkopplare mm som strömmen ska passera på väg från lysspole/regulator till strålkastarlampa. Mät igenom och avsyna för att se om du hittar något ärgat eller varmgånget. Kolla om felet verkar ligga på den spänningsförande eller jordade ledaren "fas eller nolla".
För äldre Lynx fanns det alltid elschema i instruktionsboken men jag vet inte om det gäller för en så ny som '03.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
hade samma fel förra vintern på min bytte relät sen funkade det, sitter innanför där dragsnöret är går bra med ett extraljus relä, är samma. hoppas det hjälper.