Info Yamaha venture TF -05

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Tjena alla skoter tokar!!

Ni som verkar veta allt, vart kan man hitta info om venture tf -05 som tekniska data och bilder mm. Har en sådan nämligen men den står uppe vid stugan 40 mil bort så det är lite svårt att gå ut och kika på den för att ta reda på saker. Vill kunna gå in och jämföra min mot nyare osv...

Skulle även vara tacksam om någon skulle kunna skicka lr ladda upp en bild på hur ni har löst problemet med att den bränner slides.
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skulle även vara tacksam om någon skulle kunna skicka lr ladda upp en bild på hur ni har löst problemet med att den bränner slides.
Sätt vagnsbultar (M6x20 eller gärna M6x16) + planbricka + lockingmutter mitt i varje 'täckt hål' i mattan. Dra lagomt hårt så att den nyper fast lite i mattan (dvs åker ner ca 1-2mm). Hålen borrar du med ett spetsat rundjärn eller borr från däckfirma.
Givetvis med skallen mot slidsen.;)

Kostnad: 50-60 kr.
 

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Tack micke! Ska upp nästa helg och åka tänkte jag så jag får kika på det då. Som sagt man famlar ju lite i mörkret när man inte kan gå ut och se efter hur det ser ut. :confused:
 

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Var i kontakt med Bohlins för att kolla upp vad det skulle kosta att sätta in nya hjul i boggien (efter att ha läst en del här i forumet). Först frågade han varför jag skulle göra det för. Han menade på att man lika gärna kunde byta slides istället. Sen kollade han upp det med sin kollega som sa att man behövde 2 hjulsatser och de var ju inte gratis kan man säga. tot 2600:-:eek:
Kan det stämma att det behövs 2 satser?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Testa med vagnsbultarna. Tar kanske 1 timme att montera och är billigt.
Man behöver inte ens slacka mattan för det. Man kan borra på plats, bara du gör det då det täckta 'hålet' har passerat bulten för justeringen av mattspänningen så inte 'borren' går i skenorna.

Sedan vrider du upp mattan ca 15 cm till och då kommer man lätt åt att skruva dit bultarna.

Lite trixigt att hålla fast vagnsbultskallen då man skruvar, men med lite vilja/teknik och en polygrip/bra platttång så går det bra.

Har kört 500 mil med vagnbult, iofs på en Warrior som numera har 1000 mil på mätaren.
Men 7 mil på i princip blankis upp till Nikkaluokta och jag hade inga probs med slidsen. Innan så brann de upp bara jag tänkte på hårdpackad snö. Slidsen mina ser ut som nya, skallen på bultarna är polerat ner kanske 1 mm.

Kör också med så slack matta som möjligt utan att det rapplar efter.
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Hallå, jo det behövs två satser om vadera 2 små hjul med fästen (orginalgrejor).
Jag monterade såna på min i samband med byte av slides.

Har inte provat så mycket, men det ser bra ut, mattan ligger några mm från slidesen vi hjulen.

Prova att gnälla lite extra att dom bränner slidesen, det gjorde jag & fick mina gratis :D
Det var också hos Bohlin, så säg inte att det var jag bara ;) :rolleyes:

Tänkte också på det där med vagnsbult först, men blir inte mattan onödigt tung då ? Tänkte mest om det är så bra vid högre farter :confused:
 

Kefforockmackan

Aktiv medlem
9 jan 2007
52
0
1
Björklinge
Har tyvärr inte köpt skotern hos Bohlins utan köpte den beg. och det är inte Bohlins som har sålt den från början heller tyvärr. Så att de inte har erbjudit mig några gratis hjul kan jag förstå, dock vore det nice om de gjorde det;)

Vi får se hur jag löser det ska upp och åka nästa helg, sen blir det att ta hem den till garaget hemma så man kan meka ordentligt.

Tack för alla svar.:)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tänkte också på det där med vagnsbult först, men blir inte mattan onödigt tung då ? Tänkte mest om det är så bra vid högre farter :confused:
Det blir garanterat mindre vikt om om man fulldubbar en matta, och det är det många som gör i staterna utan problem, dessutom så kör det väldigt fort med dessa maskiner. Har jag testar lite över 170 i GPSfart med bultarna, inga probs öht.

Maskinen rullar i övrigt mycket lättare, man kan knuffa den hur lätt som helst på hårdpackade spår, det gick det inte innan. Så jag antar att det även är positivt för soppaförbrukningen.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det blir garanterat mindre vikt om om man fulldubbar en matta, och det är det många som gör i staterna utan problem, dessutom så kör det väldigt fort med dessa maskiner. Har jag testar lite över 170 i GPSfart med bultarna, inga probs öht.

Maskinen rullar i övrigt mycket lättare, man kan knuffa den hur lätt som helst på hårdpackade spår, det gick det inte innan. Så jag antar att det även är positivt för soppaförbrukningen.
Hur många vagnsbultar går det åt till en 345 matta, man kan ju räkna
men ifall du visste.