Hur verkar varvräknarna stämma med verkligheten

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
När man jagar effekt är det ju ganska kritiskt att maxvarv även är där maskinen ofta har som mest i effekt. Vill inte gärna justera så den övervarvar även om orginalmonterad mätare visar 8100...

Ni som kopplat in externa frekvensmätare/kalibrerade varvräknare: Hur verkar det stämma med orginalmätaren? I det här fallet gäller det en 600 sdi motor som mätas av en varvräknare monterad på en Lynx Xtrim 2008. Har inte börjat nysta i härvan än men... nån som vet vilka kablar man ska koppla in sig på?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har kollat massor med äldre maskiner.

De Skidoo jag har kollat visade hyfsat de flesta AC och Polaris visar mellan 100-300 rpm för mycket, nyare AC med digital mätare är absolut exakt.

Vet inte hur det är med skidoo av nyare modell men jag rekomenderar att du kollar upp den. Det brukar löna sig och då vet man att man är rätt ute vilket är skönt.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Enligt mina erfarenheter så visar skidoos mätare 150-300 rpm för mycket! Min 800 04 har max effekt på 7850 rpm, då satte jag så den ska varva exakt 8000 rpm... då borde jag ungefär nått min maxeffekt :)

Nya Skidoo vet jag inte men nu blev jag så nyfiken så jag ska kolla upp detta, återkommer :)