Info om Arctic Cat XC 600?

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Hallå där! Är lite intresserad av att köpa nytt, och ögonen har fallit på en AC XC 600. Men jag är lite nyfiken om vad som skiljer den åt från SX:n?
Varför drevas många XC-ar om till SX:drevning?
Går den bra i snön, lätt att få upp den på rullen?
Har den back, instrumentbräda, typ hastighetsmätare och milmätare (konstig fråga jag vet)?
hur ligger den till HK-mässigt? har kollat på några regbevis av XC:ar där det står att dom har 77 KW, vilket endast är runt 100 HK. Men jag har också sett andra skriva att den ligger runt 125 HK typ som SX:n.
Är dom mjuk i fjädringen original? är omschimsning av dämpare nödvändig?
Hur är den i jämförelse med t e x IQ rr?
För- och nackdelar med den?
Slutligen är det en bra skoter som är kul att leka med men ändå håller och inte går sönder titt som tätt?

Dela med er om era åsikter och eran kunskap, det skulle uppskattas!:bigsmile:

Edit: ser nu att jag kanske har lagt in detta inlägg på fel forum, men jag kanske får svar på mina frågor ändå!
 
Last edited:

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Hej!

Jag kör själv en Sx, jag kan dela med mig om vad jag vet för att försöka räta ut några av frågetecknen!

SXen ligger på 133hk original, XC på 128hk. (jag vågar inte svära på vad som skiljer sig i motorn)

Dom flesta går på med en SX drevning för det ger ett bättre gassvar i starten, kanske även minskar remslitaget?

Vet inte exakt om dämparna på XCn, dom ska inte vara lika hårt schimsade som på SXen iallfall.

Många ändrar också i variatorerna till samma uppsättning som SXen, för bättre gassvar som jag har förstått det.

Och rätt inställd går dom minst lika hårt som en RR :)

När det gäller mätarna så har SXen inga alls, bara motorlampa och templampa, har för mig att XCn ska ha någon mätare, vilken vet jag tyvärr inte..

Aja, det va det jag visste! ;)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Okej, tack för svaren! hur tycker du att din SX går i lössnön? Är den lätt att få upp på rullen? hade du förresten någon aning om XC:n har back?:)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Förresten hur mycket soppa drar dom? SXen drar väl nå jävulskt, men XCn är väl ändå inte så soppatörstig?
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Ja, SXn drar riktigt gött med soppa, XCn vet jag inte, den har ju annan tändning men jag vet inte.
Min SX är det bara att luta sig bakåt och gasa vid rätt före, annars kan man behöva rycka lite i styret! :)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Härligt, det låter nu kanon! sista frågan: hur tycker du att den går i lössnön? Den borde ju gå lite bättre än andra kortbandare, i och med att det är längre matta på den?
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
hej! själv har ja en sx den går som bäst på bana av allt ja har provat. den är helt ok om man ska ha den till friåkning men där hör den inte hemma...
den går bättre i lössnö än exempel rs arna.
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Okej! Då kan man väl med andra ord säga att XC:n är mer lämpad till friåkning och att den hör hemma där? för jag ska då inte köra på bana och tävla.
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Ursäkta mitt inhopp i tråden, jag har aldrig ägt elller provkört en xc/sx 600, men jag tycker (av egen erfarenhet...) att det är viktigt att man köper rätt skoter på en gång, har en tendens att bli dyrt annars...
Xc 600 ÄR byggd för bana o tävling, tror man nåt annat är man nog lurad... Däremot så går alla moderna korta arctic´s väldigt bra i lössnö o ospårad terräng, men att påstå att den hör hemma där är nog fel? Om jag vore du och ska åka ospårat o lössnö skulle jag nog titta på nåt annat! Kanske M eller crossfire av senare årgång?! Good luck!!
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Alltså jag ska inte köra lössnö hela tiden, därför vill jag inte ha en mountain-maskin. Ursäkta om jag utryckte mig fel. Det jag menar är att XC:n inte hör hemma på bana, utan utanför. XC:n är väl mer tänkt som ledmaskin, INTE som racer. Det är ju SX:n som ÄR byggd för bana och racing. Ungefär som IQ R och IQ RR, R:n är en ren racingmaskin, medans RR:n är mer anpassad till vi "vanliga" skoterkörare d v s mer lämpad utanför bana. Så där håller jag inte med dig, men tack för din åsikt!
 
Last edited:

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Alltså jag ska inte köra lössnö hela tiden, därför vill jag inte ha en mountain-maskin. Ursäkta om jag utryckte mig fel. Det jag menar är att XC:n inte hör hemma på bana, utan utanför. XC:n är väl mer tänkt som ledmaskin, INTE som racer. Det är ju SX:n som ÄR byggd för bana och racing. Ungefär som IQ R och IQ RR, R:n är en ren racingmaskin, medans RR:n är mer anpassad till vi "vanliga" skoterkörare d v s mer lämpad utanför bana. Så där håller jag inte med dig, men tack för din åsikt!
Ok, huvudsaken är att du vet vad du köper!
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Ursäkta mitt inhopp i tråden, jag har aldrig ägt elller provkört en xc/sx 600, men jag tycker (av egen erfarenhet...) att det är viktigt att man köper rätt skoter på en gång, har en tendens att bli dyrt annars...
Xc 600 ÄR byggd för bana o tävling, tror man nåt annat är man nog lurad... Däremot så går alla moderna korta arctic´s väldigt bra i lössnö o ospårad terräng, men att påstå att den hör hemma där är nog fel? Om jag vore du och ska åka ospårat o lössnö skulle jag nog titta på nåt annat! Kanske M eller crossfire av senare årgång?! Good luck!!
Vad menar du förresten med att det kan bli dyrt om man inte köper rätt skoter?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En XC är en crossmaskin som blivit en aning ledanpassad, men inte mycket.
Back finns inte, man behöver ta av huven för att choka, om den inte är ombyggd.
Dom är inte snåla på bränsle, kompenserar inte för höjd/temperatur.
Ska dom gå optimalt behöver den bestyckas om då och då.
Ingen separatsmörjning, man får blanda olja i tanken.

