Huvudströmbrytare

rcn

Medlem
11 jan 2015
5
0
1
Luleå
Jag har en Lynx 49 ranger 2017 som drar lite tjuvström, märks inte under säsong men batteriet laddas ur under sommaren. Att lyfta på batteripolen efter säsong är en lösning men jag skulle vilja montera en strömbrytare istället. Finns det någon som gjort precis detta på en liknande BRP?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Är inte batteriet bytt sen 2017 så börjar du nog märka av nedsatt kapacitet, misstänker att du kommer upptäcka att det inte orkar med efter en sommar även om det varit frånkopplat.

Har du en Ctec eller liknande så finns det snabbkontakter för några tior och uppåt du kan sätta dit så du kan underhållsladda någon gång då och då utan att skruva loss kåpor och annat.
 
Reactions: rcn

rcn

Medlem
11 jan 2015
5
0
1
Luleå
Är inte batteriet bytt sen 2017 så börjar du nog märka av nedsatt kapacitet, misstänker att du kommer upptäcka att det inte orkar med efter en sommar även om det varit frånkopplat.

Har du en Ctec eller liknande så finns det snabbkontakter för några tior och uppåt du kan sätta dit så du kan underhållsladda någon gång då och då utan att skruva loss kåpor och annat.
Jag har en sådan snabbkontakt men den bod där jag har skotern förvarad under sommaren har ingen elström i närheten. Batterier brukar som regel klara sig ett halvår om de lämnas toppladdade men skotern tjuvar lite ström och då går det dåligt, batteriet visade 11,6V i september.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Överlägset bästa lösningen är ju att ta loss batteriet och förvara det där du kan underhållsladda.

Jo friska batterier brukar klara sig ett halvår men nu är ju ditt batteri 6-7 år gammalt, och då finns nog risken att det nog tyvärr börjar sjunga på sista versen.
 

rcn

Medlem
11 jan 2015
5
0
1
Luleå
Batteriet byttes ifjol men jag blev lite fundersam över statusen då blybatterier inte tycker om att laddas ur under 12v då sulfateringen börjar gå snabbt. Vår superduperbatteritestare på jobbet säger att batteriet har kvar 76% startkapacitet så jag tänkte prova det i vinter och se om det tagit skada.

Jag skulle helst vilja diskutera lösningar för huvudströmbrytare i tråden.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vill du verkligen ha en huvudströmbrytare så är det väl bara du sätter in en. Jag anser att det finns två logiska ställen att välja på. I direkt anslutning till batteriet eller intill, (före), startsolenoiden mellan luftburk och tank innanför vänster sidokåpa.

Många huvudströmbrytare är rätt stora/klumpiga så mest troligt är det i närheten av batteriet du har störst chans att placera den. Jag anser fortfarande att du lägger ner mer jobb än det är värt =)
 

rcn

Medlem
11 jan 2015
5
0
1
Luleå
Vill du verkligen ha en huvudströmbrytare så är det väl bara du sätter in en. Jag anser att det finns två logiska ställen att välja på. I direkt anslutning till batteriet eller intill, (före), startsolenoiden mellan luftburk och tank innanför vänster sidokåpa.

Många huvudströmbrytare är rätt stora/klumpiga så mest troligt är det i närheten av batteriet du har störst chans att placera den. Jag anser fortfarande att du lägger ner mer jobb än det är värt =)
Tack för svaret
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Rätt vanligt att huvudströmbrytare ger upp på båtar så pålitligheten är nog inte den bästa.
Jag skulle undvika att montera det om det inte är ett absolut måste.