Indy 500 -91 stannar när den gått ett tag?

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Hejsan, jag har då nyköpt en indy 500 -91:a... Som har gått väldigt bra. Men så plötsligt så börjar den gå dåligt ,och på höga varv ibland dö lite grann, och till slut stanna.

Om man väntar ett tag, så kan den gå igång igen, men sen dö efter typ 20 meter. Och det är inga missljud och den går bra så länge den går :S

Har rensat förgasarna, bytt tändstift, kollat så dom tänder bra, kollat så att pumpen pumpar soppa, kollat kompen, och bytt bränslefilter.

Är det CDI (fel)-symptom ? eller kan någon ge bra tips?

Helg nu, så vill gärna få igång den, tacksam för svar!! :hmmmm2:
 
Last edited:

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Grundregel för felsökning: Börja med det enklaste och billigaste :) Och prova skotern efter varje steg :)

1: Nya stift?
2: Inga skador på tändkablarna?
3: Bra kontakt till tändhattarna? (Skruva av dom, klipp av kabeln 5mm, skruva tillbaka hatten)
4: ingen glappkontakt i kontakterna rörande tändsystemet? (Ryck isär alla, kolla efter korrosion, eventuellt putsa lite, stryk på lite kontaktfett (lågtemp eller lithium) sätt ihop alla kontakter)
5: Mät upp tändspolen, går att göra hos nån som servar skotrar.
6: Plocka bort svänghjulet och kolla på statorn, magneterna, spolen. Skador? Prova mät upp dom (Har tyvärr inga värden :( Se kommentar punkt 6)
7: Här kommer de dyrare alternativen...
7.1: Ny tändspole, under förutsättning att alla andra grejjer e hela och rena :)
7.2: Ny CDI box (Se kommentar punkt 7.1)

Ha i åtanke att spolen kan visa upp bra värden när du mäter upp den trots att den e kass. Sånt visar sig oftast när man belastar dom. (De råka jag ut för) Likadant med tändstift, bara för att dom ger gnista när man plockat ut dom betyder det inte automatiskt att dom funkar i motorn. Under kompression kan det behövas upp till runt 10 gånger högre spänning för att ge samma gnista som i atmosfärstryck.

Lycka till så ses vi på leden :)
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Tackar tackar för tipsen!, jo... Jag har provat byta till nya tändstift... fortfarande samma problem... En kompis kommer upp med en kompmätare nu .. bara för att eliminera motor fel.

Har fått tipps om att det kan vara packboxen runt axeln till primärvariatorn. Vet du om det är rätt symptom för det?
:)
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Isåfall tycker jag att den ska den gå dåligt hela tiden och inte bara tvärdö för att sen inte gå att starta på några min. Vore de den borde den starta direkt efter den dött. Men de e ju bara vad jag tror :)
Du kan ju alltid kolla om den ser skadad ut. Men i slutändan e jag tveksam att de e den. :)
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Kom på en grej... Misstänker du packboxen kan du prova köra tills den går dåligt och sen spreja startgas mot packboxen när motorn går. Blir de nån skillnad kan det mycket väl vara den :)
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
okej hoppas det inte är det som är felet... för det är ju rätt jobbigt att byta den.

Kompen var väldigt bra.. Lutar ju mot elfel va, visst? :) är inte direkt erfaren att fixa sånt.. men ska försöka.. Nånting du kan komma på som man ytterligare ska tänka på?

Ska även testa spraya med startgas!, har hört om att man kan felsöka dom på det viset så.


btw, tväråfors, utanför fällfors mot piteå lr? :)
 
Last edited:

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Såvida inte motorvarvet ändras med startgasen lutar det nog mot elsidan...
Men spreja inte FÖR mycket, då kan de bli dyrt, och priset du får betala är all behåring på främre delen av ansiktet ;)
Kommer inte på nåt annat såhär på rak arm...

Jepp, det Tväråforset :)
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Okej!, det blev något fel med det inlägget, blev typ 4 stycken på en gång. Japp, men då tar ja det försöktigt när ja sprayar med startgas, sen så får jag se vad kontaktspray kan lösa, annars får det bli gummiverkstan.

Tack för all hjälp hitills, skriver här när jag får veta vad som är felet
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Föresten, jag kom att tänka på. det kan inte vara så att det är tätt någonstans till soppan. Och så att det sipprar igenom för sakta?. Så den alltså helt enkelt får soppa torsk.

Jag har ju som sagt nybytt bränslefilter, och rengjort gasarna. Vet någon om det är nått filter i tanken eller i pumpen och så? För pumpen verkar pumpa som sagt, när slangen väl är fyld med soppa.
 
Last edited:

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Har pratat med en på polaris verkstan i pite.. Han sa att det var stor risk att det var packboxen kring axeln ut till primären.

Jaja.. jobbigt å byta. Någon som bytt det kan ju gärna skriva. Och säga hur pass svårt deet är, om det är värt att göra själv eller om man ska lämna in den
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Nja, inte vet jag om du måste dela motorn, har du tur räcker det bara med att sticka in en skruvmejsel genom packningen och bryta ut den, sen e de bara att smörja in den nya med lite 2-taksolja och trycka in den (P/N: 3083045). En stefatätning är i princip en "U"-formad oring med en fjäder i :)
Funkar inte det måste du nog ut med motorn... Men de e Bara att vända den upp och ner och skruva bort undre blockhalvan ;)
Edit: http://parts.polarisind.com/images/1925\1925023A.gif Bult 4=2st, bult 8=4st, bult 7=6st
Har du otur måste du byta tätningen bakom svänghjulet också (Samma P/N), men de skulle jag nog bara gjort om jag var tvungen att dela motorn, tror att tätningen på variatorsidan slits mest.
 
Last edited:

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
NU är jag då verkligen fundersam :p... var ut å skruva tillbaka förgasarna igen... har blåst ur munstyckena utan att det har kommit ut nått från dom... sen har jag skruvat om tändhattarna och nu går skotern som ett skott igen :D

Testade med startgas även när ja fick igång den.. utan att den gick upp i tomgång :D

så. ja.. nu får man hoppas felet håller sig borta.. för som sagt, är inte säker på vad det var än

aja, ska ut en sväng nu HÅJ! :D
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
vart samma fel på brorsans trioman och då var det ett munstycke som var igentäpt, det som ligger inne i ett rör.