Import projekt!

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
tjena nu har ja lackt ut en tråd. så alla som ÄR SERIÖSA kan ja skriva upp sig! och senn är vi har fått tillräckligt me namn för att fylla en kontainer osv så kan vi ju börja snacka priser, modeller osv. men alltså alla som ÄR SERIÖSA. kan ju skriva upp sitt namn och om de blir för många namn så tar vi dom Xantal första.
MVH//oskar
 
12 apr 2006
32
0
1
Umeå
som sagt ja är ju intresserad, men frågan är ju om man vågar köpa begat därifrån man vet ju aldrig va man får, men nytt borde ju inte vara några problem, men jag är intresserad än så länge iaf

men jag heter iaf johannes
bor i umeå
16 år gammal
stort intresse av att importer och spara några slantar
 

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
okej kul att det är några som hittat ttråden osv, men vi måste ju få ihop en hel kontagner, och den är det någon som vet på ett ugnefär hur många som får plats i en kontagner:confused:
men det här ska nog gå bar hoppas jag! :D
och föresten jag vill inte agera projekt chef bara för att ja l upp tråden. för det klarar jag appsolut inte av men om vi hjälps åt så kommer det att gå bra tror jag:) men om alla kan kolla runt och de om det är nån som har kontakt på anndra sidan , om nån har en kontagner osv. så hörs vi snrt igen
MVH// oskar Henriksson
 

600 xtc

Medlem
15 maj 2006
34
0
1
35
uppsala
container måste ni ha där annars så får ni betala frakten dit med...
Annars är det bara att köpa en container där..
Om ni inte blir tillräckligt med folk så kan ju ni höra om det är någon som vill importera något annat tex fyrhjuling,bil,mm
Om jag har rätt så är det bara 40 fots containrara som dom använder.
Lycka till :) trevlig midsommar :cool:
 

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
norrlands_guld skrev:
men jag vill veta vars ni har kollat på skotrar ?
leta google, tex snowmobiles for sale tex. och så får du tag i olika återförsäljare osv. men vi le ju kolla på samam ställe alli hopa:confused: men alla kan ju leta på!
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
600 xtc skrev:
container måste ni ha där annars så får ni betala frakten dit med...
Annars är det bara att köpa en container där..
Om ni inte blir tillräckligt med folk så kan ju ni höra om det är någon som vill importera något annat tex fyrhjuling,bil,mm
Om jag har rätt så är det bara 40 fots containrara som dom använder.
Lycka till :) trevlig midsommar :cool:
Nja, det blev inte många rätt här.
1. Man ska/kan inte köpa någon container. Man betalar för frakt av en container som ägs av fraktbolaget. I frakten ingår alltså hyra av containern. Och de använder en som redan finns där.
2. Det finns 20 och 40 fots containrar som standard. Mot pristillägg finns specialare som är lite extra hög. 1 fot är ca 0,3 m. 20 fotare = ca 6 m lång och ca 2,2 m bred (har jag för mig).

Sedan bör alla köpa skotrarna i samma stad/område. Annars får ni ett elände att styckefrakta dem till platsen där containern skall lastas. Sedan skall någon lasta och säkra lasten. Kostar extra. Frakt av containern med lastbil till närmaste hamnstad brukar också kosta en rejäl slant. USA är större än Europa och avstånden är enorma!

Vill man sedan köpa sig fri från att arrangera allt detta kostar det ytterligare en slant. Och man vill köpa sig fri från de bekymmren! Finns flera bolag. T.ex. Nordfrakt. Sök på nätet.

Containern hamnar sedan i göteborg eller möjligtvis i gävle hamn. Hela containern förtullas i ett och samma ärende. Först därefter säpper tullen igenom containern. Därefter skall var och en ta hem sin maskin och förhoppningsvis få den godkänd och reggad. Det gäller att ha med allt som krävs direkt från start annars blir det dyrt och svårt.

Jag har bott och jobbat några år i USA. Och importerat båt i container till sverige. Det är inte lätt!!!!! Och att så många personer som är spridda över halva sverige och inte känner varandra (mer än här) gör det enormt svårt. Er ålder gör det inte heller lättare. Men jag önskar er lycka till och hoppas att det går bra för er.
 

