Ingen gnista Lynx 3500 -93

iswal

Medlem
24 feb 2014
34
0
1
övertorneå
Skotern här stått utomhus i ca 2 år pga av ingen matta. Nu har den ny matta, men jag får inte igång den. Prövade ta bort nödstoppen och höll nere den med mejsel och då startade den, köpte ny nödstopp men får inte igång skoter nu nå mer, fast jag håller med mejsel. Har ingen gnista fast jag håller med mejsel.
Har inte bytt något annat.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du ska dra isär kablarna till stopp/tändlås/stoppknapp för att koppla förbi. Lägger du ihop kablarna blir det stopp...

Gissar på att du satt dit fel nödstopp, en brytande istället för en slutande...?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Finns både slutande och brytande... Men om du tar bort nödstoppslinan borde du få gnista, om du har fått fel typ av nödstopp. Testa...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det är ett "normalt" CDI-tändsystem så ligger tändningslås, stoppknapp och nödstopp parallellt, så det räcker med att en av dem är sluten för att motorn ska stanna. För felsökning kan du ohmmäta över dem, dels var för sig och dels med allting hopkopplat. När minst en av de tre sakerna står i stoppläge ska det vara i stort sett 0 ohm, om ingen av dem är i stoppläge ska det vara betydligt högre resistans. Om du kopplar bort CDI-modulen kan du räkna med i stort sett oändlig resistans.

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Fel i spolarna på tändplattan (på Rotax är det mest vanligt med dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och utgående kablar, det brukar gå att reparera om man är försiktig)?
Något kabelfel, t ex söndernött isolering och kortslutning där de går ut genom hålet i svänghjulskåpan? Någon jordning som saknas?

iswal

Medlem
24 feb 2014
34
0
1
övertorneå
Hittade felet trodde jag, en kabel från tändspolen hade nöts och jordade. Fixade det och trodde allt var fixat, men inte. Får igång skoter, men känns som att den efter ett tag bara går på en cylinder. Rörde ena tändkablar vid ttänd hatten när den var igång, fick en rejäl stöt. Det ska man väl inte få?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man borde inte få någon stöt av tändkablarna, men om allt är fuktigt och smutsigt så kan det nog kittla en del i fingrarna även om sakerna egentligen är ganska hela.

Jag hade en gång lömska tändproblem på en gammal Arctic som visade sig bero på att en vass plåtskruv som höll instrument, strålkastare eller nåt sånt i huven, stack rakt ner i ena tändhatten och kortslöt mot jord ibland. Motorn gick alltid bra med huven öppen men ibland gick den bara på en cylinder med huven stängd. Nu har den skotern gått flera år med plåtskruven bytt mot en kortare och tändhatten isolerad med en uppskuren bit av kylarslang fastsatt med buntband.

iswal

Medlem
24 feb 2014
34
0
1
övertorneå
Skoter går bra när den är kall, hade just igång den i ca 10 mon och sen helt plötsligt så dog den bara och jag får inte igång den.

Kan jag ha så otur att tändspolen gått sönder igen?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det låter verkligen som torbjorn's inlägg, #12 i denna tråd. Avbrott i statorlindning innanför svänghjulet...

iswal

Medlem
24 feb 2014
34
0
1
övertorneå
Hade en bekant förbi och han var övertygad att den får för lite bränsle.
För den har hög tomgång när den går och primar man så sjunker tomgången. Så han menade att den får för lite bränsle. Kan det vara så?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan vara så, men oavsett hur man bestyckar förgasarna så kommer ju inte gnistan tillbax.

Många skotrar är snålt bestyckade på lågfart, då ligger tomgång lite högt. Kan klassas som normalt, har ingen betydelse för skoterns funktion, så länge resten av bränsle/lufttillförsel är ok.

iswal

Medlem
24 feb 2014
34
0
1
övertorneå
Men det är ju så att den går när den är kall, och jag har ju gnista. Men direkt den blir varm så slocknar skoter och då får jag inte igång den.
Så något händer när skotern blir varm och eftersom nästa allt i tändvätska är bytt så prövar jag bränsle väg. Har tagit lös tanken och tömt, ska byta alla filter jag hittar och sen har jag tagit bort förgasarna och ska göra i tvätten imorgon. Funkar inte det så får jag väl börja byta tänd delar igen.
En menade att tändspolen är trasig och att det är ett tecken när den dör när den blir varm. Så får väl se vad jag gör.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Är det den yttre tändspolen du har bytt, eller den innanför svänghjulet?
Då den dör nu, efter några minuter som du skriver, har du gnista då?