Import från finland

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
dom snackade på snowriders forum om att det är lätt att registrera om den är från årsmod 02 och framåt.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jo men iom att det är inom EU så är det inga som helst konstigheter bara åka till bilprovningen med det finska regbeviset i högsta hugg å regbesikta
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Hur är det med momsen då?

Handlar man i finland behöver man ju inte betala moms, den skall ju betals i sverige.

Kan man registrera den utan att behöva betala moms i sverige?
Få den genom svenska/finska tullen är ju inget större problem.
 

joniboy

Medlem
2 nov 2007
36
0
1
Luleå
Jag tog hit en indy 650 sks -91. Den vart det hur mkt problem som helst med. Inte direkt så enkelt som att bara ha regbeviset.

www.nettimoto.com är en ganska stor sälj&köp sida för motorfordon =)
 
Last edited:

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Sv: Re: Import från finland

nån som vet lite priser i finlandia ?; ) nån som har en bra sida där? tex finska blocket ;p
Blokki.fi ;) *skämtade* Hehe småfuller som man är hemkommen såhär vid 04:30 så googlade jag och hittade detta... vet nu inte om dessa adresser är något av värde men saxat från nå forum där det pratades om detta:

-------------------------------
"Well, frågan är relativt enkel alltså: Finns det någon finsk motsvarighet till http://www.blocket.se ?"

-------------------------------

Menar du allvar? Alltså på riktigt?

www.keltainenporssi.fi
sfnet.tori.* (vetti fan vad det var efter punkten)
www.huuto.net

-------------------------------
tillägg:
sfnet täcker väl bäst, huuto.net har störst publik och keltainen är bra om du vill försöka lura nån eller finna kap.
-------------------------------

 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag har ringt runt till dom flesta som har med det här att göra. Det jag kommer fram till är att 98/37 EG pappret är det som sätter käppar i hjulen. Har man inte pappret så får man köpa det av ÅF i sverige eller försöka få tag på det på annat sätt.

NI SOM REGGAT EN SKOTER OCH HAR EG PAPPRET KAN JU SCANNA IN DET OCH LÄGGA UPP SÅ ATT MAN FÅR SE HUR DET SKA SE UT.

Det jag stör mig på är att den svenska återförsäljaren ska ha sin del av kakan. Varför behövs ens EG pappret om skotern redan är reggad i t. ex Finland. Det finska reggpappret styrker ju att skoten är CE godkänd och klarar alla krav.

Bara för att få ordning på detta har jag kontaktat "Sveriges SOLVIT-center och kontaktpunkt för företag och privatpersoner
som vill anmäla handelshinder och andra problem på EU:s inre marknad" Där har jag pratat med Ola brohman och belyst problemet med EG pappret. Om ni vill kan nu ju gärna ringa dit och prata med honom, så att det kan bli en utredning om detta.

Ni som har importerat en skoter kan ju framförallt ringa och tala om hur man gör för att få maskinen godkänd. Ju mer som kontaktar honom eller någon annan ju större chans att det kan bli en ändring (t.ex Tvinga ÅF att ge ut EG papper gratis)

Kontaktinformation Nedan

Markos Stavroulakis
markos.stavroulakis@kommers.se
Chef för SOLVIT, hinder mot fri rörlighet (främst varor, tjänster), EU-rättsligt stöd SOLVIT (varor, tjänster) 08-690 48 33
073-424 48 33

Ola Brohman
ola.brohman@kommers.se
Hinder mot fri rörlighet (särskilt varor), EU-rätten och nationell förvaltningsrätt, myndighetssamordning för SOLVIT, EU-rättsforum, offentlig upphandling, stf enhetsjurist, SOLVIT och Östersjöstrategien 08-690 48 53
073-424 48 53
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Lägger in en bild på vad jag tror är ett EG intyg (någon som kan intyga?) från en finsk manual till en 08as arctic cat.

Om det är ett giltigt intyg så behöver man ju inte gå till åf och betala ockerpriser! bra att handlarna i finland följer lagarna...
 

