Ingen gnista på min formula III -97:a .. kan det va cdin:n ??

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Hej hopp alla glada. Ja imorse skulle jag och sonen ta en tur på skotern då den visade sig vara stendöd. Ingen gnista alls.. så jag beväpnade mig med multimetern och gick lös på elen. Jag har ström från tändplattan.. iaf på de kablar jag mätte på.. ena var röd och andra svart.. drog lite lätt och fick då 28 volt på multimetern. Kollade upp dödaren, stopp knappen och tändningslåset men dessa prylar verkar vara sjyssta. Sist men inte minst mätte jag på det kablar som går från cdi boxen till tändspolarna.. och där hade jag knappa 0.12 volt mätt med likström på multimetern.

Igår kväll var sista gången jag åkte på den.. när jag då startade den så gick den igng och gick 2 sekunder sen dog.. gjorde så 2-3 ggr innan den sedan gick som den skulle. Så har den aldrig gjort förr.. men det kan ju kanske vart nå helt annat.

Vad tror ni.. ?? kabelstammen i övrigt verkar vara i mkt fint skick.. inga kassa kontakter elller skadade kablar vad jag kan se iaf.

Mk mkt tacksam för hjälp. //Göran
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Har testat det... har även mätt upp statorn efter tips och manualer .. alla värden var som de skulle ... om man nu kan lita blint på det ?? Var ute och grejjade lite nu.. och nu när det är mörkt så kunde jag ju se att den faktiskt får gnista.. om än inte så stark.. den startar till ibland och då när man stänger av kranen eller om man har dragit ur all soppa ur burkarna... så jag antar att när den har rätt gasblandning i cylindern så orkar gnistan tända detta.

Så vart är felet?? i statorn trots de värden jag fick.. eller i cdi boxen?? kan det vara möjligt att den får lite gnista fast cdi boxen e pajj.. eller är det antingen eller ??

help please =)
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Var då dåligt med feedback här =) Senste update: igår så mätte vi lite igen och kliade oss i skallen.. vi minskade avståndet till 0.5 på siften och vips så hoppade den igång. Gick väl sisådär till en början men då den blev varm så gick den bra.. stängde av den och testade direkt efter att starta den o det var inga problem. Så vi gick in och pillade naveln i 2 timmar och testade sen då den fått bli kall.. och kan ni tro.. den var stendöd igen !!

Skit maskin.. men kan man nu utesluta cdi boxen ??
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Blir stiften dyngsura då? låter som nålventil fel, den står och blir sur. att den går dåligt ibörjan kan väl bero på att det är mycket soppa i vevhuset.
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Ja faktiskt så är det så.. stiften är alldeles blöta efter några drag.. men det trodde jag berodde på att gnistan är svag och den inte orkar tända. alla 3 stift är ju lika blöta. Och när jag tar ut stiften och drar ur soppan ur cylindrarna så tänder den till och vill starta.. och ibland hoppar den igång. igår gick den i kanske 30 sekunder och jag kunde gasa lite till o från men sen dog den tvärt igen.

Och kan verkligen soppa inställningarna ha ändrat sig på alla 3 förgasare på en o samma gång ?? Eller finns det någon ventil eller nåt som sitter på slangen in till gasarna som ska reducera soppa flödet ?
 

deji

Välkänd medlem
Hej! jag har en formula 3 från -98 som hade samma fenomen som din skoter! jag bytte till andra tändstift BR 9 EYA och slog ihop dom till 0,45 som det enligt instruktionsboken ska vara och nu funkar den klockrent min, dom har väldigt lätt för att släcka stiften om man har choken i ett par sekunder för länge, det har jag oxå fått erfara några gånger!
hoppas det löser sig

MVH
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Tror inte heller alla 3 förgasarnas nålventiler hängt sig samtidigt, nya stift, fyllupp med ny soppa och en halvliter metanol så allt ev kondensvatten åker ut så går den nog sen.
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Jag satte i nya stift igår.. 0.5 i avstånd.. helt ny 98 soppa ! den går en liten stund om man har tur men dör sen ! kan ju testa slå i en halv liter t-dojja eller nå.. men jag tvekar på att det hjälper. Jag är helt slut på ideer.. tror det blir till att ta av statorn och linda om den.. får väl köra uteslutnings metoden !

har även testat att köra cdi boxen i torkskåpet i några timmar.. som någon tipsade om.. men ingen skillnad !
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Blött och svart... idag tog jag lös statorn och tog in den i värmen.. fick höra av en "expert" att jag skulle kolla om värderna gick upp då den blev varm och det gjorde dom.. o detta skulle då tyda på att allt var som det skulle. den var mkt skitigt och jag tänkte att en rengöring kanske gör susen.. men nää skoter fan vill bara int gå.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Vill ju ändå tro att det är soppa tillförseln det är fel på. Ge dig på förgasarna provtryck nålventilena, kolla så munstycken sitter fast och att nålarna tätar(inga skador). Bränsle pumpen drivs ju av vevhuset via en slang, om membranet är trasigt kanske det kan komma soppa den vägen, men det har jag aldrig hört talas om men en idé när allt verkar hopplöst.
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Tror vi kan utesluta soppan nu iaf.. idag så grejjade vi lite igen.. gjorde som så många ggr innan drog ur all gammal soppa i cylindrarna och kollade då gnistan.. första dragen kom det ingen men sen kom det igång.. testade att starta .. och nu gick den igång på halv choke.. höll lite gas hela tiden försökte hålla konstanta varv och den gick.. drog av choken och höll fortfarnade varv på skotern.. typ 3000 kanske.. nu märkte jag att så fort jag släppte ner den i varv ville den dö.. men efter kanske 4 min så gjorde jag ett försök att släppa ner den på tomgång men då dog den.. spelade ingen roll om jag gasade lite eller rörde choken.. den dog iaf.

provade få igång den igen men nu var den stendöd.. fast vi tog väck stiften och drog och sedan testade så var den död.. kollade sen gnistan.. och nu var den helt borta. Så vad ska man ge sig på.. cdi eller stator.. jag kommer nog lämna in statorn för en "expert" mätning och se vad han får fram. visar det sig vara bra får jag försöka få tag i en ny/beggad cdi box.

//Göran
 

mr_lundkvist

Välkänd medlem
13 dec 2008
118
0
6
Ludvika
Har nu fått statorn omlindad.. det var överslag i den. Men ni ska inte tro att gnistan är tillbaka för det.. så nu kommer det snart en ny cdi box.. men jag ger mig fan på att skiten är död iaf =)

>Börjar starkt lessna ur nu på denna jävulens maskin.