Vad jag menar är att man ska vara rätt så hardcore för att bli nöjd med en sån maskin.
Det är ingen maskin man servar på hösten och åker en hel vinter på, visst går det men...
En vanlig 600 sportmaskin passar de flesta bättre...
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Vad menar du förresten med att det kan bli dyrt om man inte köper rätt skoter?
Blir så jä--a många skoterbyten på relativt kort tid!!! Har aldrig tjänat på nåt skoterbyte...
Har haft 4 beggade å 4 nya sen -98 tror jag, var ett väldigt bytande runt -02-03 har jag för mig. Mc 600-02,F7-03,Mc 800-03 tex....
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
En XC är en crossmaskin som blivit en aning ledanpassad, men inte mycket.
Back finns inte, man behöver ta av huven för att choka, om den inte är ombyggd.
Dom är inte snåla på bränsle, kompenserar inte för höjd/temperatur.
Ska dom gå optimalt behöver den bestyckas om då och då.
Ingen separatsmörjning, man får blanda olja i tanken.

Vad jag menar är att man ska vara rätt så hardcore för att bli nöjd med en sån maskin.
Det är ingen maskin man servar på hösten och åker en hel vinter på, visst går det men...
En vanlig 600 sportmaskin passar de flesta bättre...
Suck... Då verkar det som att jag får utesluta XC:n i såna fall. Hade för mig att det var stor skillnad på XC och SX, men du får det att låta som att det nästan inte är någon alls. Så XC:n går med andra ord på oljeblandat? Något tips på vad jag ska införskaffa istället då? 345 är det längsta jag kan tänka mig när det gäller mattlängd iaf. runt 60 000 är det jag kan tjäna ihop som mest tills nästa vinter.
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Blir så jä--a många skoterbyten på relativt kort tid!!! Har aldrig tjänat på nåt skoterbyte...
Har haft 4 beggade å 4 nya sen -98 tror jag, var ett väldigt bytande runt -02-03 har jag för mig. Mc 600-02,F7-03,Mc 800-03 tex....
Aha ja det har du väl rätt i! ;)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
skoterköptips, vad ska jag köpa?

Hallå där! Är lite intresserad av att köpa nytt, och ögonen har fallit på en AC XC 600. Men jag är lite nyfiken om vad som skiljer den åt från SX:n?
Varför drevas många XC-ar om till SX:drevning?
Går den bra i snön, lätt att få upp den på rullen?
Har den back, instrumentbräda, typ hastighetsmätare och milmätare (konstig fråga jag vet)?
hur ligger den till HK-mässigt? har kollat på några regbevis av XC:ar där det står att dom har 77 KW, vilket endast är runt 100 HK. Men jag har också sett andra skriva att den ligger runt 125 HK typ som SX:n.
Är dom mjuk i fjädringen original? är omschimsning av dämpare nödvändig?
Hur är den i jämförelse med t e x IQ rr?
För- och nackdelar med den?
Slutligen är det en bra skoter som är kul att leka med men ändå håller och inte går sönder titt som tätt?

Dela med er om era åsikter och eran kunskap, det skulle uppskattas!:bigsmile:

Edit: ser nu att jag kanske har lagt in detta inlägg på fel forum, men jag kanske får svar på mina frågor ändå!
Jahapp...eftersom att jag har insett att XC:n verkar vara alldeles för racing-anpassad för min del, så gör jag om den här trådens handling. Ge mig helt enkelt förslag på en skotermodell som kostar runt 60 000 och som tål lite lek och hopp, är prisvärd, funkar relativt bra i snön, helst kort maskin. det längsta jag kan tänka mig är 345, typ Renegade. Ska självklart vara en 600.
Så dela med er om era åsikter, tack! :)
 
Last edited:

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Tja, en 600 E-tec av valfri längd kanske? om du får råd till det, lägger upp några förslag från blocket.

http://www.blocket.se/orebro/Lynx_Re_600_e_tec__09_39556410.htm?ca=3&w=3

http://www.blocket.se/gallivare/Ski_doo_Mxz_600_xp__08_39192021.htm?ca=3&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/PASKFYND___Ski_doo_XP_TNT_600__08_38641349.htm?ca=3&w=3

Nu har jag inte gått igenom annonserna och kollat om dessa är värda att köpa, men själva modellerna kanske är intressanta?
JO,de är verkligen bra alternativ förutom TNT:n då. DEt känns lite klent med "bara" just över 100 hk. Ja, e-tec eller SDI kan jag verkligen tänka mig, får se hur det är med pengarna inför nästa säsong bara.