indy-problem

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Har märkt att min skoter (indy) dör ute i lössnön, vad kan det bero på ?
En gång när den tog så öppnade jag huven och såg att det inte fanns nå bensin i bränslefiltret = pumpen som gett upp eller ?

Men sen "dog" den igen, jag öppnade huven igen och då var det bensin i filtret = alltså borde det inte vara pumpen eller ?

Även om man har haft tummen mot styret en längre stund ute i pudretoch senn släpper blir det så, varför ?

Hoppas på många vettiga svar :)
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
utblåset kanske blir fullt med snö när du släpper gasen. detta problem löser du med en liten vinklad plåt framför utblåset under buken.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Om man släpper gasen när den "böar" så stannar den helt. Vet inte hur jag ska förklara men ibland "böar" den hur mycket som helst men den driver framåt ändå, och ibland böar den fast skotern rör sig inte alls.

Grymt dålig förklaring, jag vet, och ja, bara i lössnö.

Snö i utblåset har jag ocskå funderat på, tror jag ska fixa det idag eller ev imorn o se om det blev nå bättre
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Om du kör i lössnö och den börjar "böa", fortsätter den även då du burkar åt vänster?
om den inte gör det så är det att den orkar inte pressa ut avgaserna och du måste fixa en bockad plåt (Helst V formad) framför utblåset i buken
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Njae, tror jag inte.
Tror att det är som Jocke_91 säger, att den inte orkar pressa ut avgaserna.
Ett tips är ju att kolla kompen och se att den stämmer.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Tack så mycketm ska kolla upp det ni har sagt.

Fast mäkte idag att båda kylarna var trasiga, så det är prio 1 o fixa dom så gott det går.
 

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
jag har samma problem med min xlt. det var rullarna å vikterna som var helt slut ... primärvariatorn växlade inte tillbaka när man släpte gasen i lössnö.

mvh oskar
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Tack så mycketm ska kolla upp det ni har sagt.

Fast mäkte idag att båda kylarna var trasiga, så det är prio 1 o fixa dom så gott det går.
Är det EFI?
Kanske så att den går varm och då sprutar EFIn in mera bensin för att kyla och den börjar "bööa"
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Dras upp min tråd igen, eftersom felet inte är löst, och ekonomin tillåter inte en ny skoter, som var planen från början :/

Läste just igenom tråden igen, så tänkte se över det där med variatorn. (ville inte börja skruva just när jag gjorde tråden, var ju mitt i bästa skotersäsongen)

Men, jag har aldrig skruvat i en skotervariator förut. Så vad är det för rullar det pratas om ? och framförallt, var finns dom att köpa ? var inne på skoterdelen och titta klickade in på variatorvikter, men fattade verkligen ingenting av det.

MVH.

PS: Kommer inte riktigt överens med polarishandlarn här i stan, så har ingen större lust att be dom om hjälp...
 

nirom

Medlem
8 nov 2007
32
0
1
Min indy var likadan och då var allt totalt slut i båda variatorerna. :bawling:
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Ajdå. Vad är det som slits i en variator egentligen ?

(har aldrig öppnat en skotervariator förut, men har pysslat mkt med variatorn på vespan förut, fast det ser ju inte riktigt likadant ut :))
 

nirom

Medlem
8 nov 2007
32
0
1
I min var vikterna, fjädern,bussning och rullarna slut. Finns säkert något mer men jag vet inte eftersom att det inte är jag som har öppnat och kollat! :eek:
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Hittade repsats till min variator på rinab, ska dock ta hem skotern och titta först om det är det som är felet.

Och vad slits i sekundärvariatorn egentligen ? sitter det fjädrar och grejjer där också.

(Märker nu att jag låter mycket okunnigare än vad jag egentligen är, men har inte skruvat i just skoter så mycket förut :))