Indy 500 död

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
Min indy 500 -90(utan efi) dog idag ute på isen, jag låg på 8000varv och pressa, den gick lite slött(en cylinder?) och tvärdog sen.
Efter att den dött försökte vi dra igång den utan resultat.
Vi kollade tändstiften och såg att det ena gav väldigt dålig gnista och det andra ingen alls. Då såg vi att det rök bara ur det ena hålet.
Vi bytte båda och försökte starta igen. Fungerade nästan, den tände och ville som nästan starta men inte riktigt. Vi försökte omkring 30min men det gick inte.

Vi antog att den var sur eftersom vi kört med choke för det mesta när vi dragit.
Vi tog loss tändstiften och såg att det bara rykte ur det ena hålet igen. Tändstiftet som satt i hålet där det rykte ifrån var surt. Det andra tändstiftet var helt torrt.
Skotern fick bogseras hem.

Jag misstänker mycket starkt att den ena cylindern inte får nått bränsle beroende på att nått munstycke i gasarn satt igen eller nått.
Ska nog ta isär gasarn och blåsa ur alla munstycken sen.

Nån som vet annat det kan bero på?
Hänt nått liknande?
Nått mer jag borde kolla?

Tacksam för bra svar!
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
Om du legat o pressat ute på en sjöis och en cylinder inte fått bränsle så är risken ganska stor att den kolven/cylindern har skadats.. Det behöver ju inte nödvändigtvis ha hänt nåt men det kan man ju se ganska lätt när du tar bort gasarn..Då är de ju ba o kika på kolven i hålet..

hur kändes det när du försökte dra igång han..?? skrapade det eller gick det tungt??.. jajja jag måste komma o se mer noga på det där...