Ingen gnista Liberty 800..

Easy360s

Välkänd medlem
Nu har jag ingen gnista på IQ`n IGEN...
Alltså, jag har ingen gnista på något stift har byt och kollat men stiften är inte problemet..
Hade igång den för en 3-4 veckor sen men då gick den jävligt dåligt, dog efter typ 10sek kan ha berot på att jag hade på "On reg" istället på "On prem" som jag hört jag ska ha på? kommer inte ihåg vilken det ska vara på när man kör på svensk bensin? Någon som vet vilken de ska vara på? Och vad det egentligen är till för? Har hört att det beror på om man kör på svensk eller amerikansk bensin men jag vet inte?

Åter till elfelet. Har kollat efter glapp men inte hittat något.. förra gången jag hade felet var det troligen fukt i tändspolan och innan det har jag haft problem med en kabel in i D.E.Ten som glappar..
Har inte tagit in elsystmet på tork än men ska göra de över natten ifall ev fukt tagit sig in.. Men någon som haft något liknande problem så jag kan få ett hum om vad jag ska leta efter?

Mvh Jens

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Du ska ha på Premium eftersom svensk soppa är över 91octan
Ang fukt, så kan du sätta i grejerna i ungen i ca 100c ett tag, dock bonnmeck men ska funka, dock inte testat det själv

Easy360s

Välkänd medlem
Du ska ha på Premium eftersom svensk soppa är över 91octan
Ang fukt, så kan du sätta i grejerna i ungen i ca 100c ett tag, dock bonnmeck men ska funka, dock inte testat det själv
Ja de var de jag hade för mig! tack för de!
Ja, sist la jag dom bara ovanför elementet över natten och stekte på bra nog och då funkade det ju sen, vi får se hur jag gör.

Easy360s

Välkänd medlem
Varför hittar jag inte någon cdi? fan, är den inbyggd inågonting eller? jag fattar ingenting? det måste väll vara cdi eller? berätta någon som vet.. håller på att bli tokig.. Om du har så skicka en bild på hur den ser ut så jag vet vad jag ska leta efter. Motorn är en Liberty 800 -04 från antingen switchback eller proxr splear väll ingen roll men..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
CDI boxen är ca 10x10x3cm så den ska finnas där :), den sitter inte under motorn då? Kan ju vara kontakten till cdi:n som glappar?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
CDI ska du ha och du bör hitta den inom kanske 30-40 cm ifrån motorn eftersom kabeln mellan stator o CDIn inte räcker längre. 30-40 cm täcker iofs nästan hela motorutrymmet så det hjälper kanske inte så mycket :rolleyes: Men ändå, kolla under motorn, eftersom den e custom kan ju byggaren ha fäst den på vart han vill men det är ju bara att följa kablarna från stator (tändplattan).
Angående Prem only så spelar den ingen roll i det här fallet. Motorn går oavsett vilket läge du kör i, den går bara bättre i Prem only...

Edit: Fan man skriver ju för långsamt :p

Easy360s

Välkänd medlem
CDI ska du ha och du bör hitta den inom kanske 30-40 cm ifrån motorn eftersom kabeln mellan stator o CDIn inte räcker längre. 30-40 cm täcker iofs nästan hela motorutrymmet så det hjälper kanske inte så mycket :rolleyes: Men ändå, kolla under motorn, eftersom den e custom kan ju byggaren ha fäst den på vart han vill men det är ju bara att följa kablarna från stator (tändplattan).
Angående Prem only så spelar den ingen roll i det här fallet. Motorn går oavsett vilket läge du kör i, den går bara bättre i Prem only...

Edit: Fan man skriver ju för långsamt :p
Ok, ska leta reda på cdi;n så man vet var den är.. men jag tror mig hittat felet nu och det är dom två små kablarna som går in under tändspolen en av dom var av så den bara satt lite i höljet det måste väl troligt va felet men den andra var hel. kan jag tappa båda gnistorna ändå?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Ok, ska leta reda på cdi;n så man vet var den är.. men jag tror mig hittat felet nu och det är dom två små kablarna som går in under tändspolen en av dom var av så den bara satt lite i höljet det måste väl troligt va felet men den andra var hel. kan jag tappa båda gnistorna ändå?
Då är det nog den kabeln som är felet. Tändningen tänder båda tändstiften vid varje tändningstillfälle. Alltså tänder den varje cylinder 2gg per varv, men den ena tändningen gör ingen nytta.

Easy360s

Välkänd medlem
Då är det nog den kabeln som är felet. Tändningen tänder båda tändstiften vid varje tändningstillfälle. Alltså tänder den varje cylinder 2gg per varv, men den ena tändningen gör ingen nytta.
Okej, bra! har lött den nu och silikonat in lödningarna så ska jag testa när silikonet torkat! Tack för all hjälp! Finns mycket vettigt folk på de här forumet! :beer: