import från USA

  • Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

hej!

Tänkte höra om de är någon som imorterat en Snöskoter från USA? är de Krångligt eller går de bra och försäkra??
om du har gjort de iaåfall varifrån bestälde du?

tack på förhand!
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Tror inte det är så lätt. För det är princip omöjligt att få papper och då kan du inte regga den eller besikta..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Att göra själva importen är enkelt, det som tillkommer utöver själva priset på skotern är såklart frakten men sen tillkommer även moms på 25% på priset. Sen kommer problemen..... du ska kunna registrera den för att kunna ta en försäkring. Och generalagenter brukar inte skriva ut typintyg för att kunna registrera den. Och utan typintyg blir det ingen registrering som gör att du inte kan försäkra den. Och att köra utan försäkring.... Är rent ***** idiotiskt.
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Håller med. Men att ta in en beggad skoter går då bra vad jag har hört? Någon som vet? eller äre samma dära?
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Det är stort sett omöjligt att försöka få papper från bombardier =/
Men yamaha och artic har väll funkat förut, men jag har för mig att dom skulle ändra nått i årskiftet, men minns inte hur d blev.

Om det är nån som lyckas få tag på pappaer från bombardier så vill jag HEMSK gärna veta hur !
Har försökt på flera sätt, men dom vill inte.. :(
 

Nyström

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Men hur är det om man importerar chassiet, eller så gott som allt utom motor. Går det lättare då?
 
E

Ej medlem/Inloggad

Från Yamaha är det då helt omöjligt att få tag i dokumenten!
Frågan är ju om det räcker att skotern är ce märkt eller måste man ha papper på det också??
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det är samma regler på begade skotrar om dom e nyare än -01 tror jag att det var(men e inte säker).
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Ej medlem/Inloggad skrev:
Från Yamaha är det då helt omöjligt att få tag i dokumenten!
Frågan är ju om det räcker att skotern är ce märkt eller måste man ha papper på det också??
Tror man måste ha papper på maskinen ändå..
 
E

Ej medlem/Inloggad

Felaktig info

Många här vet allt, men ack så fel dom har.

Det går att få till det mesta, men utan intyg så går det åt jobb & pengar,
så att bara importera en skoter, då går man back.

1) US$ pris
+ Frakt
+ Tull,
+ Moms

Frakten går normalt på ca 10 lökar/ stk
vilket med tull/moms = 13 tusingar

En skoter i USA ÄR altid utan US moms, och den kan man endast få till
baka på en NY skoter, och då om man köper den på export, vilket
kan ge handlaren problem. Vilket i många fall ledertill att det pris du
betalar i USA = USA Pris + 8-10% i US Sales Tax.

Sedan tillkommer Frakten, tull & momsen + avgift till
speditören på ca 5000 när alt är klart.

Har man då haft en bra spedition firma, så har man snart en nummerplåt
hemma, och skoter är för-reggad.

det är nu det svåra börjar,
Utan intyg, så måste man ha bromsprov + bullerprov + div andra grejor,
vilket man kan få via bilprovingen, med det kostar.

Jag har räknat på detta, och om man tar 10 stk skotrar, då börjar man
tjäna på det.

Sedan vill försäkringsbolagen se skoter "live", och du kan ge dej på
at den inte är lika mycket värd som en svensk.

Tumregel, om den inte är 20% billigare en svensk såld, när ni är klar
glöm det.

En som vet.......
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ska man betala us sales tax i USA,räcker det inte att betala moms i sverige?
Om man ska betala sales tax när gör man det i så fall,när man betalar skotern eller får man nån räkning på det senare??