Hur viktigt är det med VES olja?

D

Draken

Självklart kan man köra på annan olja än original! Att åf säger annat är bara att ignorera!

Jag har kört texaco motex racingolja i 3-4år och det funkar perfekt!
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag har en svåger som säljer olja. Han säger att det går likabra att köra med hans. Min ÅF sa oxå att deras olja är ett måste. Men det står ju ingen beteckning på ves oljan om vad det är. Hur ska man då veta vilken som är rätt hos min svåger.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
kör ibland med OK olja å ibland med VES, VES kostar förövrigt 138 kr för den normal stora på flaskan på en liter?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
De flesta oljor funkar fin fint att köra på, och det flesta går att användas till motorer med rörliga avgasportar. Jag kör med VES gold bara för att garantin ska gälla, så fort garantin tar slut kommer jag nog byta till lite billigare olja :)
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
De flesta oljor funkar fin fint att köra på, och det flesta går att användas till motorer med rörliga avgasportar. Jag kör med VES gold bara för att garantin ska gälla, så fort garantin tar slut kommer jag nog byta till lite billigare olja :)
Så man måste köra med den oljan för att garantin ska gälla ?
 

Diggity

Välkänd medlem
13 okt 2010
194
0
6
Kör alltid med ves gold, men har slut nu så tänkte testa å köra med ipone racing 2t nu med tanke på att den är lite billigare. Kör oljeblandat.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har enbart kört med okq8 olja i mina/sambons maskiner med bra resultat..Självklart säger ÅF att du ska köra med org. olja...det är deras levebröd som drabbas annars.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Så man måste köra med den oljan för att garantin ska gälla ?
så har jag förstått det. Annars kan dom säga tex "nä men OK:s olja fungerar inte i våra maskiner, det är våra egna som är rekomenderade och fungerar bäst" (lite hårt draget)

On topic:Testa med Ipone racing olja, den har jag använt och jag tycker den funkade bra pluss att den är lite billigare!
 
D

Draken

Annars kan dom säga tex "nä men OK:s olja fungerar inte i våra maskiner, det är våra egna som är rekomenderade och fungerar bäst" (lite hårt draget)
Dom rekommenderar ves,men det står ingenstans att det är ett krav. Bara ta med sig boken och trycka den i ansiktet på dom om dom lipar.:cheesy:
 
Reactions: antonericsson

mickemax

Medlem
4 jan 2011
36
0
1
Borlänge
Swedol säljer Q8´s olja för 204:- och då får du 4 liter. Har många vänner som kör med den och jag kommer också att byta vid nästa påfyllning.
Har dock fått höra att man ska försöka att inte blanda olja från olika märken. Så när man fyller på för att byta märke så ska man se till att ha så lite olja som möjligt kvar i tanken för att blandningen ska bli så liten som möjligt. Vet inte om det stämmer men någon kanske vet mer.
 
D

Draken

När jag köpte min så sa handlaren att jag inte skulle bry mig om oljorna skulle skära sig i behållaren när jag skulle hälla i vesdunken jag fick med,eftersom det redan var någon annan olja i.

Och 10mil senare så verkar han ha rätt. :)
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Draken: Vilken beteckning kör du på oljan? Antar vi ska ha lika olja (jag kör en sb 2010.) Det står inte på ves oljan vad det är i. Kan lika gärna vara Fanta? :)
 
D

Draken

Draken: Vilken beteckning kör du på oljan? Antar vi ska ha lika olja (jag kör en sb 2010.) Det står inte på ves oljan vad det är i. Kan lika gärna vara Fanta? :)

Tycker det liknar vatten i dunken jag har,blaskigare har man sällan skådat.
Jag fick med en dunk ves gold plus som jag kör nu men kommer köpa en stor dunk med texaco motex 2t-sx.
Detta är 3:e 600cfi jag har nu i rad och har alltid kört texacooljan och än har jag inte haft några problem så jag fortsätter. :)
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Dom rekommenderar ves,men det står ingenstans att det är ett krav. Bara ta med sig boken och trycka den i ansiktet på dom om dom lipar.:cheesy:
Okej då är det kanske bara ett rykte mellan skoterkompisar som går runt! lätt och göra en höna av en fjäder :)