Ingen gnista 800 e tec summit -13

800rules

Medlem
18 jan 2008
25
1
3
Hello. Läget är följande. Motorn dog precis då jag stannade. Ville absolut inte starta sedan. Konstaterade att tändkabeln till vänster cylinder hade brunnit av. Har provat byta kabel och bytt sida på stiften. Har ändå ingen gnista alls. Vad kan ha gått trasigt? Nån säkring? Ena spolen vilket kanske gör att styrsystemet klipper gnistan till den andra cylindern?

MVh
Peter
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Du får hoppas på att en ny tändspole duger för en ny ecu kostar 8000kr. En snubbe här i Kramfors fick byta ecu på sin etec och det blev nätta 8000+kr

Bäst vore om du kan låna en ny spole. På äldre skotrar så funkar den ena spolen när den andra gått väck men på e-tec har jag ingen aning tyvärr. Någ säkring borde inte ha poffat men kolla alla ändå.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nu vet jag inte hur det är kopplat på just den där, men om båda tändspolarnas primärlindningar ligger seriekopplade så beror det på hur den trasiga tändspolen har gått sönder, om det blir gnista i det andra tändstiftet eller inte.
Lite förenklat kan man säga att om det är helt eller delvis kortslutning i den trasiga spolen så kan den andra ge gnista, men om det är mer eller mindre avbrott i den är det inte säkert att det blir gnista i det andra tändstiftet.