Ingen gnista- lynx 3900 -87

ThomThom

Ny medlem
15 apr 2018
2
0
1
35
bojn
Hej!

Hittar inte felet på lynxen. Får ingen gnista ur den. Gick kanonbra, stängde av den och sen när jag skulle starta den igen så var den stendöd. Provade då att köra cdi i ugnen och monterade den igen, då fick jag gnista. Köpte ny cdi, monterade den och provkörde gick kanon i ca 1h sen dog den. Provade då att koppla bort dödaren, tändningslås ,byta tändhattar, tändstift och även tändspolen. Tog lös statorn och fick den uppmätt, inget fel. VAD kan vara fel?!
Tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Troligast statorn trots att den mäter bra värde. Värm statorn medans du mäter så kan felet uppstå vid en viss temp. Statorer kan även bli så luriga att du inte kan framkalla fel värde men de funkar inte ändå. Typiskt statorfel är att de funkar från kall motor och vid en viss temp lägger dem av.
 

ThomThom

Ny medlem
15 apr 2018
2
0
1
35
bojn
ok har köpt en ny stator nu, dock var det andra färger på denna... nu har de vart så länge sedan ja skruva lös alla kontakter, är det någon som har nån enkel bild eller ett el schema till rotaxen (som ett barn kan begripa) har kollat på massa el scheman men fattar inte hur det ska sitta ihop.
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Hoppas det går bra med statorn och gnistan.
Jag har en fråga som passar perfekt här(tycker jag själv). Hoppas det inte stör din tråd för mycket.
Kan man inte koppla på ett batteri och testa för gnista? För eventuella problem med statorn. Att helt koppla bort statorn.
Vänligen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hoppas det går bra med statorn och gnistan.
Jag har en fråga som passar perfekt här(tycker jag själv). Hoppas det inte stör din tråd för mycket.
Kan man inte koppla på ett batteri och testa för gnista? För eventuella problem med statorn. Att helt koppla bort statorn.
Vänligen
12 volt duger inte statorn ger ut bet högre volt de kan vara allt från 20-40 volt och de måste vara växelström. På de flesta motorer sitter en pulsgivare separat från statorn som känner av när de ska ge gnista.