Insprutningsproblem förekommer ju ibland...men det beror nästan aldrig på några dyra saker. De flesta sådana fel beror på glapp i kabelanslutningar, trasiga reläer, dåligt batteri, klåpare som har försökt reparera eller justera saker etc. Alltså saker som är enkla och billiga att fixa om man bara läser på i verkstadshandböcker mm och ser till att man begriper hur systemet fungerar innan man börjar skruva.
En farlig sak: Man bör absolut inte ändra någonting i luftburken (ta upp extra hål eller så). Insprutningssystemet förutsätter nämligen att luftburken har rätt strömningsmotstånd, om det går lättare att få in luft där så leder det till för mager bränsleblandning vid fullgas och brända kolvar.
Det man verkligen får se upp med är traditionella motorhaverier. Vissa tidiga motorer har problem med kylningen av mittcylindern. Krokiga vevaxlar med lagerhaverier som följd är också vanliga. Om man river vevhuset av någon anledning SKALL man låta en motorrenoveringsfirma kolla att vevaxeln är rak inom 0,01 mm (inte 0,1 som Polaris tillåter).
Obalans i primärvariatorn är vanligt (redan från fabrik!), det lönar sig att låta balansera den.