Ingen gnista på ena cylindern

Teelbest

Ny medlem
5 nov 2014
4
0
1
Lillpite
hallå

har ingen gnista på ena cylindern på en mxz 670.

hade varit ute och kört en timme kanske och stängde sedan av den och efter att stått avstängd kanske 2 timmar så skulle jag dra igång skotern igen men den vägrade starta alls.

jag har kollat och cylindern på variatorsidan vill inte få gnista, har testat att byta tändspole men samma sak, bara ena sidan som får gnista. vad göra?

hur kan det gå sönder bara sådär,den gick hur bra somhelst innan jag stängde av den. vad är troligast felet-cdi??
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har den fasta tändkablar/hattar som sitter ihop med spolen?
Om den där är gjord som alla andra 2t-skotrar så tänder den på båda stiften samtidigt, dvs så tänder varje cylinder två gånger per varv. Jag gissar nu men antagligen har du en tändspole med två kablar ut? (jag minns inte hur 670 har). I så fall är det mycket möjligt att det är bara en enda spole inuti också och då bör den gnista på båda om den gnistar på ena. Kolla tändkabeln och tändhatten på sidan som spökar, går kabeln ta loss så skifta mellan sidorna och se om felet "flyttar" sej.
Fick ett fel på Boondockern i vintras då gnistan ätit sej ut genom tändhatten och kortade mot en bränsleledning, hålet i gummit var så litet så det syntes inte förrän jag kollade noga. Tätade hålet med svart silikon och då funkade det bra tills nya tändkabeln kom.