indy 500

Indy_Classic

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
någon som vet vad det beror på då varvräknaren beter sig knepigt kan tärt åka upp precis som att nålen ska vara lös och man vickar på den sen vid högre varv så kan lyset mm bli svart eller lysa svagare är det generatorn eler något annat voltreglator? i övrigt går skotern bra är en 89:as indy 500
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Om det är fel på laddspole (generator) eller voltregulator skulle felet visa sig på i stort sett all elektronik, men som jag förstår det så är det bara varvräknaren som det är fel på. Jag skulle tippa på att felet ligger i varvräknar kretsen och att det förmodligen beror på dålig kontakt eller kabelbrott... Det är bara att plocka fram multimetern och kontaktsprayen =)
 

Indy_Classic

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
förklarade kanske dåligt strålkastaren och instument belysningen försvinner eller blir svagare också inte enbart varv räknaren
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Bakljuset då? Om det också krånglar har du förmodligen fel på laddspole eller spänningsregulator, men det kan vara (inte så troligt) kabelbrott. Testa att dra ut kabeln som jordar spänningregulatorn till att börja med men var beredd på att det förmodligen kommer att gå en lampa eller två om spolen är fräsch. Nån som vet om varvräknaren kan ta skada om man kör utan spänningsregulator? Själv har jag ingen aning...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Varvräknaren borde hålla en stund åtminstone, men man ska nog inte köra länge på det sättet, och inte heller med mycket höga varv.
Så det är ingen fara för varvräknaren att provköra utan regulator.