Import från finland

C

CROA

Åter igen har man ringt till Transportstyrelsen och nu fått svaret från ursprungskontrollen att man inte kan använda ursprungsbeskrivning "Eget bruk" som anledning för snöskotrar utan att det automatiskt kommer att ändras till "Annat ändamål".
Men det behöver nödvändigtvis inte vara en dålig sak, läs här:

10. Annat ändamål
Om ingen annan av beskrivningarna passar in på fordonet, är det denna kategori som ska anges.
För ett begagnat fordon krävs att fordonet varit permanent registrerat i annat EU-land för att kunna
klara de tekniska och miljömässiga krav som ställs enligt gällande EG-direktiv. Fordonet kan
ursprungligen ha registrerats med stöd av ett så kallat CoC-dokument (”Certificate of Conformity”)
eller genom nationellt godkännande i det EU-land där fordonet tidigare var registrerat.
För fordon som
är registrerade före den 1 maj 2004 i något av de tio länderna som blev medlemmar i EU den 1 maj
2004 gäller inte detta, eftersom dessa länder inte hade några harmoniserade bestämmelser före
inträdet. I dessa fall måste de tekniska och miljömässiga kraven styrkas genom tillverkarintyg, intyg
från generalagent eller genom att undantagsreglerna för eget bruk enligt Vägverkets föreskrifter
tillämpas. Om fordonen däremot är registrerade efter inträdet, har de rätt till samma fria cirkulation
som fordon från andra EU-länder.
Du bör dock kontrollera med Bilprovningen vilka tekniska krav
som ditt fordon behöver uppfylla. Det finns vissa särregler, bland annat för följande fordon: de som är
konstruerade för vänstertrafik, utrustade med hastighetsmätare med brittisk standard, tillverkade i små
serier eller försedda med gasutrustning som inte uppfyller Cold-kravet i ECE-reglemente 110.

Klarar alltså en snöskoter att gå igenom denna ursprungskontroll med "Annat ändamål" så ska man fan i mig inte behöva yttligare bevisa att fordonet uppfyller dess EG-godkännande!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Håller med dig CROA, det borde vara så! Men dom har ju undantag iaf


fordon som är konstruerade för vänstertrafik
fordon som är utrustade med hastighetsmätare med brittisk standard
fordon som är tillverkade i små serier
fordon som är försedda med gasutrustning som inte uppfyller Cold-kravet i ECE-reglemente 110.

Om inte skoter är klassat som något av detta så är det bara regbeviset som ska behövas. Det ända jag kan tänka mig är att dom kan gå under små serier.

Gör dom inte det bryter "dom" mot reglerna.

Fri rörlighet mellan gränserna here we come!
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Har nu pratat med transportstyrelsen och han sa att det behövs bara regbevis från finland. Men att jag skulle prata med medborgarservice fordon om gällande regelverk! det ska jag göra på tisdag. Annars är det bara att importera och om den är begagnad är det regbevis och teknisk info som gäller! EG pappret kan dom trycka upp i röven. Frågan är om bilprovningen vet om detta.

Men för nya skotrar måsta man visa EG pappret dock så ska det följa med varje maskin som säljs utan några som helst undantag!

Nu ska det handlas en 08as Crossfire 800 finskreg! Hoppas alla har fått bra info så att vi kan pressa priserna hos dom lokala handlarna =)
 
C

CROA

Visserligen, men problemet sitter egentligen i att SBP gör fel ang kraven på vilka fordon som redan fått klartecken ang dessa direktiv.

Då det i klartext står att fordon registrerade i ett annat EU land och med ett tillverkningsdatum efter 2004 redan uppfyller dessa krav om de gått igenom ursprungskontrollen.
Fordon som däremot är äldre än 2004 måste intyga att dem uppfyller de EU-direktiv (98/37) via styrkande från generalagent eller tillverkare.

Något annat bör inte stå i vägen, för en snöskoter är ju ett terrängfordon och inte en maskin.
 
C

CROA

Härligt att höra, denna gråzon måste elimineras när det gäller import av nyare begagnade skotrar.
Det finns väldigt många "loopholes" när det gäller inreggning har jag märkt och som privatperson har man tyvärr inte mycket att sätta emot när man som ensam person sätter sig emot ett större organ.
Men jag kommer inte att sluta driva saken förens min IQ är inreggad och klar, vare sig de vill det eller inte.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Läser man fordonsförordningen/författningen eller vad det nu heter och tolkar det på ett sätt så är det inte alls säkert att bilprovningen har samma uppgifter.

I någon styrelse/verk har någon gjort en tolkning av reglerna och sedan skickat ut en manual till bilprovningen som de ska gå efter.
Bilprovningen gör inga undantag från denna manual.

Hade själv en dust med vägverket då jag för några år sedan tog hem en pickup från staterna.
I författningen stod det nått likande att intyg krävdes på tanken om bilen var nyare än -96 men att detta bara gällde personbilar. Alltså inte min pickup tolkade jag det som.
Tekniska avdelningen på SBP hadde uppgift på att det gällde alla fordon. Så skaffade jag inte intyget så var det kört. Att det stod nått annat i förordningen kunde dom inte göra något åt.
Jag gick så långt att jag pratade med tjejen som tolkat reglerna och skrivit manualen åt SBP och hennes chef på vägverket. han höll med mig att jag tolkat reglerna rätt och att om det skulle bli något problem så skulle besiktningspersonalen ringa honom.
Jag köpte en bunt intyg via TUV sen så jag behövde aldrig hänvisa till honom.

