Indy 650 brister och fel

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Står i begrepp att inhandla en sådan maskin så jag undrar om det är något speciellt man bör se upp med på en sådan maskin och vad man bör betala.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
runt 20 papp för en riktigt snygg en... Se upp med efi:n 17 550 spänn för en ny efi enhet, men blir det tjabbel kan man juh konvertera till gasar4e men det kostar juh det också, man måste väl ha tre till en RXl antar jag..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Insprutningsproblem förekommer ju ibland...men det beror nästan aldrig på några dyra saker. De flesta sådana fel beror på glapp i kabelanslutningar, trasiga reläer, dåligt batteri, klåpare som har försökt reparera eller justera saker etc. Alltså saker som är enkla och billiga att fixa om man bara läser på i verkstadshandböcker mm och ser till att man begriper hur systemet fungerar innan man börjar skruva.

En farlig sak: Man bör absolut inte ändra någonting i luftburken (ta upp extra hål eller så). Insprutningssystemet förutsätter nämligen att luftburken har rätt strömningsmotstånd, om det går lättare att få in luft där så leder det till för mager bränsleblandning vid fullgas och brända kolvar.

Det man verkligen får se upp med är traditionella motorhaverier. Vissa tidiga motorer har problem med kylningen av mittcylindern. Krokiga vevaxlar med lagerhaverier som följd är också vanliga. Om man river vevhuset av någon anledning SKALL man låta en motorrenoveringsfirma kolla att vevaxeln är rak inom 0,01 mm (inte 0,1 som Polaris tillåter).
Obalans i primärvariatorn är vanligt (redan från fabrik!), det lönar sig att låta balansera den.
 
K

Kitty cat

Efter Torbjorns inlägg låter det ju inte
som någon höjdarskoter direkt!!!!!!!
 
P

Polaris-Kid

Rätt inställd 650 motor går både billigt o bra man ska helst ha en 90:a eller nyare o ingen RXL (mycke rackel).Lätt skruvat skoter o billig i försäkring! sålde min 90:a ifjol veckan före påsk för 22500kr med ny 32mm matta (saknar den än)vilket bett med Skiidoo matta!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sammantaget är det inte värre brister än på vilken 10-15 år gammal sportskoter som helst. Vad man än köper i den klassen så får man räkna med att nästan vad som helst kan hända, alla maskiner har sina svaga punkter...
Sen är nog de rena barnsjukdomarna åtgärdade vid det här laget...de motorer som hade krokig vevaxel har nog havererat för länge sedan redan t ex.
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
kan bara hålla med torbjörn !själv har jag en 92 ans rxl o funkar hur fint som helst med insprutning, startar ALLTID på andra draget , går fint kallt som varmt , högt som lågt,men tyvärr så har den strejkat nu , men det har inte nåt med inspr att göra , det är inta nån gnista på stiften så jag gissar på nåt kabel brott eller cdi boxen som gett upp.