I vilken åldersgrupp är du?

I vilken åldersgrupp är du?

  • 0-15 år

    Röster: 32 7,4%
  • 16-19 år

    Röster: 171 39,8%
  • 20-24 år

    Röster: 72 16,7%
  • 25-29 år

    Röster: 46 10,7%
  • 30-39 år

    Röster: 72 16,7%
  • 40- 49 år

    Röster: 34 7,9%
  • 50 och äldre

    Röster: 3 0,7%

  • Totalt antal som röstat
    430

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Wohoo tillhör yngsta åldersgruppen(14år). Ser fram emot ett liv fullt med snöskoter.Och nog F*N kan man kallstarta en skoter.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
GUBBGRUPP 6
46 år igår. Men känner mig inte äldre än 25.
Läste dessa 13 - 16 åringars inlägg om att dom minsann orkar kallstarta en skoter.
Jag gick på gym 4 dagar i veckan mellan 15 och 22 års ålder. (det syns ju inte nu, iofs)
Men det kan jag lova. Inte hade jag orkat dra igång en Thundercat 1000 på morgonen efter en natt med -25 grader.
Det gör man ju inte ens nu, annat än med hjälp och med en hårfön i bakfickan.

Man orkade inte ens dra igång en GP 643 med planade toppar, då det varit kallt under natten.
Och skulle man då lyckas få igång den och drog en repa för att dra ur den överskotts bränslet så den gick rent. Då kunde man ge sig på att man körde fast.
Och att då lyfta upp en fulltankad GP 643 ur ett 40 cm djupt skoterspår med 60 cm mjuksnö under. Det gjorde man garanterat inte själv.

Ta då i beaktning att en GP 643 vägde in fulltankad, en bra bit under 200 kg. Inte ens dom största dubbelbandarna vägde över 200 kg i början av 70-talet.
Men dessa maskiner fick man LYFTA upp ur groparna. Inte som idag, gasa lite så högkam-mattan skottar ner till lingonriset 1,5 meter ner innan det fäster och skotern hoppar upp ur gropen själv.

Sedan fick vi ju svaret på hur ungdomarna har råd med nya skotrar och vi gubbar får köra nå gammalt rat.
Dom lever på föräldrarna. Sommarjobbar ihop 5-15 000 och sedan lånar dom en slant av banken och resten får vi gubbar betala.
Klart som korvspad att inte vi har råd med nya skotrar.

Äger: XLT -98, V-Max4 -95, GP 433 -75 och Elan 250 -73.
Men grabbarna ska väl ha nya -09 så jag får väl inte råd med någon i år heller.
 

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
16 år.. och det har aldrig varit nå problem att dra igång en skoter för mig.

bara man vill få råd med en fin skoter så klarar man det, även fast man inte har nåt jobb.
jag hade kankse 3000kr för 2-3 månader sen, och för några dagar sen köpte jag min första skoter Lynx enduro 500 -03 (30 000kr)
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
bara man vill få råd med en fin skoter så klarar man det, även fast man inte har nåt jobb.
jag hade kankse 3000kr för 2-3 månader sen, och för några dagar sen köpte jag min första skoter Lynx enduro 500 -03 (30 000kr)

Extremt bra jobbat. Du visar med eftertryck: Om man verkligen vill så går det.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
18 år
6-7 år sen var det sist jag hade problem med att dra igång en skoter, dåvarande xc 700 -99 :p

fått nån åldersnåjja å börjat att känna mig gammal.. "tar mindre risker" USH!
nej låt snön falla så 12åringen kommer fram i mig! :beer:
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Också 15, snyft :p Har ingen skoter men har jobbat och ska jobba nästa sommar så det kommer en då :D
 
B

Buktholmen

14 :D och håller med summit 800ho , visst kan man kallstarta en skoter :D
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
18, har 15000kr kvar att betala av på skoter rackaren :(

Borde vara löst snart iaf, har redan betalat av 25 tusen av de jag lånade så, det rullar på!

