Indy sport gt motor byte

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Tjena,
Har funderat på att byta motor i min indy till kanske en 500 motor från en annan indy, hur mycket jobb är det att byta? är inte chassit likadant i dom flesta indy från 91? så egentligen är det väll bara att lyfta in och ut? : )

/ Backlund

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
de är väl bara att bulta i och ur i princip, eftersom den sitter på en motorplatta som därigenom fäst i motorblocket som därigenom är justerade efter att vara linjerade mot sekundär variatorn. kan inte tänka mig att det kan vara svårare än så :)

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Okej : ) tack´för informationen, det känns som om det bara vore det som behövs göras, men tänkte mest om det var någon som hade erfaren av det.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Okej : ) tack´för informationen, det känns som om det bara vore det som behövs göras, men tänkte mest om det var någon som hade erfaren av det.
Det finns ett x antal pollar som har fått motorbyte och jag tror inte alla har varit rena mekaniker proffs, du kan nog till och med montera en trippel utan problem.. fyra bultar och kabelhärvor och skit som ska bort sen är det bara att dra i den nya motorn.. något som är lite svårare är att montera förgasare på en rxl 650.. :) de kan man bli riktigt less på när man försöker reda ut vart som ska vars. men ett enkelt motorbyte är rätt lätt. www.motorhuset.se / Polaris / sprängskisser. kolla om det är samma motorplatta på dem, det kanske kan hjälpa dig via sprängskisserna. Sprängskisserna hjälper dig en bra bit på vägen.. Linjeringen av variatorerna är det viktiga.. men ställer du lätt in med ett speciellt verktyg, finns att köpa hos rinab.nu en annan bra sak att ha när man byter motor är clymers handbok för polaris.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Jag kollade på spräng skisserna, vad jag kunde se var det lite skillnad i motor plattan.

indy 500

&

indy 350

Tror ni den skillnaden är betydande? eller ska man helt enkelt byta motor plattan också?

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
du kanske måste byta motorplattan, detta kan vara för att 340 blocket är mindre och behöver kanske komma högre upp och det är därför de har olika motorplattor. :)
fast brukar plattan oftast inte följa med när man köper en motor beg hehe.. :D

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Jag gjorde precis den operationen på min skurna Indy sport för 100 år sedan, dvs monterade en vätskekyld trail-motor (samma block som indy 500 om jag inte blivit helt senil). Det var väl egentligen inga större problem frånsett en jädra massa rackel med byte av halva maskinen (kanske man borde räknat med från början, men man är ju optimist :rolleyes:).
Du ska in med kylare, byta motorplatta, motorkuddar, pipa, (ta upp nytt hål i buken och måtta in för ev.slutburk) vajrar, bygga ett helt kylsystem, och då har vi inte kommit till variator och förgasarpulandet än :eek:
Sen ska du se till att du får med allt "omkringliggande" typ förgasare, pipa, elkomponenter, variator, för det kostar kulor att köpa löst.

Nä jag ska inte skrämma dig, men i efterhand skulle jag personligen ha bytt till en ny 340-motor som var bolt-on, för det kostar både tid o pengar o rackla.
Men är du händig så kör på! :rock:

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
joo, men frågan är ju om det igentligen är värt det, har kollat runt lite efter en motor och dom var dyrare änn jag trodde, med tanke på att motorn kommer kosta runt 4-5k, saker som man behöverer om kring kanske 1k och sedan X antal timmar och en jäkla massa svordomar...lutar nog mot en till skoter isf:rolleyes: men man vet aldrig ;)

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
du kanske skulle försöka hitta dig ett vätskekylt chassie istället och sen montera upp motorn och grejerna därifrån .. :) de blir nog kanske lättare. mindre modifieringar.