INDY 650/RXL variatorproblem ?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag vet inte det kanske är normalt men det känns då inte som så..

variatorn "hugger" in vid ca 4000rpm och varje gång man bromsat så sjunger givetvis varven och när man ska gasa igen så kommer det där "hugget" igen vid 4000rpm, annars är det inga problem.

kan liknas vid ett drev som saknat några kuggar eller nåt..

enligt förra ägaren så ska det sitta en starkare fjäder i variatorn, beter den sig såhär då?

Edit: kan tillägga att det nästan smäller vid tillslaget och det rasslar och småsmäller även lite om jag kör fort och släpper gasen (motorbroms) men hörs inte ett ljud i vanliga fall
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Är nog dax för ny rem och en variator service.

Byt vikter, inre och yttre bussning. Om du har den gammla stora bussningen i locket måste du vända dig till Motorhuset och få en SLP. Finns ej som reservdel hos polaris. Denna bussning måste brotschas in mot axeln som den löper på. Vänd dig till någon mekanisk firma för detta. Kan vara läge att låta dem slipa axeln som den löper på också, om den har skador.

Byt även glidklackarna i korset. Dessa skall shimsas till rätt spel vid montering.

Tänk på att du måste ha rätta verktyg för att göra dessa renoveringar. Om du ej har, åk till en verkstad. Verktygen för att ta lös kors muttern och korset kostar runt 2000:-

justera in spelet mellan rem och skivor när du lika har isär variatorn. Detta ändras med åren och skall ligga på 0,25-0,5 mm mellan remmens sida och variator skivorna när remmen ligger längst ner.

För mycket spel gör att den hugger, har dålig prestanda från start osv... Detta spel är det första man skall justera innan man ändrar något annat.
Variatorn måste dock tas isär eftersom shimsen ligger bakom korset i variatorn. Nya shims i olika tjocklek finns hso en polaris handlare.
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
OBS! Spelet mellan rem och skivor måste göras med en ny rem, annars blir det för tight när en ny rem sedan monteras...
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Brannmark skrev:
OBS! Spelet mellan rem och skivor måste göras med en ny rem, annars blir det för tight när en ny rem sedan monteras...
Brannmark, killen som kan :)
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Kan bara säga BYR REM. Hadde samma problem med en edge 01:a men efter jag hadde bytt rem så va olivet borta
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Sundin82 skrev:
Kan bara säga BYR REM. Hadde samma problem med en edge 01:a men efter jag hadde bytt rem så va olivet borta
hm.. remmen är ju nybytt innan ja köpte skotern och man kan inte ens se på remmen att den är använd..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rem.........

:eek: Bara för att elliminera felkällor.....


* Vad är det för fabrikat på remmen ??

* Vad står det för nummer på remmen ??

- - - - - - - - - - - - -
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ska kolla det där med remmen nästa gång jag är där,, är det rätt rem så blir det renovering av bägge variatorerna.

tappade kompan på den högra cylindern idag så det blir nog att punga ut med ny kolvsats eller om man kan köpa bara kolvringarna hade varit lättast o billigast då kolven är okej.

vad ska det vara för kompression på dem?
tänkte ta ett kompaprov och se om det är lika bra att byta ut alla..
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
motorn har ju visserligen rasat nu och både motor och variator ska få sig en renovering men remmen är iaf en orginal, Polaris 3211042. är det rätt rem?