Ilska uppstår bakom pannbenet !!!!

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Jag undrar om man ska måsta tolerera oseriösa spekulanter och säljare när man ska göra affärer, ilskan är total just nu efter ett antal incidenter i rad. Jag ska sälja min skoter eller byta bort den, fick kontakt med en herre i en närbelägen stad (12 mil enkel väg ungefär) som var hemskt intresserad av ett byte. Vi hadde telefon konakt under flera dar och bestämde oss sedan för att mötas halv vägs. Sagt och gjort jag lastade skotern på släpen jag hyrt och drog i väg till mötesplatsen. Väl framme var det ingen där så jag väntade två timmar ringde sedan på vederbörandes mobil,
-Det nummer du önskar nå ...........
Fick jag i örat, ringde nummer upplysningen och frågade efter ett nummer till karln som inte existerade i sagda stad. Väntade en timme till för att sedan slokörad återvända hemmåt åtskilliga kronor fattigare. Ska man måsta tolerera sånt??? Har folk ingen moral längre???
Det var den värsta incidenten som sedan har följts av div ursäkter som "jag ska bara hämta pengar", "jag hämtar den på måndag" eller kärringen har fått borrelia och får inte se en skoter"

Tack för ordet
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

För en gångs skull har Jonke rent mjöl i påsen.
Det är sorgligt att sånt inträffar men det går att gardera sig.
Vill spekulanten inte åka tolv sketna mil för att titta på skotern är det fel, då är personen inte intresserad.
Jag råkade för många år sen ut för en liknande sak.
Jag bor sju mil från Karlstad och hade annons på en VW Golf.
Jag begärde sju-åtta tusen och fick svar tidigt på morgonen.
Det var en ung tjej som inte hade bil, kunde jag åka in till Karlstad och visa den.
Jag åkte och möttes inte av henne utan en kille med rosthacka, filt och en massa bilhandlarfasoner.
Han nagelfor bilen i varje skrymsle och sen bjöd han mig två papp.
Sen har jag aldrig åkt med något jag haft till salgs.
Låt spekulanterna komma till er!
Vill de ha nåt får de bjuda till.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Jag kan bara hålla med!
Jag har inte råkat lika illa ut som du men jag fattar inte vad det tagit år folk.

Jag har annonserat ut min SRV i flera veckor och fått tillräckligt med köpare tyckte jag, det är väl inte fullt 20st som ringt.
I princip alla har sagt att dom vill komma och kolla på den och dom har låtit intresserade, men inte en enda har varit hit!
Hade jag haft hit en massa köpare som tyckt att den inte är värd pengarna hade det ju varit en sak, då hade jag väl fått fundera om jag är för dyr på den, men dom ligger ju i den prisklassen och den är i bra skick så jag fattar inte vad det sitter i.
Jag bor kanske helt enkelt för långt ifrån alla skoterköpare...

Ska man sedan tala om oseriösa säljare så råkade en kompis till mig ut för en riktig slemboll.
Han skulle köpa en BMW, en 320i -96 har jag för mig att det var, så det var ju frågan om rätt mycket pengar för någon som just avslutat studierna.
Vi skulle i.a.f. åka flyg ned till fjollträsk (stockholm :) ) för att hämta den, säljaren lovade att han skulle hålla på den så vi besällde biljetter o.s.v.
Då kl. 10 kvällen innan vi skulle åka ringde han och sa att han sålt bilen, och hade dessutom mage att säga att min kompis borde vara glad att han ringt, han kunde ju ha väntat att säga det tills vi träffats där nere...
}>
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Det jag inte begriper är vad dessa människor tjänar på att ge en falska förhoppningar genom att säga såna saker´. Det hadde som sagt varit en annan sak om dom sa att den var i för dåligt skick eller för dyr,jag menar då finns det ju nått man kan göra åt problemet, och man får framför allt reda på var felet är. Eller dom kunde åtminstone bara sagt att det inte var något för dom.
Nu måste man istället gå och undra om hela mänskligheten har blivit knäpp.
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Feb-03 kl 05:56 PM (CET)]Känner igen mig, annonserade ut en skoter i höstas, jag skulle träffa en kille här i Luleå Och han var VÄLDIGT intresserad, när jag bara hade en halvtimmas körväg kvar så ringde han och sa att han fått förhinder och var tvungen att åka tillbaks till västerbotten omedelbart,,men iställer för att samtalet slutade där så frågade han om det forfarande var samma pris som gällde!
Alltså var så hade han tid att vänta ...om jag sänkte priset på telefon!,,tror folk att man är helt dum i huvudet, som tur var så skulle skotern ändå hit och jag sålde den en vecka senare.
Speciellt många kufar verkar ringa från Dalarna, dom verkar inte alls veta hur man gör affärer,,:)

 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Det är egentligen köparens lag som gäller. Så är det och kommer mest troligt att förbli. Köparen har juh många fordon att titta på och bestämma sig för medan säljaren bara vill bli av med skotern. Det jag menar är att man som köpare tar sig friheten att säga något och sen inte gör det eftersom förhinder dykt upp eller för att man helt enkelt inte längre är intresserad. Sen spelar det juh ingen som helst roll om man gjort upp om något, man känner juh inte människan i fråga...