Ang. eg intyget Mulleson lagt in en bild på.
Där står alla modellnummer som uppfyller kraven.
Står typ lika i min brux till M8an.
Men vart hittar man modellnumret på maskinen, Hur bevisar man annars att det är en modell som omfattas av intyget?
Frågade min åf för något år sedan men han kunde inte säga, det stod i papperet som kom med maskinen när den var ny tror jag han sa.
Nu verkar det inte som om man behöver detta inom EU men om men ska ta en från staterna lär det behövas.
 
C

CROA

Importerar du en maskin från staterna måste maskinen i dagsläget "besiktas" hos ÅF så de får bekräfta att den klarar av dess EG direktiv, dvs att den har rätt dämpare, bromsar, nödstopsutrustning, belysning osv.

Men en maskin från EU skall eller rättare sagt HAR redan ha dessa krav uppfyllda då dem redan är eller har varit registrerade i ett EU-land och därmed skall vara godkänd.

Men som sagt, på tisdag eller under veckan får vi se vad lokala SBP säger, beroende på när jag får hem min ursprungskontroll.
 
C

CROA

För att inte tro att det står allt för stilla så kan jag meddela att jag fortfarande väntar på att få regbesikta IQn, i Kiruna har vi tydligen ingen som utför regbesiktningar pga underlaget är för lågt.
Istället så kommer det en man från Haparanda någon gång i månaden upp till Kiruna, och nästa gång är tydligen nästa veckas onsdag, har jag tur så lyckas jag klämma in mig då.
Annars är det bara att vänta tills 6 juli, underlag för lågt my ass heller!
 
C

CROA

Uppdaterar återigen med att meddela att maskinen inte blev regbesiktad idag heller. För mycket arbete gjorde att besiktningsmannen från Haparanda tyvärr inte hann med min maskin innan det var dags att ratta hemmåt igen men jag har nu fått en ny tid igen, om 2v. så skall vi göra ett nytt försök.
 
22 apr 2008
0
0
0
Hur gick det med reggningen? Fick du någon klarhet i det hela?

Har importerat en ny M8 från Finland, men nu är problemet direktiv 2006/42/EG vilket inte finns med i instruktionsbok från Finland.

Tycker det är märkligt. Detta kommer från Transportsyrelsens sida:

Fordon som är EG-typgodkända
Typgodkännanden av personbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder är nu helt harmoniserade inom EU. När en tillverkare har fått ett typgodkännande av en modell så gäller alltså det inom samtliga EU-länder.


Vad menas med detta. Harmoniserar inte typgodkännanden av snöskotrar inom EU? Är det inte EU som tagit fram direktiv 2006/42/EG? och gäller detta i så fall endast vissa medlemsländer?
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Vad är det för EG intyg som följer med skotern du har köpt?

1. Vad säger finska agenten, kan du få ett EG-intyg av honom. Han borde vara skyldig att levera ett intyg med maskinen?

2. Om du inte får tag i nått intyg måste du gå till närmaste ÅF och köpa ett. = 5000kr...
 

DraupneR

Välkänd medlem
22 nov 2007
462
0
16
Kiruna
ja på ski doo å lynx får du med papprena i instr boken som behövs till besiktningen, till arctic/pol kostar de väll 5lad å fixa pappret å de är ändå inte säkert att dom går igenom, men det är visst nån ny lag på G i finland så de kommer bli svårare med ski doo å Lynx också.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
ja på ski doo å lynx får du med papprena i instr boken som behövs till besiktningen, till arctic/pol kostar de väll 5lad å fixa pappret å de är ändå inte säkert att dom går igenom, men det är visst nån ny lag på G i finland så de kommer bli svårare med ski doo å Lynx också.
Fanns väl i instruktionsboken till A-C också iaf den som ligger på sida 1 i denna tråd.

Tappar man garantin man har i finland på skotern när man importerar den?
 
R

RevMan

Om ett giltigt CoC saknas, men ett typgodkännande framgår av en registreringshandling och tillverkarskylten på fordonet, godkänns fordonet utan att du behöver utnyttja eget bruk som importorsak.

Detta skulle kunna sätta käppar i hjulet för vissa. På ski-doo maskiner ramlar denna skylt bort väldigt lätt och kvar finns bara vin-numret
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Reg. besiktade en Sabercat 700 i Karlstad idag. Hade allt klart med CoC från Arctic och ursprungs kontroll (USA maskin).
Men det jag missat var att det måste sitta en dekal/skylt för CE 2006/42/ECC med en jäkla massa data på. Trodde att CoC skulle räcka. (vilket arctic skulle ha gett mig tillsammans med CoC pappret).
Kruxet är att jag har en -05 och direktivet är från 2006...
Så jag kom inte igenom besiktningen. Bara att pröjsa 1620:- och styra hem mot Västerås.
Snackade med KGK/Arctic och dom skall skicka en CE skylt. Så jag får göra en efterkontroll av registrerings besiktning.
Och tid i V-ås går inte att få, för alla som kan det har sagt upp sig. Lika så Örebro, där tydligen Karlstad killen får hjälpa till.

Börjar bli riktigt trött på all skit i detta land. Vi är fan åsnor allihop som bor i detta land, saknas bara 20cm långa öron! Jag är inte bitter....
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Snackat med SBP, saker jag skulle ta med mig vid ev regbes.
Skotern ska vara CE-märkt ( med klistermärke)
EG-intyg/försäkran
Ursprungskontroll
Ägarbytes papper.

Han påpekade även att jag skulle kontrollera chassinumret så det stämde.