Och pappa har inte betalat något för min skoter, jobbat ihop det själv så nog är man stolt =) Och lite spons från annat håll.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hej! Jag är jättecool för att jag orkar dra igång skotern.

Det har jag kunnat göra sedan åtta års ålder och då var det genom att kasta sig bakåt samtidigt som man höll i starthandtaget. Köra fast vill jag inte göra själv då det enda man kan göra då är att gräva och inte bara lyfta upp skotern ur eventuell grop. Det blir lite av en sandlådediskussion när man snackar om huruvida man orkar dra igång skotern eller inte. Skulle vilja se skrytmånsarna här dra igång en Thundercat 1000 efter -25 en morgon. Har själv testat och kan säga att det sänkte självförtroendet en hel del. Nepp, jag är mänsklig och erkänner att det är skönt med hjälp och framförallt tvåcylindriga skotrar med lägre kubik.
 
D

Deleted member 9532

Hej! Jag är jättecool för att jag orkar dra igång skotern.

Det har jag kunnat göra sedan åtta års ålder och då var det genom att kasta sig bakåt samtidigt som man höll i starthandtaget. Köra fast vill jag inte göra själv då det enda man kan göra då är att gräva och inte bara lyfta upp skotern ur eventuell grop. Det blir lite av en sandlådediskussion när man snackar om huruvida man orkar dra igång skotern eller inte. Skulle vilja se skrytmånsarna här dra igång en Thundercat 1000 efter -25 en morgon. Har själv testat och kan säga att det sänkte självförtroendet en hel del. Nepp, jag är mänsklig och erkänner att det är skönt med hjälp och framförallt tvåcylindriga skotrar med lägre kubik.
Jag vet inte varför du tog så illa upp, men jag utövade IRONI!
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
vi va två pers för att dra igång en tundercat 1000 plus att vi haft motorvärmare hehe då vare ca -30
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
GUBBGRUPP 6
46 år igår. Men känner mig inte äldre än 25.
Läste dessa 13 - 16 åringars inlägg om att dom minsann orkar kallstarta en skoter.
Jag gick på gym 4 dagar i veckan mellan 15 och 22 års ålder. (det syns ju inte nu, iofs)
Men det kan jag lova. Inte hade jag orkat dra igång en Thundercat 1000 på morgonen efter en natt med -25 grader.
Det gör man ju inte ens nu, annat än med hjälp och med en hårfön i bakfickan.

Man orkade inte ens dra igång en GP 643 med planade toppar, då det varit kallt under natten.
Och skulle man då lyckas få igång den och drog en repa för att dra ur den överskotts bränslet så den gick rent. Då kunde man ge sig på att man körde fast.
Och att då lyfta upp en fulltankad GP 643 ur ett 40 cm djupt skoterspår med 60 cm mjuksnö under. Det gjorde man garanterat inte själv.

Ta då i beaktning att en GP 643 vägde in fulltankad, en bra bit under 200 kg. Inte ens dom största dubbelbandarna vägde över 200 kg i början av 70-talet.
Men dessa maskiner fick man LYFTA upp ur groparna. Inte som idag, gasa lite så högkam-mattan skottar ner till lingonriset 1,5 meter ner innan det fäster och skotern hoppar upp ur gropen själv.

Sedan fick vi ju svaret på hur ungdomarna har råd med nya skotrar och vi gubbar får köra nå gammalt rat.
Dom lever på föräldrarna. Sommarjobbar ihop 5-15 000 och sedan lånar dom en slant av banken och resten får vi gubbar betala.
Klart som korvspad att inte vi har råd med nya skotrar.

Äger: XLT -98, V-Max4 -95, GP 433 -75 och Elan 250 -73.
Men grabbarna ska väl ha nya -09 så jag får väl inte råd med någon i år heller.
Säger bara: Word! Jag blir 46 i februari, känner mig som 18 i huvet men kroppen säger nått annat! :hahaha: :hmmmm:
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
ett år senare och man har hunnit bli 20år sen sist man skrev i tråden

har orkat dra igång skotrar sen jag var 2år minst..... hepp inte det inte... :rolleyes: