Hyra ut skotern!?

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Nu är det så att jag har tänkt hyra ut min skoter under 3-4 veckor kring påsk, det är en 2008 års IQ 600 rr i nyskick i princip. Nu undrar jag en sak, för att ha försäkring på han som lånar skotern, stöld, skada osv. Hur ska jag göra och vart ska jag vända mig? är det helt omöjligt som privatperson att hyra ut skotern? har sett flera på blocket som säljer men kan även hyra ut, men vill vara säker om något går sönder eller han skadar sig eller liknande att det finns försäkring för allt!

Hoppas det finns någon som vet om detta går!?
 

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Ring försäkringsbolaget. Jag skulle inte våga lita på någon som gissar... Eller ev. har andra regler via sitt försäkringsbolag.
Tänk om det skulle bli personskador.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
precis det jag menar, men tänkte om någon här hade hyrt ut och visste direkt vart man skall vända sig, men ska höra med en vän som haft uthyrning på företag om han vet vart man kan fråga iaf!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Antar att det är som privatperson? Ring försäkringsbolaget och hör vad som gäller om någon annan än du själv kör din skoter och skadar sig samt kvaddar skotern. Annars kan det väl inte vara någon större grej än att ni skriver kontrakt på att personen ska stå för självrisken och ev nån annan avgift om något skulle hända?
Finns säkert ett korrekt byråkratiskt tillvägagångssätt om det är ett företag som ska hyra ut men som privatperson vette fan om man hade krånglat till det, om du inte ska börja hyra ut den regelbundet då...
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Ett avtal räcker ju för att reglera eventuella tvister mellan dig och den som hyr. Däremot blir det värre mellan dig och ditt försäkringsbolag.
Eftersom du hyrt ut skotern så är du inte längre den huvudsakliga brukaren av maskinen och därmed är din försäkring ej giltig längre.
Detta förutsätter förstås att försäkringsbolaget får reda på att den varit uthyrd (iofs är det försäkringsbedrägeri att inte berätta det).

Att låna ut en maskin utan ersättning är däremot något helt annat.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Försäkringsbolaget behöver ju inte veta något om att du tagit betalt för det.

Händer det något så lånade han den ju bara?
Se bara till att försäkringen täcker ifall någon annan kvaddar skotern/sig själv
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Försäkringsbolaget behöver ju inte veta något om att du tagit betalt för det.

Händer det något så lånade han den ju bara?
Se bara till att försäkringen täcker ifall någon annan kvaddar skotern/sig själv
Mena de, förstår att det säkert inte är helt snyggt att göra så men är det någon engångsgrej man gör med att hyra ut så så fafan...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Ring inte försäkringsbolaget. Maila! Skriftligt är bättre än muntligt.

Beskriv ingående vad du har tänkt dig. Tänk på att de ormarna gör allt för att hitta kryphål om det inträffar en skada...