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
vette89 skrev:
Nja, det blev inte många rätt här.
1. Man ska/kan inte köpa någon container. Man betalar för frakt av en container som ägs av fraktbolaget. I frakten ingår alltså hyra av containern. Och de använder en som redan finns där.
2. Det finns 20 och 40 fots containrar som standard. Mot pristillägg finns specialare som är lite extra hög. 1 fot är ca 0,3 m. 20 fotare = ca 6 m lång och ca 2,2 m bred (har jag för mig).

Sedan bör alla köpa skotrarna i samma stad/område. Annars får ni ett elände att styckefrakta dem till platsen där containern skall lastas. Sedan skall någon lasta och säkra lasten. Kostar extra. Frakt av containern med lastbil till närmaste hamnstad brukar också kosta en rejäl slant. USA är större än Europa och avstånden är enorma!

Vill man sedan köpa sig fri från att arrangera allt detta kostar det ytterligare en slant. Och man vill köpa sig fri från de bekymmren! Finns flera bolag. T.ex. Nordfrakt. Sök på nätet.

Containern hamnar sedan i göteborg eller möjligtvis i gävle hamn. Hela containern förtullas i ett och samma ärende. Först därefter säpper tullen igenom containern. Därefter skall var och en ta hem sin maskin och förhoppningsvis få den godkänd och reggad. Det gäller att ha med allt som krävs direkt från start annars blir det dyrt och svårt.

Jag har bott och jobbat några år i USA. Och importerat båt i container till sverige. Det är inte lätt!!!!! Och att så många personer som är spridda över halva sverige och inte känner varandra (mer än här) gör det enormt svårt. Er ålder gör det inte heller lättare. Men jag önskar er lycka till och hoppas att det går bra för er.
jag vill tacka för den kunskap du delar me dig av osv. och den information! men det är inet så att du också vill vara me då? (ja tänkte me din kunskap) än en gång tack.
MVH//oskar
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Vette89 har benkoll på läget.

Det är inte riktigt så enkelt som man skulle kunna tro.
Lite tips.
* Köp en ArcticCat eller en Polaris. Då kan generalagenterna hjälpa er med registreringen.

* En Ski-Doo är nästan helt uteslutet att få registrerad. BRP vägrar att lämna ut EG försäkran. Det är ett sådant intyg som bilprovningen kräver.

* Om ni väljer att använda er av generalagenterna så ska ni inte förregistrera skotern i tullen.

* Tänk på att Inköpspris tillsammans med alla frakt kostnader, räknas (hos tullverket) som inköps pris. Tullen beräknar Tull 5 % och moms 25 % på den summan.
Ex. inköp skoter 5000 USD.
Frakt inom USA 300 USD
Frakt "over sea" 600 USD. (Delad frakt på 8 maskiner.) Då är lastningskostnader och terminalkostnader inräknat.
Summa 5900 USD X (den aktuella dollar kursen då maskinerna kommer in i tullen)
Detta är det pris som tullen lägger 5% tull och 25 % moms på.
Med dagens dollar kurs hade exemplets totalkostnaden i göteborg blivit 56 530 kronor.

* Att köpa maskinen på olika platser i USA är inget problem. Men någonstans måste ni ha containern för lastning. Den som inte köper maskinen i samma område SKA räkna med minst 600 USD i landfrakt. Kan bli upp till 1400 USD. Frakter på land i USA är dyrt.

* En 20 fots container rymmer 8 st skotrar. Om dom är packade i original emballage.
En 40 fots Container rymmer det dubbla.

* Sist men inte minst. Ta kontakt med något företag som sysslar med att importera.
Det tjänar ni på. Då blir dom "projekt ledaren" och samlar ihop alla som ska vara med.
löser den ekonomiska biten och ligger ute med tull och moms pengar till dess att ni fått maskinen levererad.

Lycka till.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
orre_mx skrev:
jag vill tacka för den kunskap du delar me dig av osv. och den information! men det är inet så att du också vill vara me då? (ja tänkte me din kunskap) än en gång tack.
MVH//oskar
Nej tack, jag vill inte vara med. Det man sparar i slutänden efter att alla avgifter är betalda anser jag inte står i proportion till det merjobb som det medför. Om det var enkelt och billigt skulle alla privatpersoner importera allt möjligt och vi skulle sakna allt vad återförsäljare och generalagenter heter i sverige.
 
E

ejwbegysv

Jag har en bekant som har importerat 3 st nya skidoo.. så det går nog att få in skidoo också...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
"CE"

ejwbegysv skrev:
Jag har en bekant som har importerat 3 st nya skidoo.. så det går nog att få in skidoo också...
Regeln är att alla modeller borta på andra sidan pölen som har den lilla "CE" dekalen på chassiet är helt OK att importera hit till tex. Sverige !

