Indy 500 utan gnista..

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hej hjälper en snubbe som har tappat gnistan i sin Indy 500..

Han var ute å körde och skotern bara dog och den var stendöd..

Har testat att byta cdi/tändspole (en sån jävel som sitter ihop).. Men ingen lycka..
Så nu funderar jag på om det kan vara statorn som har farit så skulle behövt mäta upp den.. Men vet varken vilka värden man ska ha och mellan vilka kontakter.. Är det någon som sitter på dem vore det snällt om du skrev ut det här...

Har även provat tjuvkoppla den utan resultat..
Ända som inte är gjort är att kolla dödaren på styret, slakta kabelstammen och mät upp statorn..

Några fler idéer någon om vad det kan va?
Är en förgasare å inte efi.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Problemet löste sig med en ny stator...

Men nu finns det fortfarande ett problem kvar..
Den går orent/böar upp till 4000 varv där den håller sig kvar 2-3 sekunder innan den börjar varva ut som den ska...
Kollade stiften och dom var kolsvarta med massa olja såg även att det var massa olja som hade runnit ut mellan grenrör och pipa så tänkte att det var oljepumpen som pumpade på en jävla massa för mycket... Så kopplade ur den och blandade i tanken istället för att kunna utesluta den.. Sagt och gjort så satte vi in nya stift samtidigt och ut å prova fast med samma böande...

Har provat ändra nålen utan resultat också..

Dom nya stiftena var vita efter 500-600 meters körning.. Är det för lite kört för att kunna läsa av dem?

Om inte så undrar jag då vad det kan va? Tjuvluft?

Märke också när jag bytte stator åt han att den var mycket skit/olja innanför svänghjulet.. Trasig packning eller något som "blivit" med åren då den troligen aldrig är öppnad...

Någon som har några idér eller tips om vad jag kan kolla imorgon när vi ska fortsätta skruva?
Snabba svar önskas!