hydralbroms wildcat

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Mar-04 kl 11:24 PM (CET)]hej.jag har en wildcat efi-92 som jag ska montera hydralbroms på.tängte ta delar från zr 580.är det någon som vet om kedjehuset från en zr 580 passar på min???skulle vara lämpligt om det bara är att skruva dit så man slipper bygga något fäste till bromsoket..om det är någon som har en annan lösning så skriv några rader.är så ##### less på mekanisk broms som knappt låser mattan!!!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Den mekaniska bromsen fungerar utmärkt om den bara är välsmord och rätt justerad!

Se till att armen på bromsoket står vinkelrätt mot wiren när du bromsar fullt.

Bromsbelägg och bromsskiva får inte vara oljiga (tvätta rent med t ex bensin om det behövs).

Helixen som används för att trycka in det rörliga belägget bör smörjas med molyfett. Se också till att den är ingängad på ett sånt sätt att den har ungefär lika mycket rörelse åt bägge håll vid max broms, men den ska ändå ta gänga på hela sträckan när du släpper bromsen. Smörj änden på justerskruven som ska trycka mot belägget också.

Om bromsoket är rörligt, så se till att det går lätt på glidpinnarna/glidskenorna. Plocka isär, gör rent och smörj med molyfett om det behövs.

Om oket är fast så ska skivan kunna röra sig på sekundäraxeln (den sitter med antingen kilspår eller splines i så fall). Ännu ett ställe att rengöra och fetta in lätt.

Tänk på att det finns många justermöjligheter:
-Helixen kan gängas i på 5 eller 6 olika sätt i bromsoket.
-Armen kan sättas i 4 eller 8 lägen på helixen.
-Det finns en justerskruv i helixen där man justerar allteftersom belägg och skiva slits.
-Wiren kan justeras, för att kompensera för att den sträcks med tiden.

De vanliga orsakerna till att en mekanisk broms funkar dåligt är:
-Att saker kärvar och är osmorda.
-Att man har justerat på wiren i stället för på skruven i helixen när bromsen börjar ta djupt pga slitna belägg.
-Att saker är fel hopsatta. Jag har t o m sett belägg som har varit vända med plåtsidan mot bromsskivan!
 

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
jag har smörjt + rengjort alla rörliga delar.har justerat armen + vajern enligt instruktionsboken.bromsen blev då ganska bra.men jag hade hydralbroms på min förra skoter och det var så skönt att låsa mattan med ett finger + att man får skönare känsla i bromshandtaget med hydralbroms!!!!
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Jag lyfter vidare.

Hörde något rykte att en Bearcat 550 -95 med wirebroms, nästintill skall vara att bulta på en hydraulisk dito från en zr -98 , el liknande.

Nån som vet om det ligger lite sanning i det eller är det mera jobb?