Tyvärr är det så:'(
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Ja fy fan det är så man storknar folk har totalt tappat sina förstånd.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Man kan vända på resonemanget också.
Jag kan ju som säljare bestämma mig för att behålla grejorna, då står ju köparen där.
Jag har handlat med båtar under lång tid och kommit fram till en liten enkel regel.
"Det bästa affärerna gör man aldrig."
Det är de när man är tveksam eller är i behov av pengar.
Ofta märker kunden det och agerar utifrån det och varierande mängd av samvete.
Och pengar minskar samvetets inverkan!
Så ge inte efter för "halva vägen var"!
Du har ju redan gjort halva jobbet som säljare bara genom att annonsera och svara i telefon!
Sen får banne mig köparen bjuda till!
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Det stämmer att det fins ruskigt suspekta säljare också, och det värsta är att det blir fler och fler av båda sorter.

Kan det vara så att skoter/bil/båt handlarna har bildat kartell och gemensamt gått i hop och försöker sabba beg handeln, liksom för att flytta in handeln till sina saluhallar och därigenom kontrolera priser och annat??

Man får ofta höra att den sista idioten inte är född än, och jag kan bara hålla med. Det är snarare så att det föds fler och fler och att det är de vettiga människorna som är nära utrotning.

Alla muslimer borde ha en Mercedes.......
Då slipper dom Mecka.
 
M

Mas

RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Håller med, än värre är det när handlare som vi har i mitten av dalarna inte ens vill byta in maskiner dom själva sålt året innan för dom manar att dom inte tjänar något på det. Sen dumpar dom priserna vilket övriga seriösa handlare får lida för. Visst är det trevligt att kunna köpa en billig ny maskin men man ska då fan inte behöva åka 20-30 mil för att byta upp sig.

Nä bojkotta haralds o beng bengan , nåja Bobärgan i falun är inte bättre han heller, snacka skit om andra märken o säljare håller inte i länden.

Tvi vale, smutsig marknad.}>
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Men man köper inte en billigare ny Polaris på så många andra ställen än på Haralds Båtar i Borlänge. Annars så kostar det att ligga på topp.....
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Jag åkte 25 mil för att HÄMTA en Polaris där affären i princip redan var klar per telefon,gick in och tog en fika när jag kom framm och ringde sen åt säljaren å sa att jag var där då säger fanskapet att han har sålt skotern....Behöver ni gissa om man blir &##¤%¤%//&/&)=`* FY FAN VILKET FOLK DET FINNS
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Att inte vilja anta sig sina egna maskiner året efter är eländigt.
Jag menar, om du vill byta in din skoter och inte sälja den själv bör du vara beredd på att få något mindre för den.
Men det är ju för att du slipper ligga ute med pengarna att äga två maskiner eller för att du slipper vara utan.
Du köper dig fri från säljjobbet också.
Den biten är värd något för den som så vill.
Men om handlaren hänvisar till vinster skulle han ha en smäll. Dåligt.
Jag sysslar med skrovrenovering så i mitt fall så kommer mervärdet i arbetet jag lägger ner men vill man bara vara mellanhand får man vara beredd på små marginaler.
Bojkotta klipparna, säger jag.
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

äR DET NÅN SOM HAR NÅGOT KREATIVT FÖRSLAG PÅ VAD VI SKA GÖRA FÖR ATT SKYDDA OSS MOT IDIOTER??
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
RE: Ilska uppstår bakom pannbenet !

Det enda jag kan komma på är väl att begära förskott eller någon annan typ av hållhake på köparen, men det kanske är lite svårt.
Om man läser alla inläggen så verkar det ju inte bara vara köparen som gör fel, även säljarna verkar ju vara oärliga.
Den där som skrev att han åkte 20mil för att hämta sin skoter och fick veta när han kom fram att skotern var såld är ju lika jäkligt.

Det du råkade ut för måste väl vara ganska så ovanligt, för varje normalt funtad människa skulle inte göra något sådant.

Om man ska se till facit så kanske du skulle ha kollat upp den där personen ifråga lite bättre. Bl.a kollat telefonnumret och att personen verkligen existerade i den stad han sade sig komma ifrån.