I vilka kommuner är skotertrafik på väg tillåtet?

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
I vilka av Sveriges kommuner är det idag tillåtet att köra skoter på väg för att ta sig ut på skoterled? Hur har det fungerat? Finns någon utvärderingsmaterial? Har själv tagit upp kampen för att tillåta detta i min kommun.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
i jokkmokk äre tillåtet att köra från hem till närmaste led:p funkar fint, men kanske blir problem om det hade vart en större "stad"
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Nej, är det större stad så tror jag det är svårt att driva igenom. I mitt fall handlar det dock om en mindre kommun. Polisen är negativ då dom vill avakta och se om det fungerar i de kommuner som tillåter detta. Jag hävdar att i de kommuner som det är tillåtet så har det fungerat väl, men det har dom inte brytt sig om att kolla upp.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är en mängd olika kommuner i Norrbotten som har tillåtit körning på gatorna. Det har vad jag förstått fungerat rätt så bra, har inte hört att någon olycka eller olyckstillbud har inrapporterats till polisen.

Däremot så finns det ju som bekant en hel del "Gnällspikar" som inte gillar snöskoteråkning vars än det sker. Dessa personer har överklagat till länstyrelsen, och fått lst att upphäva kommunens beslut i en del kommuner. Men varför lst kunnat upphäva dom kommunala besluten, är tydligen för att många kommuner tillåtit för stora områden.
Tolkar man lagen efter VV/Transportstyrelsen, så är det bara tillåtet att släppa enstaka gator fria.
Så i dag så är gatukörning bara vad jag förstått, tillåtet i Arjeplog, Arvidsjaur och Jokkmokk.

Vi i Skoterföreningen i A-jaur, pratade ihop oss med den lokala polisen 2004, och började tillsammans "grunna" på att släppa gatukörningen fri i villakvarteren.
Vi lämnade tillsammans in en skrivelse till kommunen, samtidigt som även politiken i A-jaur, också var inne på samma spår, dom lämnade också in ett liknande förslag.
så det gick rätt så lätt att få igenom det i kommunen.

Efter första säsongen av försöksverksamheten, så skickade kommunen ut en enkät, till alla berörda villaägare i dom aktuella bostadsområdena.
Svaren som kom in var i överlag positiva till en fortsättning av försöket.
Det har under dessa 5 säsonger som vi kört detta försök, inte rapporterats in en enda olycka eller olyckstillbud, med anledning av gatukörningen.
Däremot så är det en del som klagar på bullret från skotrarna, detta då det tyvärr finns personer som gillar att bygga om sina skotrar så att dom bullrar mer än nödvändigt.
vi vet inte hur det blir i framtiden hos oss pga. av detta, för det finns krafter som vill få bort skotrarna från gatorna.
Bland annat så har polisen numera, efter att polisledningen numera styrs från Piteå, ändrat uppfattning i denna fråga, och vill få ett slut på försöksverksamheten, trots att det inte finns några säkerhetsaspekter mot en färlängning av försöket.

Jag har enkätsvaren som kommunen skickat ut till berörda fastighetsägare som PDF-fil. Vill du ta del av dom så kan du skicka ett PM.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
ja dom har väll haft i arvidsjaur och arjeplog elr nånstans och där vet jag inte vad som hände men dom förbjöd det igen

Har jag då för mig
 

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Här finns i alla fall en artikel om just mitt fall. Jag lämnade in ett medborgarförslag i början av året och fick igår nej. Politikerna är positiva men som sagt så är polisen skeptiska.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=342278&category=386

Jag kommer att överklaga då jag tycker beslutet är dåligt underbyggt från polisens sida.

Stig: Jag tar gärna del av er utvärdering. Jag skickar dig ett PM.
 

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Tycker personligen att det här med skotertrafik i tätort är en bra grej, men det ska bara tillåtas där det ej är möjligt att på ett bra sätt dra en skoterled.

Har tyvärr sett en rätt så trist trend senaste åren, i byn jag bor i har vi skoterleder som går överallt dit man kan tänkas behöva komma sig med skotern, men alltför många skoterförare verkar vara rätt så nonchalanta (kan ju kanske bero på allvarliga synfel också) för väldigt många har kommit av leden en bit från mitt hus med den följden att dom hamnar på min gård, så när dom väl kommit så långt så istället för att vända om och leta upp leden så fortsätter dom efter våran gata upp på väg 363 och tar den vägen till macken.

Kan ju vara så att man själv blir lite hemmablind men tycker personligen att det är rätt så bra utmärkt var leden går, från där dom flesta kommer av leden så syns ledkrysset klart och tydligt!

Vet inte om jag är ute och cyklar men detta fenomen kan bero på att det på vissa ställen tillåts att det körs på vägarna.

Tråkigt är det i alla fall, skoteråkandet har redan så många fiender så fler behövs sannerligen inte men det är precis det som blir följden av detta beteende.

Slutsats: Kan vara så att det informerats för lite om var dessa försök införts med följden att många tror att det är tillåtet att köra varhelst man kommer.

Ps: Om man har synpunkter på skyltning och ledmarkering någonstans så stanna gärna och prata med någon på orten och beskriv problemet så får nog den lokala skoterklubben reda på det och har en möjlighet att åtgärda det.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
I Arjeplog har vi så att man får ta skotern från sin bostad till leden kortast möjliga väg via gatorna, och tvärt om.
Som jag har förstått det får inte jag åka till en kompis med min egen skoter via gatorna, utan bara den som har bostad i det området får åka via gatorna till led.

Av det jag har hört, funkar det ganska bra. Buskörning förekommer. Sen finns det ju som Stig säger, folk som stör sig på skoteråkning i vilken form det än är.
Dock har det varit dåligt med information om vart man får åka och inte åka på gatorna.

(Blev lite rörigt, säg till så ska jag försöka förtydliga)