Attachments

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Oerhört bra initiativ Mulleson, har dessvärre inget intyg att lägga upp men det vore ju gött om man kunde förenkla denna inreggning som uppenbarligen är rätt marig, eller snarare omotiverat dyr....
 
C

CROA

Jag börjar bli väldigt skeptisk till detta EU direktiv 98/37EG.

Enligt Transportstyrelsen, SBP och Generalagent (Polaris) krävs detta för att registrera in en skoter i Sverige.

DOCK, så är ju Finland med i EU, liksom Sverige, detta som alla andra EU direktiv är ju GEMENSAMA för alla länder.
Om nu en skoter varit registrerad och brukad i ett EU land och därefter skall registreras in i ett annat, varför skall då du som privatperson behöva bevisa detta om det nu tidigare redan uppfyller dessa krav?
Och än värre betala totalt orimliga summor för att få detta intygat?
Polaris tar in skotern till närmsta ÅF för att besikta så den håller dessa krav som ställs innan dokument utfärdas, till en summa utav 9800kr, Men varför skall du som privatperson behöva göra det då maskinen i fråga måste ha gått igenom dessa krav tidigare då den varit registrerad i ett EU land?

Nej imorgon är det jag som konfronterar alla dessa organen igen för ett rimligare svar.
 
C

CROA

--------------------------
EG-typgodkännande
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya fordon som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända fordonen är normalt av 1995 års modell eller senare. Ett EG-typgodkänt fordon är försedd med en tillverkarskylt som innehåller fordonets godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Införsel av ett fordon som saknar CoC men är nationellt godkänt i ett EES-land

Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att fordonet uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade fordon i standardutförande, med en totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land och som tagits i trafik i det landet.

Om ett giltigt CoC saknas, men ett typgodkännande framgår av en registreringshandling och tillverkarskylten på fordonet, godkänns fordonet utan att du behöver utnyttja eget bruk som importorsak. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC - oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om fordonet är nytt eller begagnat. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som du lämnar in. Det här gäller både för privatpersoner och yrkesmässiga importörer.
---------------------------------------

Som jag förstår detta så behövs då varken CoC dokument eller Intyg om EG godkännande då det skall framgå i registreringsbeviset från tidigare EU land.
Stämmer detta så hade det varit en otrolig framgång.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kolla på transportstyrelsen för uppgifter på en godtycklig snöskoter av senare modell. Jag har inte hittat någon som har ett EG-typgodkännande av typ e1*98..osv. Men kollar du på en anständigt ny bil, motorcykel eller dyligt då finns det.

Men de olika Generalagenterna har väl inget intresse att underlätta detta... Kan dom begränsa rörligheten är det ett effektivt sätt att dela in marknaden i deras olika områden. Är det dessutom så att det kostar pengar att får till godkännandet så är det väl bara än mindre andledning för dom. Om dom kan göra på annat sätt...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Känns ju lustigt om generalagenter och ÅF kan välja att ställa sig över EU-direktiv, eller hur man ska uttrycka det. Verkar ju som att import av snöskoter är lite gråzonsaktig i vad som gäller. Eller det som i teorin ska gälla verkar inte flyta som det ska i praktiken, men jag har inga egna erfarenheter av det så jag ska inte säga för mycket...
Har själv reagerat iaf på att allt verkar så okonkret runt vad som krävs för att regga in en snöskoter så det är väldigt positivt att läsa det CROA och Mulleson skriver eftersom det verkar finnas lite undersökningarna bakom inläggen...
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
--------------------------
EG-typgodkännande
Från och med den 1 januari 1998 ska alla nya fordon som registreras första gången vara typgodkända enligt grunddirektivet 70/156/EEG, senast ändrat genom direktiv 2001/116/EG. De EG-typgodkända fordonen är normalt av 1995 års modell eller senare. Ett EG-typgodkänt fordon är försedd med en tillverkarskylt som innehåller fordonets godkännandenummer, till exempel e1*98/14*0004*01. Vidare intygar tillverkaren genom ett CoC (Certificate of Conformity) att fordonet omfattas av ett EG-typgodkännande.

