Importera delar från USA?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu är det så att jag hade tänkt importera en Isovibe.
Och är inte skillad på det här med regler och procedurer.
Vad måste jag göra? Blir det någon form av pappersarbete?
Betalar man och de skickar+ordnar allt pappersarbete?
Hur ska det gå till när eventuell tull ska betalas?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
För det första, vad är en isovibe?
Om det råkas vara ett tillbehör till en skoter exempelvis så betalar du firman och dom fixar resten. Blir det så att du får betala tull så får du hem papper om det och sedan betalar du tullen och får hem grejerna....

Är det ett fordon så vet jag inget.

4

426H

Om du hittat en firma du vill köpa ifrån så föreslår jag att du först mailar och frågar om fraktkostnad till sverige samt om dom kan skicka med USPS (amerikanska posten). Enligt min erfarenhet blir det klart billigast. En del firmor skickar bara med UPS eller Fedex och då tycker jag du skall leta efter en annan firma för med dessa bolag blir frakten extremt dyr.
Du betalar genom att uppge ett visakortnummer och sen skickar dom grejorna. Efter nån vecka får du en avi från posten och så är det bara att hämta grejorna på utlämningsstället. Det är när du hämtar grejorna som du betalar eventuell tull och moms. Svenska posten sköter det administrativa och ibland tar dom en avgift för detta, typ 100 kr. Tullen är bara några procent men momsen är som bekant 25 procent på hela beloppet (varans pris och frakt).
Ibland har man tur och slipper tull och moms.

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
34
Byske
Har bara köppt en hjälm från japan. Betalade hjälmen via Pay pal . Tull, skatt mm. Betalades när jag hämtade hjälmen på posten ca 700kr. Tog bara runt en vecka. Men jag vet inte hur det är från usa. Kanske samma.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag har beställt 2ggr från bto sports, ligger på västkusten i usa.. Iallafall så beställde jag första gången en hjälm. Den gick på 800kr med frakt och tull. vi var några stycken så frakt och tull gick på ca 250:- var. Men det är inte speciellt farligt för att det är ju svinbilligt! i usa just nu. Paketet kom på ca 2veckor, men då var inte min hjälm i lager så dom var tvungen att beställa hem den. Mycket snabbt tycker jag.

Andra gången beställde jag ett skydd, kostade runt 650:- med frakt. Då var vi också fler som beställde. Denna gången åkte vi inte på tull, så ibland slipper man undan det. Den här gången tog det ca 1vecka. Så servicen är bra, och paketet kommer hem till dörren!

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
www.gripnripracing.com
Där har ni en Isovibe. Har stora problem med att styret vibrerar så in i helv*te och en Isovibe eliminerar problemen.
Tack för alla svar, 426h gav utmärkta tips.
Är det något mer jag kan behöva veta?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
De flesta firmor är inte främmande för att skriva ner värdet på varan eller kanske skriva det som 'warranty replacement'. Slapp tull när jag beställde mina SLP powder pro's.
Risken är väl att man går back om paketet skulle försvinna på posten.
Ett annat alternativ är la att be dem att inte skicka med nå papper i paketet. Gjorde det en gång när jag beställde från japan. Posten/tullen skickade hem ett brev där de ville ha en fakturakopia eller någe för att kunna tulla det. Jag redigerade beloppen på orderbekräftelsen och snörde iväg det per fax till dem och sparade åtskilliga hundralappar.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
De flesta firmor är inte främmande för att skriva ner värdet på varan eller kanske skriva det som 'warranty replacement'. Slapp tull när jag beställde mina SLP powder pro's.
Risken är väl att man går back om paketet skulle försvinna på posten.
Ett annat alternativ är la att be dem att inte skicka med nå papper i paketet. Gjorde det en gång när jag beställde från japan. Posten/tullen skickade hem ett brev där de ville ha en fakturakopia eller någe för att kunna tulla det. Jag redigerade beloppen på orderbekräftelsen och snörde iväg det per fax till dem och sparade åtskilliga hundralappar.
Med risk för att kasta sten i glashus:
Brottsligt som faen att förfalska dokument. :D

Det är inga konstigheter med USA-import.
Skaffa en PayPal, koppla VISA-kortet, beställ med önskan om nedskrivet värde, invänta leverans och lös sedan ut paketet mot tullavgift+moms+expeditionsavgift.
I värsta fall är det +(31,25% + 100:) (5% + 25% + Postens expeditionsavgift) på köpesumman inkl. frakt.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Med risk för att kasta sten i glashus:
Brottsligt som faen att förfalska dokument. :D

Det är inga konstigheter med USA-import.
Skaffa en PayPal, koppla VISA-kortet, beställ med önskan om nedskrivet värde, invänta leverans och lös sedan ut paketet mot tullavgift+moms+expeditionsavgift.
I värsta fall är det +(31,25% + 100:) (5% + 25% + Postens expeditionsavgift) på köpesumman inkl. frakt.

Är det nödvändigt med PayPal? Eller går det att bara betala med VISA?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är det nödvändigt med PayPal? Eller går det att bara betala med VISA?
Jag hatar att ge ut mitt kortnummer, för man vet aldrig hur mkt de drar, när de drar det och varför de drar det.

Hallelujah för e-kort, isf.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
hur mycket blir fraktkostnaden när man t ex skickar en last med usps?

beror givetvis på hur mycket man skickar men vad har ni för erfarenheter?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Några refererande priser på frakt med USPS som det kostat mig (tilltaget uppåt $5-10):
- Singelpipa $100
- Skidor $100
- Twin pipes $150
- Tank $150
- Skokartong $40
- Stötdämpare $75
- Singelpipa + saker som fyller upp hela paketet (22 kg) $175