Denna lilla dekal är GULD värd. = Värd sin vikt i GULD ! ;)

Det är denna lilla märkning som garanterar att fordonet uppfyller de krav som ställs i "EU" länderna.

Köper du en skoter som inte har denna märkning på chassiet --> Lägg Ner genast !! :mad:

Sen kan man även säga att saker och ting blir betydligt enklare om man beslutar sig för att köpa en modell som även har tagits till "EU" via den ordinarie importören !!
 

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
603 skrev:
Vette89 har benkoll på läget.

Det är inte riktigt så enkelt som man skulle kunna tro.
Lite tips.
* Köp en ArcticCat eller en Polaris. Då kan generalagenterna hjälpa er med registreringen.

* En Ski-Doo är nästan helt uteslutet att få registrerad. BRP vägrar att lämna ut EG försäkran. Det är ett sådant intyg som bilprovningen kräver.

* Om ni väljer att använda er av generalagenterna så ska ni inte förregistrera skotern i tullen.

* Tänk på att Inköpspris tillsammans med alla frakt kostnader, räknas (hos tullverket) som inköps pris. Tullen beräknar Tull 5 % och moms 25 % på den summan.
Ex. inköp skoter 5000 USD.
Frakt inom USA 300 USD
Frakt "over sea" 600 USD. (Delad frakt på 8 maskiner.) Då är lastningskostnader och terminalkostnader inräknat.
Summa 5900 USD X (den aktuella dollar kursen då maskinerna kommer in i tullen)
Detta är det pris som tullen lägger 5% tull och 25 % moms på.
Med dagens dollar kurs hade exemplets totalkostnaden i göteborg blivit 56 530 kronor.

* Att köpa maskinen på olika platser i USA är inget problem. Men någonstans måste ni ha containern för lastning. Den som inte köper maskinen i samma område SKA räkna med minst 600 USD i landfrakt. Kan bli upp till 1400 USD. Frakter på land i USA är dyrt.

* En 20 fots container rymmer 8 st skotrar. Om dom är packade i original emballage.
En 40 fots Container rymmer det dubbla.

* Sist men inte minst. Ta kontakt med något företag som sysslar med att importera.
Det tjänar ni på. Då blir dom "projekt ledaren" och samlar ihop alla som ska vara med.
löser den ekonomiska biten och ligger ute med tull och moms pengar till dess att ni fått maskinen levererad.

Lycka till.
okej ja tack så mycke för informationen mycke bra! men vet du nån som kan hjälpa till me importen (förutom racesupport) kolla me dom förut och de blev inge lite dyrare än om man ska göra de själv pluss att då kan man få vänta länge inanna dom tar hem en container. men vist de kan va lönta tt dom fixar de men dom tar ca10 000 på varje maskin tror ja:confused: på ett ungefär då då?!
men vi får se hur de blir me de här de värkar vara flera som helt plötsligt int eva lika seriösa!:confused: tråkit. men men
Mvh//Oskar
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
skinx skrev:
Tja har kollat runt lite bara för kul, och dom flesta skotrarna där ifrån har gått väldigt långt, nåra exempel; en -02 mxz http://www.snowtracks.com/snowtalk/ForumID18/2313.html som gått drygt 2000 mil eller en mxz 670 -98 http://www.snowtracks.com/snowtalk/ForumID18/2266.html som gått 3500 mil :eek:
I annonsen på 98'an står det 5600 miles. 1 miles är lika med 1,6 km. Det blir 5600x1,6=8 960km. Det blir 896 mil vad jag förstår. Orkade inte titta på den andra.
 

skinx

Aktiv medlem
7 mar 2006
64
0
6
Skogen
Jag dividera antal miles med 1,6 och fick fram de där, är inte så hajj på matte :) men nu vet jag hur man räknar ut de....
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
skinx skrev:
Varför är skotrarna så billiga i usa?
Det är ganska komplicerad världsmarknadsekonomi som ligger bakom. Just nu är det billigt beroende på att US dollars står i endast ca 7:35 SEK. Om dollarn går upp i 12 kr som den gjorde för ett antal år sedan är det inte lika billigt längre. Och om inköpspriset blir högre så blir även moms och tull högre. Det är precis samma som att det är billigt för norrmännen att komma till sverige nu. De tycker att mycket är nästan gratis här, t.ex. cigaretter.