Införsel av ett fordon som saknar CoC men är nationellt godkänt i ett EES-land

Det är numera tillräckligt att genom ett registreringsbevis från det tidigare landet visa att fordonet uppfyller de svenska säkerhetskraven. Registreringsbeviset eller motsvarande ska vara utfärdat i ett EES-land. Detta gäller serietillverkade fordon i standardutförande, med en totalvikt av högst 3 500 kg, som är eller har varit registrerat och godkänt i ett annat EES-land och som tagits i trafik i det landet.

Om ett giltigt CoC saknas, men ett typgodkännande framgår av en registreringshandling och tillverkarskylten på fordonet, godkänns fordonet utan att du behöver utnyttja eget bruk som importorsak. Detsamma gäller om det finns ett giltigt CoC - oberoende av om fordonet tidigare varit registrerat i något EU-land eller om fordonet är nytt eller begagnat. Någon begränsning av antalet fordon som får föras in finns inte. Fordonet måste vara i sitt ursprungliga utförande och överensstämma med de dokument som du lämnar in. Det här gäller både för privatpersoner och yrkesmässiga importörer.
---------------------------------------

Som jag förstår detta så behövs då varken CoC dokument eller Intyg om EG godkännande då det skall framgå i registreringsbeviset från tidigare EU land.
Stämmer detta så hade det varit en otrolig framgång.
Det är precis så jag vill få det att vara! Men det gäller tydligen bara bilar och motorcycklar. Men så småningom bör ju också skotrar gå och regga in med enbart reggbeviset från det andra EU-landet.

Kolla på http://www.smp.nu/ där finns det lite matnyttiga grejer att läsa.
 
C

CROA

Har nu varit i kontakt med både Transportstyrelsen, SBP och VV.

För att sammanfatta alla mina samtal så börjar det med att jag ringer Transportyrelsen.
Här får jag nu ett helt annat svar än tidigare, svaret på min fråga nu blir att om man har en godkänd ursprungskontroll så skall det räcka med enbart teknisk specifikation för att gå igenom en registreringsbesiktning, men för bättre svar så kontaktar jag även SBP.
Först får jag samma svar där också men för att försäkra mig om att det stämmer så ber jag om att få prata med en tekniker.

Här kommer vi tillbak på ruta ett igen. Ett EG-godkännande krävs för att registrera in en finskregistrerad snöskoter i Sverige (I detta fall EG 98/37 när det gäller snöskotrar).
MEN man kan tydligen i enskillda fall kontakta VV för att få saken prövad och möjligvis få dispans till detta godkännande i och med att den med all rimlighet redan har detta godkännande från finska myndigheter då det är gemenasama direktiv även för Sverige i och med att det är sk. EU-direktiv.

Jag kontakta nu i detta skede VV, där personen jag pratar med verkar helt i olinje med det jag försöker förklara och påstår istället att det är Transportstyrelsens sak att utreda och inte deras.

Tillbaka till transportstyrelsen så verkar jag få tag på en reko kille som verkar förstå denna grå-zon som uppstår, då även han tycker att det känns väldigt konstigt att man ska behöva intyga att maskinen i fråga är EG-godkänd i och med att den redan är det vid finskregistreringen. Tyvärr är klockan nu redan över 15.00 vilket betyder att ursprungskontrollen har stängt så han ber mig återkomma imorgon.
Samtidigt får jag reda på utav honom att om man gör en ursprungskontroll på ett fordon och använder importorsak som "Eget bruk" så kan man i vissa fall få en lättare registreringsbesiktning som inte ställer lika höga krav på EG-godkänande, då EG-godkännandet i sig bara berättar att skotern i orignalutförande innehar godkänd säkerhetsutrustning så som bromsar, stötdämpare, dödare osv.

Återkommer imorgon med vidare svar på hur min undersökning går.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
På tal om sidor att kolla skotrar i Finland. Poppis sida --> Nettimoto.fi <-- mest privatpersoner. Sen finns kelkkapalsta.fi (Bara firmor) Och så finns det Findit.fi men där är det mest blandat skrot av alla de slag.