Importera från USA

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan inte någon, som har intresset, ringa Bilprovningen (be dem koppla till registreringsbesiktning) resp. Vägverkets tekniska upplysning (be dem koppla till ursprungskontroll) och ta reda på vad som gäller nu för tiden?

När det gäller bil så är det iaf (from 080920):

Enda inblandingen VV har vid en reg.bes. av en beg. bil (vet inte alls hur det är med ny, och är ointresserad av det) är att de fixar ursprungskontrollen (vilket krävs av SBP för att reg.bes).
När man då ska ha en ursprungskontroll utförd ska man skicka:
- Ansökan, fyllt ifylld, till VV Örebro.
Bifogas skall;
- Registreringsbevis eller motsvarande från exportlandet.
- Kvitto innehållandes minst datum, säljare, köpare, VIN, fabrikat och modell.
Och vid reg.bes:
Enligt Teknisk upplysning @ SBP så skulle det ju räcka med ett CoC till en EDM-bil (European Domestic Market).
En JDM-bil skulle däremot behöva en hel del intyg.
Dessa intyg tar Subaru Sverige tydligen 2000:-/STYCK för...

Det som de bl.a. vill veta:
- Bromsar, allmänna regler
- Bromsar, särskilda regler
- Buller
- Tank, volym och material
- Effekt
- Effektnorm
- Vinge
- Seriemässigt utförande
- Stöldskydd

Utöver det:
- km/h-skala
- Färdljus för högertrafik
- Om det finns endast ett dimmbakljus ska detta sitta på VÄNSTER sida
- Tankstryp, alltså lite hål som bara just rymmer tankmunstycket
- Katalysator (efter '88, va?)
- "Separat kanistersystem" med aktivt kol som "suger upp" grejor när man stänger av bilen och som sedan släpper ut skiten när man startar bilen igen (det är väl för-katten?)
Till bilar behöver man alltså inget CoC, ändock intyg som påvisar de uppgifter SBP vill ha vid reg.bes. och dessa kan endast utfärdas av svenska generalagenten för resp. fordon.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Klippt från http://www.smp.nu/download.aspx?id=633049111624747847
CE-märkningen är tillverkarens sätt att visa att bestämmelser i vissa direktiv är uppfyllda
CE-märkningen avser normalt följande direktiv:
- Maskindirektivet (98/37/EG)
- EMC - Elektromagnetisk kompabilitet (89/336/EEG med tillägg)
- Bullerdirektivet (2000/14/EG) som gäller maskiner avsedda att användas utomhus

Klippt från http://www.swedishtrade.se/exportinformation/?pageID=7434
Syftet med Declaration of Conformity, DoC, är att någon ska intyga att en vara är i överensstämmelse med en viss specifikation. Det kan gälla att referera till standarder eller andra regelgivande dokument. I många fall kan en leverantör själv utfärda detta intyg/försäkran om överensstämmelse. I vissa fall erfordras en inblandning av en utomstående instans eller myndighet och då brukar intyget vanligen benämnas Certificate of Conformity.

I min amerikanska snowmobile operators manual finns det en sida där överskriften är "Declaration of conformity"
Där står det vilka direktiv och standarder det intygar. (de ovan)
Å så alla modeller som intyget gäller för.
Maskinen är även CE märkt men någon särskild CE dokumentation finns inte.

Last edited:

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
dollarn har ju blivit så in i hvete dyr så nu lönar det sig ju lite
på en ny skoter så kanske man kan spara ca 10k...men då är det ju en massa tjorv

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
91
På tal om import, jag har beställt en massa PCIII boxar från USA och dom har gått med USPS den 5/2 "priority mail".
Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta för leverans till Sverige?

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
finns de inget företag som kan importera åt en?
Problemet ligger i att inte vilket företag som helst lär kunna importera och få en amerikansksåld skoter inreggad i Sverige, om inte:

-Skotern är CE-märkt

-Det finns ett CoC intyg där den specifika skoterns cahssinummer måste finnas med i dokumentet.

Kan man på något sätt fixa ett CoC intyg bör resten vara lätt. I vissa fall kan den svenska generalagentet fixa Coc, oftast mot betalning.

Jag ringde både vägverket och Skidoos svenska generalgent (finns här i umeå faktiskt) i september/oktober 08 för att gå till botten med detta. Men "svenska skidoo" vägrar skriva ett lämpligt COC intyg till en privatimporterad skoter. Och detta intyg är alltså ett måste!

Jag hade tidigare hört att man hos yamaha kanske skulle kunna betala 5000 kr för att få ett sådant intyg skrivet för en yamma men det visade sig felaktigt när jag ringde Yamaha motor skandinavien.

Har inte kollat med Polaris eller Arctic efterosm jag inte fann några intressant modeller att importera men det kan finnas en möjlighet att de kan skriva ut ett sådant intyg.

På vissa märken och modeller ska det också finnas tryckt i instruktionsboken som det sägs tidigar idenna tråd, vet dock ej vilka.

Går det att "göra" ett eget intyg om amerkansk modell och svensk modell ser identiska ut? Ett CE märke kan man ju lätt få dit, det bör dock säkerligen finnas några krossnummer mellan CoC intyget och CE-godkännandet!?

Last edited:

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
På tal om import, jag har beställt en massa PCIII boxar från USA och dom har gått med USPS den 5/2 "priority mail".
Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta för leverans till Sverige?
Jag har för mig att det är 6-9dagar.
Om det sedan är arbetsdagar eller bara dagar vet jag inte.
Jag fick ett litet paket med priority Mail för några veckor sedan. Det tog 8dagar varav 6 var arbetsdagar.

4

426H

Jag fick ett litet paket med priority Mail för några veckor sedan. Det tog 8dagar varav 6 var arbetsdagar.
Jo, 1 vecka +- 2 dagar brukar det ta. USPS är klart billigaste sättet att frakta därifrån.

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
91
Okay! Då borde jag ha paketen i början utav denna vecka då paketen gick den 5/2.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Men ni snackar mycket om USA maskiner.. Hur är det med kanadensiska maskiner?

Är de "samma" som EU maskinerna?

Det är ju EU som är det styrande organet för dessa tingest i vårt land.
Kanada är ju lika mycket utanför EU som USA är, så jag vill gissa att det inte är någon skillnad landen emellan.
Kanadensarna brukar ju dock ha problem med sin tull när de ska få in sina nya maskiner, då de tenderar att dröja genom tullen.

J

Jas Gas

läste en artikel i en tidning från arjeplog (som riktar sig till testförare)och där var det ett tyskt par som köpte skoter i tyskland mycket billigare än i sverige,dock var det lite svårt att hitta någon åf där.