indy 500 höjning

Jackvik

Medlem
19 feb 2007
32
0
1
Piteå - Öjebyn
Hej, kan man höja fram utan att byta nå? alltså bara byta dämparna?
Hur långa är orginal och hur långa ska man ha ungefär?

och samma boggien vad är orginal och hur mycket ska man höja där?
Eller kan man bara flytta fästet på dämparen?
 
R

Robin

Om du lossar framdämparna och höjer upp bulken så ser du hur pass mkt längre dämpare du kan ha utan modifikation, dock kommer spårvidden bli smalare och den är ju redan i smalaste laget på en indy.

Boggin kan du sänka ner genom att flytta ner dropbracketsen som sitter där orginal både i bakre fästena samt borra nya bulthål fram..
 

Jackvik

Medlem
19 feb 2007
32
0
1
Piteå - Öjebyn
okejokej, härligt med lite fakta, tack!

men hur mycke högre blir den i boggien?

och hur pass mycket högre fjädrar tror du man kan klämma dit för jag tänkte mig bara några cm ca, 4-5 cm!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
4-5cm till får du dit fram.

bak kan du höjja i princip hur mycket du vill men vad som är passande får du avgöra själv

du flyttar ju bara ner fästena i chassiet som robin beskrev.

"Om du lossar framdämparna och höjer upp bulken så ser du hur pass mkt längre dämpare du kan ha utan modifikation"

"Boggin kan du sänka ner genom att flytta ner dropbracketsen som sitter där orginal både i bakre fästena samt borra nya bulthål fram.."
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
när du höjer den så får du en vinkel på dämparen, den vinkeln rör sig bakåt i vertikalt led ifall du höjer den, svårt att förklara men den kan nog gå sönder lättare om den lutar mot fel håll gällande kraften som kommer mot den. jag har stoppat en edge framvagn på min indy (projektskoter) och byggt nya dämparhus. detta för att de inte skulle bli det här problemet när man höjer framvagnen.. då bottendelen av dämparen tar emot smällarna åt rätt håll.