Kan inte någon, som har intresset, ringa Bilprovningen (be dem koppla till registreringsbesiktning) resp. Vägverkets tekniska upplysning (be dem koppla till ursprungskontroll) och ta reda på vad som gäller nu för tiden?
När det gäller bil så är det iaf (from 080920):
När det gäller bil så är det iaf (from 080920):
Och vid reg.bes:Enda inblandingen VV har vid en reg.bes. av en beg. bil (vet inte alls hur det är med ny, och är ointresserad av det) är att de fixar ursprungskontrollen (vilket krävs av SBP för att reg.bes).
När man då ska ha en ursprungskontroll utförd ska man skicka:
- Ansökan, fyllt ifylld, till VV Örebro.
Bifogas skall;
- Registreringsbevis eller motsvarande från exportlandet.
- Kvitto innehållandes minst datum, säljare, köpare, VIN, fabrikat och modell.
Till bilar behöver man alltså inget CoC, ändock intyg som påvisar de uppgifter SBP vill ha vid reg.bes. och dessa kan endast utfärdas av svenska generalagenten för resp. fordon.Enligt Teknisk upplysning @ SBP så skulle det ju räcka med ett CoC till en EDM-bil (European Domestic Market).
En JDM-bil skulle däremot behöva en hel del intyg.
Dessa intyg tar Subaru Sverige tydligen 2000:-/STYCK för...
Det som de bl.a. vill veta:
- Bromsar, allmänna regler
- Bromsar, särskilda regler
- Buller
- Tank, volym och material
- Effekt
- Effektnorm
- Vinge
- Seriemässigt utförande
- Stöldskydd
Utöver det:
- km/h-skala
- Färdljus för högertrafik
- Om det finns endast ett dimmbakljus ska detta sitta på VÄNSTER sida
- Tankstryp, alltså lite hål som bara just rymmer tankmunstycket
- Katalysator (efter '88, va?)
- "Separat kanistersystem" med aktivt kol som "suger upp" grejor när man stänger av bilen och som sedan släpper ut skiten när man startar bilen igen (det är väl för-katten?)